زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مرجع جامع امام شناسی است


زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مرجع جامع امام شناسی است

حجت الاسلام سابقی گفت: زیارت جامعه کبیره مهمترین میراث ماندگار حضرت امام هادی (ع) و منبع جامع معرف و امام شناسی شیعیان است.

حجت الاسلام «حسین سابقی» مدرس حوزه و دانشگاه خراسان بزرگ به خبرنگار شبستان اظهار کرد: حضرت امام هادی(ع) به عنوان دهمین امام معصومین شیعیان در دوره ای مملو از فضای اختناق و شرایط سخت زندگی می کردند.

مدرس حوزه و دانشگاه در استان های خراسان جنوبی و رضوی با بیان اینکه حضرت هادی (ع) در سال 220 هجری و در سن هشت سالگی به امامت رسیدند، افزود: مدت امامت این حضرت 33 سال بود که یکی از طولانی ترین دوره امامت در بین اهل بیت (ع) را داشتند.

حجت الاسلام سابقی با اشاره به نکته قابل توجه در دوره امامت حضرت امام های (ع)، بیان کرد: دوره امامت ایشان دو ویژگی خاص داشت اول اینکه ظلم و ستم گسترده خاندان بنی عباس بود که این ظلم و تنگ نظری ها نسبت به حضرت و شیعیان دامن گیر فعالیت های ایشان شد.

وی گسترش نهضت های علوی در دوره حضرت را دومین ویژگی خاص دوره امامت حضرت هادی (ع) عنوان کرد و گفت: در این دوران شیعیان و علوی ها برای حق خودشان دفاع می کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه یکی از مهمترین فعالیت های امام هادی (ع) در طول 33 سال امامت را فعالیت های مخفی آن حضرت عنوان کرد و ادامه داد: این حضرت برای مدیریت جامعه در شرایط خفقان آن زمان، شبکه ارتباطی وکلات را تشکیل و شاگردانی را تربیت می کردند و وکلای مختلفی را به عنوان نماینده خود برای رسالت خودشان قرار می دادند.

حجت الاسلام سابقی با بیان اینکه ائمه اطهار در سخت ترین شرایط حاکم بر جامعه از رسالت خود غافل نمی شدند، تصریح کرد: حکومت متوکل عباسی با خبرچینی برخی جاسوسان، حضرت هادی (ع) را زیر نظر داشتند و برای اینکه بیشتر ایشان را تحت کنترل و مراقب آمد و رفت داشته باشند؛ حضرت را به سامرا، مرکز حکومت و شهری نظامی آن زمان، تبعید کرد، اما رابطه آن حضرت به واسطه شاگردان ایشان با شیعیان برقرار بود.

وی زیارت جامعه کبیره را مهمترین میراث ماندگار حضرت امام هادی (ع) معرفی کرد و افزود: این زیارت مهمترین منبع معرف و امام شناسی شیعیان است که یکی از صریح ترین اسناد است، همچنین زیارت غدیریه«زیارت حضرت علی(ع) در روز عید غدیر» از دیگر میراث این حضرت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام هادی(ع) ده ها آیه قرآن و روایت را در شأن و فضیلت حضرت علی(ع) بیان کرد اند، گفت: به گفته بزرگان دین اگر از حضرت تنها زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیره می داشتیم برای عظمت و خدمت به مکتب شیعه کافی بود.

حجت الاسلام سابقی در پایان تصریح کرد: حضرت امام هادی (ع) در دوران تفرقه و خفقان آن زمان تنها از طریق تقویت شاگردان و وکیلان، بحران های جامعه را مدیریت می کردند.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !