پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مهاباد به‌طور مداوم ادامه دارد


پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مهاباد به‌طور مداوم ادامه دارد

مهاباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: پس از شناسایی کانون‌هایی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان عملیات پایش این بیماری به طور مداوم همچنان ادامه دارد.

دکتر عباس آغاز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان طیور بومی روستاهای "حاجی خوش" و "کیک آباد" در این شهرستان مهاباد در اوایل بهمن ماه جاری بلافاصله اقدامات پیشگیرانه آغاز و در عرض ۲۴ ساعت کانون این بیماری پایش و مهار شد.

وی اظهار داشت: این بیماری بین مرغ، بوقلمون و اردک های این روستاها مشاهده شد که بلافاصله اقدام به معدوم سازی طیور محل مشاهده شده شد و نمونه برداری از محل های اطراف کانون ها نیز در دستور کار این شبکه قرار گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد اضافه کرد: با توجه به اینکه تالاب بین المللی کانی برازان در نزدیکی یکی از این روستاها واقع شده، عملیات پایش با دقت و انسجام بیشتری با همکاری اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر آغاز افزود: هم اکنون نیز پایش‌های روزانه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان در حال انجام است و تاکنون مورد جدیدی از این بیماری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت این موضوع پایش این بیماری در طیور بومی و صنعتی و پرندگان حیات وحش این شهرستان در حال انجام بوده و شبکه دامپزشکی با دریافت هر گونه گزارش تلفات غیرعادی نسبت به انجام بازدید و در صورت لزوم نمونه برداری اقدام می کند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از انتشار عامل بیماری شبکه دامپزشکی آموزش و اطلاع رسانی به ویژه در گروه های هدف را در دستور کار خود قرار داده است گفت: شهروندان و به ویژه روستاییان باید پرندگان خود را در جایگاه های محصور نگهداری کنند و از تماس مستقیم با پرندگان زنده خودداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد از مردم خواست تا هر گونه تلفات غیرعادی در پرندگان را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی در مناطق مختلف اطلاع دهند.

شهرستان مهاباد با داشتن چندین تالاب بین المللی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این شهرستان را تهدید می کند.

در این شهرستان بیش از ۸۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاها نگهداری می شود و افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه طیور صنعتی نیز در مرغداری های آن پرورش داده می شوند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است که دارای سه نوع تیپ C,B,A بوده و در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.

پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند؛ مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی