احداث ‌هزار و 436 کیلومتر راه طی 7 سال در آذربایجان‌غربی


احداث ‌هزار و 436 کیلومتر راه طی 7 سال در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- دولت تدبیر و امید در راستای ادامه روند توسعه کشور، یک‌هزار و 4٣6 کیلومتر راه در آذربایجان‌غربی گسترش داده و احداث کرده است تا روند پیشرفت همچنان در نقاط مختلف کشور بی‌وقفه ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید اقدامات ارزنده ای برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه دارد که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع بخشیده و شتاب می دهد.

احداث و توسعه راه‌های روستایی، جاده‌های بین شهری، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده دولت یازدهم و دوازدهم در آذربایجان غربی بوده و هزاران کیلومتر از این محورها در این مدت، به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل از روزی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی، با افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی رقم زد.

ساخت ۴٠ کیلومتر آزادراه برای نخستین بار در آذربایجان‌غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه های دولت برای شتاب بخشی به زیر ساختها در کشور، گفت: در این استان ۴٠ کیلومتر آزادراه وجود دارد که به همت دولت تدبیر و امید ساخته شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو ادامه داد: ساخت ٢۵٠ کیلومتر بزرگراه و ٢٧۶ کیلومتر راه اصلی در آذربایجان‌غربی از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید طی هفت سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: این دولت در مجموع یک‌هزار و ۴٣۶ کیلومتر راه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی توسعه، بهسازی و آسفالت شده است.

بهره‌برداری ۳۱۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی

در حوزه مسیرهای ارتباطی، حدود ٣۵ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی قرار دارد که ٣١٣ کیلومتر آن به همت دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره نیز با اشاره به اینکه کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند، گفت: ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای به طول ۵۴۷ کیلومتر در این استان احداث می‌شود.

حمزه‌لو افزود: حدود ۳۱۳ کیلومتر از این میزان با پنج هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال با تدبیر این دولت به بهره‌بردای رسیده است.

وی بیان کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور از حوزه استحفاظی بوکان تا مرز بازرگان در دست احداث است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا پایان سال در حوزه شمال و جنوب استان آذربایجان غربی به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی دروازه اصلی ارتباط زمینی ایران با اروپا

حمزه‌لو تاکید کرد: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.
وی، بهره‌برداری از ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه را از اقدامات دیگر دولت تدبیر و امید در حوزه راه و شهرسازی دانست و افزود: قطعات یک و ۲ طرح ساخت آزادراه ارومیه – تبریز به طول ٤٠ کیلومتر با اعتبار ٧٠٠ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر عملیات تکمیل تونل‌های این محور در قطعه سوم با سرعت اجرا می‌شود.

۸۰۳کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی آسفالت شد

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توسعه زیربنایی استان به ویژه در حوزه راه در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: در هفت سال گذشته ۸۰۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است.

آیدین رحمانی افزود: در ابتدای دولت یازدهم، سه هزار و ۴۳۴ کیلومتر از راه های روستایی استان، آسفالته بود که این رقم در حال حاضر به چهار هزار و ۲۴۳ کیلومتر رسیده است.

وی اضافه کرد: آسفالت راه های روستایی در راستای محرومیت زدایی به ویژه در مناطق و شهرستان های محروم آذربایجان غربی بوده و موجب افزایش رضایتمندی روستاییان و توسعه خدمات در این مناطق شده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، فقط ۱۰۰ کیلومتر توسعه راه در استان داشتیم که این رقم در حال حاضر به ۳۸۷ کیلومتر رسیده که حدود چهار برابر ابتدای کار دولت است.

رحمانی اظهار کرد: ساخت و احداث راه های اصلی، بهسازی راه های اصلی و روکش آسفالت به ویژه در مناطق محروم از جمله اقدامات حوزه راهداری و راهسازی است.

وی، همچنین به اتمام احداث ۴۰ کیلومتر راه اصلی در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: ۷۳ کیلومتر راه اصلی نیز بهسازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی از اتمام تقریبی چهارخطه کردن راه های منتهی به پایانه مرزی سرو به عنوان یکی از مهمترین راه های مرزی آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: برای به پایان رساندن این مسیر از ارومیه به سمت سرو، ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی، مرز رازی را یکی از قطب های مسافرت مرزی در آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: مسیر خوی – قطور – رازی برای ارائه خدمات بهتر در این مرز مهم در حال بهسازی و تبدیل شدن به مسیری مطمئن است که در قطعات مختلف، اقدامات عمرانی را در آن انجام می دهیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص ۴۶۰ کیلومتر از کریدور شمال – جنوب به این استان از مرز بازرگان تا مسیرهای شریانی جنوب استان افزود: در این قالب، اتصال مرز بازرگان – سه راهی ایواوغلی با پیگیری استاندار آذربایجان غربی وارد این مسیر مهم کریدوری شده که عملیات اجرایی آن از انتهای محدوده منطقه آزاد تا ایواوغلی به سرعت انجام خواهد شد.

اتصال مرکز آذربایجان غربی به حمل و نقل ریلی

اما در کنار توجه به مسیرهای ارتباطی و توسعه آن‌ها، دولت تدبیر و امید به بخش حمل و نقل ریلی نیز توجه داشته و انتظار مردم آذربایجان‌غربی را بعد از ۱۷ سال به پایان رساند و این خطه نیز به حمل و نقل ریلی کشور متصل شد تا خدمات توسعه محور دولت روند رشد خود را ادامه دهد.

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا این حمل و نقل آسان از اهمیت دوچندانی در این استان برخوردار است.

مجری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان‌غربی بهره‌برداری از طرح ملی راه آهن مراغه به ارومیه با طول ۱۸۲ کیلومتر را از دستاوردهای مهم دولت در این حوزه برشمرد و گفت: چهار هزار میلیارد ریال با حمایت دولت تدبیر و امید در این طرح سرمایه‌گذاری انجام شده است.

بخشعلی آقالار ادامه داد: عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه از سال ۱۳۸۰ آغاز شده که در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید خط ریلی تا ایستگاه مهاباد رسیده بود.

وی ادامه داد: در طول دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه، این طرح زیربنایی با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات مردم، آبان سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اتصال آذربایجان‌غربی به حمل و نقل راه آهن کشور، زیرساخت کلیدی برای توسعه بخش‌های اقتصادی و گردشگری به شمار می‌رود و هم اینک علاوه بر حمل‌ونقل مسافری، ساماندهی ایستگاه‌ها و گسترش حمل و نقل کالا در دست اجراست.

با همه اقدامات انجام شده، جای کار بسیاری در راستای توسعه راه‌های در آذربایجان‌غربی وجود دارد که البته امیدها برای برداشتن گام‌های بلند در این خصوص در دولت تدبیر و امید بسیار زیاد بوده و آینده‌ای روشن برای این حوزه در استان در سایه این فعالیت‌ها ترسیم شده است.

هم اینک آذربایجان غربی نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر بزرگراه، جاده اصلی، فرعی و روستایی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه