80 درصد دیم‎زارهای هدف طرح جهش تولید در کردستان زیر پوشش بیمه رفت


80 درصد دیم‎زارهای هدف طرح جهش تولید در کردستان زیر پوشش بیمه رفت

سنندج - ایرنا - معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی کردستان گفت: تاکنون با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) 80 درصد اراضی هدف طرح جهش تولید دیم‎زارها در این استان زیر پوشش خدمات این صندوق رفته است.

اسماعیل حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود ۱۸۳ هزار هکتار از اراضی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم‌زارها رفته است اظهار داشت: بیمه شدن این اراضی از اولویت‌های این طرح برای حمایت از بهره‌برادران و جبران خسارت‌های احتمالی به آنان است.

وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۸۰ درصد اراضی هدف طرح در قالب ۱۴ هزار و ۵۴۰ بیمه نامه صادر شده زیر پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی رفته و که بخش زیادی از حق بیمه آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بخشی اندکی نیز از سوی بهره برداران تامین شده است.

معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی کردستان یادآور شد: طرح جهش تولید در دیم‎زارها از طرح‌های حمایتی نهادهای انقلابی و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی بوده که بیمه کردن این اراضی گام مهمی در افزایش درآمد سالیانه بهره برداران است.

به گزارش ایرنا، طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور برنامه‌ای پنج ساله است که سال اول (۱۳۹۹ - ۱۴۰۰) آن در سطح ۶۶۰ هزار هکتار در ۶ استان کردستان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان شرقی، خوزستان و گلستان به اجرا در آمده است.

این طرح در سال زراعی جاری ۵۷۵ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار داده که شامل ۸۷ درصد برنامه سال اول است.

این طرح در اراضی دیم ۶۸ شهرستان و هفت هزار و ۸۰۸ روستا اجرا می‌شود که عمدتا شامل محصولات گندم، جو، نخود، علوفه، گلرنگ و کلزا که تاکنون با حمایت این ستاد ۴۵۰ هزار هکتار شامل ۷۹ درصد از ۵۷۵ هزار هکتار کشت شده زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی رفته است.

طرح جهش تولید مزارع گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی (گلرنگ) و نباتات علوفه‌ای را پوشش می‌دهد که در سال اول در استان کردستان شامل ۱۴۳ هزار هکتار مزرعه گندم، ۱۳ هزار هکتار جو، ۲۵ هزار هکتار انواع حبوبات، سه هزار هکتار دانه‌های روغنی و پنج هزار هکتار نباتات علوفه‌ای است.

سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان جهش تولید نامگذاری شده و طرح جهش تولید دیم زارها به مناسبت این نامگذاری طی یک تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام برای دستیابی به حداکثر تولید در مزارع کشت شده اجرا می‌شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی