تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت


تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت

جیرفت - ایرنا - رئیس دانشگاه جیرفت با بیان اینکه پیش از سال 1390 تولید علم در این دانشگاه کمتر از 20 درصد بود گفت: امروز 70 درصد شاخص تولیدات علمی در جنوب استان کرمان را دانشگاه جیرفت رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، مرتضی مختاری روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر جیرفت اظهار داشت: دانشگاه جیرفت توانسته است فصل نوینی را در توسعه علمی جنوب استان کرمان آغاز کند که در نوع خود یک روند رو به جلو و مثبت ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه جیرفت بیش از ۳۰ سال در جنوب کرمان قدمت دارد اضافه کرد: دانشگاه جیرفت با قدمتی بیش از ۳۰ سال، فعالیتِ آموزشی و پژوهشی خود را در سال ۶۸ با اخذ موافقتنامه اصولی شورای گسترش آموزش عالی کشور با عنوان آموزشکده کشاورزی و منابع طبیعی زیر نظر دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز کرد.

رئیس دانشگاه جیرفت به تشریح مختصری از وضعیت فیزیکی محل این دانشگاه پرداخت و افزود: دانشگاه ملی جیرفت با زیربنایی حدود ۲۰۰ هزار مترمربع در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار در کیلومتر هشتِ جاده جیرفت به بندرعباس واقع شده است و در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بخش آموزش عالی و با توجه به استعداد و ظرفیت منطقه در سال ۸۸ مجتمع آموزش عالی منابع طبیعی و علوم کشاورزی جیرفت با کسب مجوز، به دانشگاه جیرفت ارتقا یافت و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را به صورت مستقل از دانشگاه کرمان آغاز کرد.

«فیلم»

به گفته مختاری، دانشگاه جیرفت با بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۳۴ رشته – گرایش در مقاطع تحصیلیِ کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان است.

وی اضافه کرد: این دانشگاه با دارا بودن ۱۱۰ عضو هیأت علمی در ۲۶ گروه آموزشی توانسته است با تنوع علمی در پنج دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی بارِ علمی جنوب استان کرمان را به دوش کشد و طی چندین سال اخیر در رشته‌های مختلف آموزشی ۲ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

رئیس دانشگاه جیرفت با بیان اینکه میانگین سنی ۱۱۰ عضو هیات علمی این دانشگاه حدود ۳۵ سال است افزود: این موضوع بیانگر تشکیل یک جامعه جوان و پویا در این دانشگاه است که عموماً متشکل از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی هستند که فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانیم در جنوب استان کرمان به عنوان تنها مرکز آموزش عالی دولتی خدمات مطلوبی را ارائه کنیم.

تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت
رشد ۱۰ برابری تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه جیرفت

رئیس دانشگاه جیرفت افزود: این دانشگاه با رشد تولیدات علمی و مقالات پژوهشی روند کاملاً صعودی را طی کرده است.

مختاری ادامه داد: طی گزارشی فعالیت‌های رو به جلوی این حوزه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد. از سال ۸۸ که سال مبنا قرار دارد تاکنون تولیدات علمی ما بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است که به نسبت سال پایه (۸۸) بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.
وی با اشاره به وظیفه و رسالت اجتماعی که دانشگاه جیرفت بر دوش دارد اظهار داشت: همکاری و تعامل با مؤسسات، ادارات و سازمان‌های دولتی در جنوب کرمان در قالب انعقاد قرارداد صورت گرفته است تا در این راستا با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و امکاناتی که در اختیار داریم پاسخگوی نیازهای منطقه باشیم.
او تصریح کرد: در حال حاضر تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان، اداره بهزیستی، اتاق بازرگانی و تعاون روستایی جنوب کرمان را منعقد کرده‌ایم و همچنین به عنوان معین علمی ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان فاریاب در بحث مسائل کشاورزی فعالیت‌هایی را داشته‌ایم.
رئیس دانشگاه جیرفت با اشاره به ۲ طرح پژوهشی و تقاضا محور این دانشگاه گفت: این طرح‌ها با تعامل و همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اجرا خواهد شد.
برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی
مختاری افزود: دانشگاه جیرفت در سنوات گذشته به عنوان میزبان، همایش‌های متعددی را برگزار کرده که تاکنون بعضی از این همایش‌ها به چهارمین و پنجمین مرحله رسیده است، از جمله همایش کشاورزی محیط زیست و امنیت غذایی که امسال به دلیل شرایط کرونا قادر به برگزاری چهارمین دوره ملی و سومین دوره بین‌المللی آن نخواهیم بود.
وی اظهار داشت: همایش مشترک با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تحت عنوان همایش کشاورزی و سلامت در اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد. طی تفاهم نامه‌ای دانشگاه جیرفت بحث علمی آن را پشتیبانی می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی حوزه اجرایی آن را دنبال خواهد کرد.
وی بیان داشت: در بحث باستان‌شناسی نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد و ما تنها دانشگاهی در استان کرمان هستیم که رشته باستان‌شناسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارد و طی سالیان گذشته از این قابلیت استفاده شده است، یک همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جنوب شرق را در سال ۹۶ برگزار کرده‌ایم که از سراسر جهان استقبال بسیار خوبی از آن شد.
حمایت‌های رفاهی از دانشجویان
مختاری در ادامه به بیان تسهیلات و خدمات ارائه شده این دانشگاه پرداخت و افزود: دانشگاه جیرفت توانسته است دانشجویان قشر کم بضاعتی که از لحاظ مالی مشکل دارند را در محیط خود جای دهد و حمایت‌های مختلفی را از آنها داشته باشد.
رئیس دانشگاه جیرفت اضافه کرد: در بحث ارائه خوابگاه‌ها و تسهیلات به دانشجویان می‌توان گفت بیشتر خوابگاه‌های ما با کاربری ملکی دانشگاه برای دانشجویان مهیا است و یک سری خوابگاه‌های استیجاری هم در سطح شهر مستقر کرده‌ایم.
وی با اشاره به تسهیلات رفاهی به دانشجویان افزود: تسهیلات رفاهی که برای دانشجویان ایجاد شده است را می‌توان به ارائه خدماتی همچون بازسازی کامل خوابگاه‌ها، تجهیز تمامی اتاق‌ها به سامانه سرمایشی و گرمایشی، تکمیل حصار خوابگاه‌ها و ایجاد محیطی بسیار امن و راحت، راه اندازی سالن ورزشی چند منظوره و اختصاص ۶ دستگاه اتوبوسِ مجهز برای حمل و نقل در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه جیرفت بیان داشت: در بحث شهریه تا جایی که توانسته‌ایم، دانشجویی را از تحصیل باز نگذاشته و تسهیلاتی همچون ارائه وام و قسط بندی شهریه، مهلت‌های کوتاه مدت و بلند مدت، راه اندازی صندوق خیریه دانشجو که توسط بعضی از همکاران دانشگاه ماهانه مبلغی از حقوق آنها به صندوق واریز می‌شود و به عنوان کمک به دانشجویان کم بضاعت و نیازمند به محل شهریه آنها واریز می‌شود تا دانشجویان ما از این امکانات برخوردار باشند.
وی افزود: براساس طرح پایشی که از کل دانشجویان دانشگاه انجام شده است ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه را جوانان جنوب کرمان شامل می‌شوند.
نقش دانشگاه جیرفت در عبور از بحران کرونا

تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت
به گفته مختاری در شرایط کرونا دانشگاه جیرفت در نخستین اقدامی که سال گذشته توسط اعضای هیأت علمی گروه شیمی انجام داد تجهیزات و کارگاه تولید الکل را راه‌اندازی کرد که اوایل شیوع کرونا با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده روبه‌رو بودیم اما با این اقدامات به خوبی گوشه‌ای از کار را در دست گرفتیم.
وی ادامه داد: همکاران گروه فنی و مهندسی در اوایل شیوع کرونا یک گِیت (ایستگاه) ضدعفونی کننده را با هزینه دانشگاه طراحی کردند و در قالب یک ربات هوشمند ضد عفونی کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان جیرفت اهدا کردند.
رئیس دانشگاه جیرفت اظهار داشت: همچنین با اداره پست شهرستان جیرفت به ویژه در روزهای کرونایی که دانشجویانی که کمتر به صورت حضوری دسترسی به دانشگاه دارند شرایط را فراهم کرده‌ایم که دانشجو از طریق سامانه، درخواست مدرک تحصیلی دهد و اداره پست فرآیند ارائه مدرک تحصیلی را انجام می‌دهد.
ضرورت تلفیق تجربه و علم

تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت
مختاری با بیان اینکه جامعه ما نیاز به خدمات علمی دارد و ارتباط بین بازار صنعت و کشاورزی باید محکم شود گفت: اندوخته‌های علمی دانشگاه‌ها و محققان و تجارب کشاورزان که در کنار هم قرار گیرند و با یکدیگر تلفیق شود خروجی مطلوبی را شاهد خواهیم بود.
وی با تأکید بر تولید نیازهای بخش کشاورزی در منطقه، اضافه کرد: در راستای تولید بذر بایستی همه دستگاه‌های مرتبط، با تعامل یکدیگر و با به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و محیط و آزمایشگاه‌های مجهز نسبت به این موضوع اقدام کنند و با به کار بردن سرمایه و بودجه مداوم، این امر قابل اجرا است و به سرمایه‌گذاری چندین ساله نیاز دارد.

مختاری گفت: قابلیت تأثیرگذاری در منطقه را داریم و تولید بذر و مسائل اصلاح نژادی مرتبط با آن یک فرآیند طولانی است که نیاز به پشتیبانی مالی زیادی دارد و در این رابطه باید ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار شود و بایستی دانشگاه‌ها مرتبط با حوزه صنعت قرار گیرند و آموزش‌های لازم را به دانشجویان با توجه به نیازهای بازار و صنعت در اختیار آنها قرار دهند.

او افزود: در این راستا دانشگاه‌ها در سرفصل دروس بازنگری کردند و تفاهم نامه‌هایی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت جهاد کشاورزی داشته است که دانشجویان در طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی شرکت کنند و این فعالیت‌ها نیاز به تداوم بیشتری دارد تا در طولانی مدت به ثمر بنشینند.
رئیس دانشگاه جیرفت تصریح کرد: تعداد دانشجویان دختر تقریباً از دانشجویان پسرِ این دانشگاه بیشتر است و با توجه به اهتمامی که به امور بانوان و همکاران داشته‌ایم بیشترِ مدیران دانشگاهی متشکل از بانوان هستند.رئیس دانشگاه جیرفت تصریح کرد: تعداد دانشجویان دختر تقریباً از دانشجویان پسرِ این دانشگاه بیشتر است و با توجه به اهتمامی که به امور بانوان و همکاران داشته‌ایم بیشترِ مدیران دانشگاهی متشکل از بانوان هستند.
مختاری گفت: دانشگاه جیرفت طی ۱۰ سال گذشته مجری برگزاری بیشتر آزمون‌هایی بوده است که در منطقه برگزار شده، اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی که کارنامه درخشانی را از آنِ خود کرده است و در سال ۹۶ به عنوان دانشگاه و مرکزِ برتر برگزاری کنکور در کشور مورد تجلیل قرار گرفت.

تولید علم در دانشگاه جیرفت 70 درصد افزایش یافت
رئیس دانشگاه جیرفت اظهار داشت: تبادل فرهنگی که دانشگاه جیرفت در منطقه ایجاد کرده است بسیار حائز اهمیت است و در بسیاری از رشته‌ها فارغ التحصیلان ما جزو رتبه‌های برتر کنکور ارشد قرار گرفتند و رتبه یک کشوری و تک رقمی را از آنِ خود کردند و این بیانگر آن است که یک زمینه علمی مناسب را برای دانشجویان مهیا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: میزان بالای قبولی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های دولتی، گواهِ سطح بالای کیفیت آموزشی در این دانشگاه است.

تعامل دانشگاه جیرفت با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی
رئیس دانشگاه جیرفت گفت: در عرصه بین‌الملل نیز دانشگاه جیرفت طی چند سال اخیر با ایجاد زمینه‌ای مناسب در راستای توسعه ارتباطات پژوهشی و آموزشی توانسته است با مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی مختلف از جمله دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری پژوهشی منعقد کند.
مختاری اظهار داشت: دانشگاه جیرفت در افق بلند خود، دانشگاهی کارآفرین و مهارت‌گرا در بین دانشگاه‌های برتر منطقه است که نقشی پیشرو در توسعه پایدار جنوب استان کرمان و منطقه ایفا می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها