یک‌ میلیارد و 500 میلیون ریال برای محوطه‌سازی آتشکده محلات هزینه شد


یک‌ میلیارد و 500 میلیون ریال برای محوطه‌سازی آتشکده محلات هزینه شد

خمین - ایرنا - رئیس اداره‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان محلات گفت: یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره و نیز مشارکت خیرین برای دیوارچینی و محوطه‌سازی بنای تاریخی آتشکده آتشکوه این شهرستان هزینه شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «مهدی لعل‌بار» افزود: بهسازی ورودی این آتشکده و محوطه مجاور آن به طول ۱۶۰ متر با همت هیات امنای روستای آتشکوه و با مشارکت خیرین انجام شد.
️لعل‌بار اظهار داشت : در این عملیات یک هزار مترمربع محوطه مجاور تسطیح و خاک‌ریزی و پل مسیر نیز خاک‌ریزی و اصلاح شده است.
رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با تقدیر از مشارکت اهالی فرهنگ‌دوست روستای آتشکوه و خیرین در این کار فرهنگی بیان کرد: حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی به تنهایی از عهده دولت خارج است و نیازمند همکاری و تلاش عموم مردم است.

یک‌ میلیارد و 500 میلیون ریال برای محوطه‌سازی آتشکده محلات هزینه شد

لعل‌بار با تاکید بر حفاظت و حراست هر چه بیشتر از این بنای مهم تاریخی افزود: انجام این سنگ‌چینی، زمینه نگهداری از این مکان تاریخی فراهم کرده و تردد و ورود گردشگران نیز تسهیل شده است.
وی یاد آور شد: آتشکده آتشکوه در فاصله ۵ کیلومتری محور اصلی نیم‌ور واقع شده که با شهر محلات نزدیک به ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.
آتشکده آتشکوه مربوط به دوره ساسانی، در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مورخان بنای این آتشکده را متعلق به دوره ساسانیان دانسته و معتقدند که بر اساس شواهد و قرائن تا قرن چهارم هجری سالم بوده است.

بنای این آتشکده در دامنه کوه آتشکوه و در کنار رودخانه‌ای به همین نام، در مساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع ساخته شده، طول بنا ۲۸.۴۰ متر و عرض آن در بخش شرقی ۱۲.۶۰ و در بخش غربی ۲۵ متر می‌باشد.

مجموع آتشکده از ۳ بخش تالار اصلی (شرقی)، تالار غربی و راهرو تشکیل شده است. تالار اصلی یا شرقی آتشکده که احتمالا محل آتشدان و نیایش بوده و شامل تالاری مربع شکل است، که هر ضلع آن از بیرون ۱۲.۶۰ متر طول دارد.

شهرستان محلات به مرکزیت شهری به همین نام در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و از شمال به قم و آشتیان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !