روی‌‎آوری به داروهای سنتی برای مقابله با کرونا خطرآفرین است


روی‌‎آوری به داروهای سنتی برای مقابله با کرونا خطرآفرین است

سنندج - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: روی‌آوردن برخی از مردم به تهیه داروهای سنتی از عطاری‌ها برای درمان بیماری کووید 19 خطرآفرین است.

به گزارش ایرنا، عطاالله حیدری روز سه‌شنبه در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور اظهار داشت: تشدید قدرت ویروس کرونا بسیاری از اقشار مختلف مردم را به سمت‌و سوی راه‌های مختلف برای درمان انداخته و یکی از این راه‌ها نسخه‌پیچی در عطاری‌ها است.

وی افزود: بسیاری ازعطاری‌ها با نام درمان قطعی کووید ۱۹ داروهایی را با هزینه‌های گزاف در اختیار افراد قرار می‌دهند در حالیکه این مساله نه تنها از سوی هیچ نهاد و سازمانی تایید نشده بلکه بازی با جان مردم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ادعای عطاری‌های در زمینه درمان کرونا با طب سنتی دخالت در امر پزشکی است، گفت: در سطح کشور مواردی مشاهده شده که براثر داروهای طب سنتی با مشکل مواجه شده‌اند و حتی در استان نیز چند مورد بود که اگر به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کردند ممکن بود به مرگ فرد منجر شود.

وی تاکید کرد: باید از فعالیت اینگونه عطاری‌ها در سطح استان جلوگیری شود و در این زمینه ادارات ذیربط همانند سازمان صنعت، معدن و تجارت باید وارد عمل شده و اقدامات لازم در زمینه پلمپ اینگونه اماکن انجام شود.

آمادگی لازم برای مقابله با موج چهارم کرونا

حیدری با بیان اینکه بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی برخی از افراد احتمال ورود موج چهارم کرونا در استان را رقم می‌زند، گفت: بر این اساس دارو و تجهیزات لازم درمانی در انبارها به اندازه‌ای وجود دارد که بتواند جوابگوی موج جدید باشد.

وی اضافه کرد: وجود داروهای انبار شده به اندازه‌ای است که حتی برخی از داروخانه‌ها ترس این را دارند که تاریخ مصرف تعدادی از داروها بگذرد اما چون پای سلامت مردم در میان است اگر هزینه هدر برود نیز مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: در زمینه ماسک نیز مردم آسوده خاطر باشند که تولید ماسک استاندارد به اندازی کافی وجود دارد و نیازی به فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز نیست و در صورت مشاهده چنین کارگاه‌هایی برخورد قانونی می‌شود.

توقیف بیش از یک هزار قلم لوازم آرایشی بهداشتی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این جلسه به نظارت بر کالاهای سلامت محور و بازدید از مراکز اماکن مختلف در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال در بازدیدهای انجام شده از مراکز مختلف یک هزار و ۱۴۴ قلم لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق در استان توقیف شده است.

علی خداویسی توقیف ۲۸۵ مورد محل عرضه مواد غذایی فاسد و غیرمجاز را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد و گفت: در این مدت ۸۸ پرونده قاچاق محصولات سلامت محور به تعزیرات حکوکتی معرفی شده است.

وی انجام بازرسی گشت مشترک از باشگاه های ورزشی به تعداد ۲۰۶ مورد، مراکز پخش تجهیزات پزشکی به تعداد ۲۱۰ مورد و عطاری‌ها و مراکز فروش مکمل به تعداد ۴۴۶ مورد را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری اعلام کرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به واردات اقلام سلامت محور از بازارچه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته ورود این اقلام از بازارچه‌ها ممنوع بود اما درحال حاضر واردات این کالاها براساس ضوابط و شیوه‌نامه‌هایی که از سوی ستاد مرکزی ابلاغ شده، انجام می‌شود.

وی یادآور شد: افرادی که اقدام به واردات کالاهای سلامت محور می‌کنند باید دستورالعمل هایی را از جمله ثبت نام در سامانه تی تک TTAC.ir ، درخواست کد آی آر سیIRC و ثبت سفارش کالا،انجام مراحل ترخیص در سامانه، صدور مجوز درسامانه و الصاق برچسپ اصالت را رعایت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا