نفت بندرعباس در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک مشارکت دارد


نفت بندرعباس در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک مشارکت دارد

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در راستای احداث یک رشته خط لوله فرعی انتقال نفت خام خوراک پالایشگاه از خط لوله اصلی گوره به جاسک، با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص انجام مطالعات و اقدامات لازم مکاتبات انجام شده است.

هاشم نامور روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: طبق توافقات اولیه مجوز لازم برای ایجاد انشعاب از خط لوله یادشده تا پالایشگاه نفت بندرعباس برای انتقال نفت خام به طول ۳۸ کیلومتر و قطر ۳۰ اینچ دریافت شده که طراحی بنیادی و تهیه نقشه‌های اولیه طرح در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در راستای تامین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از مسیر دریایی و انتقال با کشتی و کاهش ریسک تولید مطالعاتی برای اتصال پالایشگاه بندرعباس به خط لوله گوره به جاسک انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، تضمین استمرار عملیات تولید فرآورده های نفتی را از ماموریت اصلی شرکت پالایش نفت بندرعباس عنوان کرد و افزود: در اجرای این ماموریت باید از کاهش خوراک به ویژه در شرایط بد آب و هوایی به دلیل نبود امکان پهلودهی کشتی در مبدا و یا مقصد پیشگیری کرد به همین منظور تامین نفت خام از طریق خط لوله از طرح‌های مهم این شرکت است.

‌نامور افزود: این طرح علاوه بر کاهش ریسک‌های عملیاتی ناشی از کمبود نفت خام موجب انعطاف پذیری عملیات، کاهش هزینه‌های انتقال نفت خام و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی دریایی می‌شود.

وی یادآورشد: در صورت تامین نفت خام از طریق خط لوله می‌توان با تغییر کاربری اسکله نفتی موجود در بندرعباس از آن اسکله به منظور صادرات فرآورده‌های تولیدی مازاد پالایشگاه استفاده کرد ضمن اینکه در شرایط خاص می‌توان از این اسکله به صورت دو منظوره نیز استفاده نمود.

به گزارش ایرنا، طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل ۳ مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، ۳ مجموعه چندراهه دریایی و ۳ مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که باید مرحله نخست آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری درحالی بیست و سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که در طول فعالیت خود علاوه بر اجرای ماموریت و رسالت اصلی‌اش مبنی بر تولید فرآورده‌های نفتی، حرکت در راستای توسعه کمی و کیفی فرآورده‌ها را با هدف پاسخ به الگوی مصرف جامعه و صیانت از محیط زیست با تولید سوخت پاک مطابق با استانداردهای روز دنیا را نیز در برنامه‌های اصلی خود قرار داد.

هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.

در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید