دامداران استان اردبیل به واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی اقدام کنند


دامداران استان اردبیل به واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی اقدام کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به فصل شیوع بیماری تب برفکی از دامداران استان انتظار داریم نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

دکتر بهلول تکلولی روز یکشنبه ضمن تاکید برای پیشگیری از شیوع این بیماری و رعایت اصول بهداشتی در واحدهای دامداری اظهار کرد: با تمهیدات انجام شده واکسن تب برفکی به اندازه کافی در مراکز بخش خصوصی و غیردولتی دامپزشکی تمامی شهرستان‌های استان موجود است و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

وی با هشدار نسبت به احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی استان در ماه های پیش رو افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، تعلل دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری تب برفکی جایز نیست.

او با تاکید بر توجه جدی دامداران به هشدارهای کارشناسان دامپزشکی بیان کرد: دامداران باید در اسرع وقت با مراجعه به بخش خصوصی و غیر دولتی با انجام واکسیناسیون به موقع دام خود از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه ای، برنامه‌ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری، ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد صدعفونی کننده مناسب را از جمله مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

تکلوی با بیان اینکه امسال تاکنون ۷۹ هزار و ۶۶ راس دام سنگین و ۴۶۶ هزارو ۹۷۱ راس دام سبک بر علیه این بیماری در استان اردبیل واکسینه شده است، ادامه داد: بیماری تب برفکی به عنوان مهمترین بیماری ویروسی در دام‌هاست که موجب خسارات سنگین اقتصادی به دامداری ها به ویژه دامداری های سنتی می شود.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یکی از مهمترین، مسری ترین و پرخسارت ترین بیماری های دامی در دام های زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دام ها شده و در موارد شدید باعث مرگ ناگهانی دام های جوان می شود و تلفات زیادی وارد می کند، این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری "داباغ" معروف است.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان