کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند


کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند

قزوین - ایرنا - کرونا انگلیسی نوع جهش یافته ای از این ویروس با قدرت سرایت بسیار بیشتر است که نخستین مورد ابتلا و مرگ آن در استان قزوین به ثبت رسید و موجب شد تا برای 2 هفته در این استان وضعیت فوق العاده اعلام شود.

به گزارش ایرنا، این روزها پای ویروس کرونا انگلیسی یا نوع جهش یافته این ویروس به ایران بازشده و مواردی از ابتلا و فوتی ناشی از آن در نقاط مختلف کشور به ثبت رسیده و با این حساب آمارهای کاهشی مرگ و میر مبتلایان به کرونا نباید ما را به عادی شدن وضعیت و بازگشت به شرایط عادی زندگی دلگرم کند.

آغاز گشت و گذار کرونا انگلیسی در ایران موجب شد تا وزیر بهداشت در سخنانی از روزهای سخت پیش و از احتمال بالا رفتن مرگ و میرهای ناشی از این ویروس رو سخن بگوید.

مشاهده ویروس جهش یافته کرونا یا نوع انگلیسی آن در استان قزوین که قدرت انتقال و سرایت بالاتری دارد و فوت بیمار مبتلا، بار دیگر نشان داد که نباید تا مهار کامل این ویروس منحوس نسبت به عادی شدن شرایط خوشبین بود.

این وضعیت نشان داد که که اجرای پروتکل های بهداشتی باید همچنان با قوت و جدیت بالا دنبال شود، ضمن آنکه با هدف حفظ سلامت و جان افراد جامعه چاره ای جز تمدید یا بازگشت به برخی محدودیت ها وجود ندارد.

در همین راستا و در پی مشاهده ویروس کرونا جهش یافته یا انگلیسی در قزوین، تدابیری از سوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا استان جهت تشدید محدودیت ها اتخاذ شد اگرچه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان و عادی انگاری شهروندان گلایه مند است.

کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند

رعایت نکات بهداشتی در قزوین ضعیف شده است

دغدغه اصلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از عادی شدن شرایط کرونایی است و افرادی که از زدن ماسک و یا حفظ فاصله اجتماعی خسته شده و جا زده اند.

دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: پس از اعلام اخبار در خصوص کاهش تعداد مبتلایان و بیماران بستریمتاسفانه شاهد عادی انگاری شهروندان و کاهش رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی هستیم، مثلا استفاده از در خیلی از مکان های عمومی به زیر ۵۰ درصد رسیده، استفاده از ظرفیت تعیین شده برای فعالیت رستوران ها رعایت نمی شود و برگزاری مراسم های عروسی نیز به روال عادی بازگشته است.

این مسوول با بیان اینکه باید نظارت های بیشتری برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان داشت،افزود: از بازرسان اصناف و ناظران دستگاه های مربوطه و پلیس درخواست داریم تا نظارت های خود را تشدید کنند.

دکتر نامدار از شهروندان خواست تا از برگزاری مراسم های ختم و عروسی در این وضعیت به ویژه در مکان های بسته و بدون تهویه خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به فوت یک شهروند استان قزوین از اهالی آبیک به دلیل ابتلا به کرونا انگلیسی،گفت: متاسفانه قدرت شیوع و انتقال ویروس جهش یافته کرونا که به انگلیسی شهرت یافته بسیار بالاست و این موضوع را می تواند ما را با موج چهارم کرونا درگیر کند.

وی در ادامه از قرنطینه روستای حسین آباد آبیک که زادگاه و محل رفت و آمد فرد متوفی درگذشته به دلیل ابتلای ویروس کرونای انگلیسی بود خبرداد و گفت: از اعضای خانواده وی و افرادی که با او در تماس بوده اند تست کرونا گرفته شده و با توجه به مثبت بودن تست پنج تن، تصمیم بر قرنطینه روستا گرفته شد.

این مسوول گفت: فرد مبتلا به ویروس کرونا انگلیسی هیچ مسافرت خارجی نداشته و یا با افراد در خارج از کشور در ارتباط نبوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین گفت: قدرت سرایت کرونا انگلیسی یا جهش یافته پنج برابر بیشتر است و فعلا تنها راه پیشگیری از این ویروس منحوس رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی است.

وی اظهار امیدواری کرد با تسریع در واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور و استان، شاهد کاهش شیوع کرونا و کم شدن تلفات این بیماری باشیم.

کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند

بازار و اصناف غیرضرور قزوین تا قبل از ساعت ۲۱ تعطیل

جانشین ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا قزوین، رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و بازار را از راه های جدی پیشگیری از شیوع کرونا جهش یافته می داند و از محدودیت فعالیت بازار خبر داد.

منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا استان قزوین گفت: با مشاهده کرونا انگلیسی در استان که قدرت سرایت بسیار بالاتری نسبت به کرونا عادی دارد باید مراقبت های بهداشتی خود را بیشتر کنیم.

وی اظهار داشت: باید در راستای کاهش اجتماع و حضور شهروندان در مکان های شلوغی همچون بازار تا قبل از ساعت ۲۱ به طور کامل تعطیل شوند و اصناف غیرضرور نیز در این ساعت به کار خود پایان دهند.

این مسوول افزود: برگزاری آئین های مذهبی و نمازهای جمعه تعطیل و همچنین برپایی مجالس ختم در قزوین ممنوع شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: از مردم و اصناف تقاضا داریم تا با همکاری با مسوولان ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا به ما در کنترل شرایط و کمک به جلوگیری از ایجاد موج جدید شیوع این بیماری کنند.

این مسوول همچنین گفت: منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ همچنان برقرار است و پلیس راهنمایی و رانندگی و دوربین های مستقر در چهارراه ها و تقاطع ها پلاک خودروهای متخلف را ثبت و اعمال قانون خواهند کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر به جز شهرستان آوج که در وضعیت آبی قرار دارد، تمامی شهرستان های استان در وضعیت زرد کرونایی هستند و با توجه به شکنندگی و ناپایداری شرایط، خطر بازگشت آنها به وضعیت قرمز وجود دارد.

کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند

نباید در کاهش محدودیت های کرونایی عجله کرد

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از تعجیل در رفع محدودیت های کرونایی، این موضوع را به مثابه استقبال از موج جدید این بیماری می داند.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در هفته ای که گذشت شاهد فوت یک شهروند آبیکی بر اثر کرونا انگلیسی و مثبت شدن تست اعضای خانواده او بودیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه کنترل خوبی بر مبادی ورودی کشور نداشته ایم و از دولت می خواهیم تا نظارت بیشتر و جدی تری نسبت به پروازهای خارجی و مسافران ورودی به کشور داشته باشد و ردیابی ویروس جهش یافته کرونا با حساسیت فوق العاده مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نباید در کاهش محدودیت های کرونایی عجله کرد که در این رابطه متاسفانه برخی اقدامات ناصحیح بود،افزود: با کاهش ابتلای بیماران و کم شدن بستری ها شاهد تعجیل در رفع محدودیت ها و افزایش مسافرت ها بودیم که این اقدام نادرست است و می تواند بار دیگر موج جدیدی از کرونا را به همراه بیاورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید محدودیت های کرونایی را سفت و سخت دنبال و اجرا کند،افزود: مردم نیز باید تا مهار کامل کرونا و یا حداقل خروج از وضعیت اپیدمی و همه گیری با جدیت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند چرا که هر شهروند نسبت به حفظ جان و سلامت دیگران مسوولیت اجتماعی و شرعی دارد.

وی با بیان اینکه با تدابیر مقام معظم رهبری جهش علمی بلندی را در ساخت واکسن کرونا در کشور شاهد بودیم،افزود: با تدبیر ایشان که حرکتی ستودنی بود، روح تازه ای به بخش های تحقیقاتی ساخت واکسن در کشور تزریق شد و به زودی شاهد بهره برداری و استفاده عمومی از واکسن ایرانی کرونا نیز خواهیم بود.

محمدبیگی گفت: متاسفانه برخی ها که دچار غرب زدگی و وادادگی هستند و تلاش های پزشکان و دانشمندان داخلی حوزه دارو و ۱۰۰ سال تجربه در زمینه ساخت واکسن را زیرسوال بردند که باید اذعان کرد این افراد به درجه خودباوری نرسیده و توان متخصصان داخلی را زیر سوال می برند و با این گونه اقدامات ناشایست تنها آب به آسیاب دشمن می ریزند.

کرونا، ویروسی که رنگ عوض می‌کند

اعلام وضعیت فوق العاده و برخورد با ناقضان پروتکل های بهداشتی در قزوین

استاندار قزوین نیز تنها راه ورود به موج جدید کرونا و پیشگیری از کرونا جهش یافته را رعایت نکات بهداشتی دانست و از برخورد جدی با اصناف و دستگاه هایی که ناقض پروتکل های بهداشتی هستند، خبر داد.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین با اعلام وضعیت فوق العاده، گفت: به دنبال خطر قرار گیری در موج جدید کرونا و مشاهده ویروس جهش یافته یا انگلیسی، برای ۲ هفته حالت فوق العاده در قزوین اعلام می شود و در این راستا اماکن و اصنافی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، بدون مساحمه تعطیل و پلمب خواهند شد.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی شوخی بردار نیست و کوتاهی هر یک از ما و افراد جامعه می تواند به بهای از دست دادن جان یک یا چندین انسان بی گناه تمام شود، اظهار داشت: هرگونه گردهمایی و اجتماع در این مدت در استان قزوین تعطیل خواهد بود.

استاندار قزوین گفت: هیچ اداره و بانکی حق ارایه خدمات به افراد بدون ماسک را ندارند و در صورت مشاهده با مدیر اداره یا بانک مربوطه برخورد جدی می شود و همچنین فاصله گذاری اجتماعی در حین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی از مردم استان نیز خواست تا رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی تر از قبل بگیرند و از ترددهای غیرضروری در بیرون از منزل خودداری کنند تا با این کار به حفظ سلامت خود، خانواده شان و دیگر شهروندان کمک کنند.

جمالی پور همچنین از مردم خواست تا در این شرایط به مسافرت نروند چرا که سفر در این شرایط می تواند به شیوع بیماری کمک کند و به جا شادی و نشاط، غم و پشیمانی را برای افراد به ارمغان بیاورد.

تاکنون هزار و ۲۹۰ نفر در استان قزوین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام