استان اردبیل پایانه تخصصی ترخیص فرش ندارد


استان اردبیل پایانه تخصصی ترخیص فرش ندارد

اردبیل _ ایرنا _ رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: گمرک این استان پایانه تخصصی برای ترخیص فرش ندارد.

به گزارش ایرنا ، رامین صادقی روز پنجشنبه در جریان بازدید رئیس مرکز ملی فرش ایران از مراکز تولید متمرکز فرش دستی خلخال افزود: تلاش می‌کنیم این پایانه را راه‌اندازی کرده تا مشکلات سر راه صادرات فرش را کمی هموارتر کنیم.

وی بیان کرد: برغم مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه خارجی و موانع سر راه صادرات فرش به خارج از کشور تعدادی از تولیدکنندگان فرش این استان همچنان در صادرات فرش به کشورهای اروپایی فعالیت دارند.

وی گفت: شهرستان خلخال بزرگترین قطب تولید فرش‌های نفیس ابریشمی در استان اردبیل و حتی ایران است و فرش‌های ابریشمی تولید شده در روستای سفیداب از توابع بخش خورش‌رستم در نوع خود بی‌نظیر بوده و این فرش‌های ظریف بافته دستان و انگشتان ظریف فرشبافان کهنه دیار این منطقه است.

او اظهارکرد: برغم محدودیت‌ها و سایه ناشی از شیوع ویروس کرونا بر همه فعالیت‌های اقتصادی جامعه ، تولید فرش امسال در این استان ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته که فعالیت تعداد قابل‌توجهی از بافندگان فرش دستی در داخل خانه از عوامل دخیل در افزایش تولید فرش است.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل ۵۵ هزار بافنده در حوزه بافت فرش دستی فعالیت دارند، گفت: امسال ۸۰ هزار مترمربع فرش در این استان تولید و روانه بازار فروش شد.

او افزود: هنرمندان اردبیل در کنار تولید فرش در زمینه تولید مواد اولیه و طراحی و نقاشی فرش هم مهارت دارند و امسال ۷۴ مورد پروانه فعالیت در زمینه تولید فرش دستبافت در استان صادر شد.

صادقی با اشاره به مشکلات حوزه فرش از جمله بازار فروش، صادرات و سرمایه در گردش گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم نیاز به اعتبار داریم که این اعتبار می‌تواند به صورت وام‌کم بهره یا بلاعوض باشد که انتظار داریم نهادهای مربوطه از جمله مرکز ملی فرش ایران در این زمینه سازمان صمت را کمک کنند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل تشریح کرد: ۲ هزارو ۹۰۰ بافنده فرش دستی در خلخال در تولید و بافت فرش‌های رج‌شمار بالا و باظرافت کم‌نظیر فعالیت می‌کنند که معمولا بیشتر این بافندگان به صورت بافنده تک‌بافت خانگی مشغول انجام این کار هستند.

او اظهارکرد: در کنار بافندگان تک‌بافت خانگی خلخال در حال حاضر ۹ کارگاه متمرکز فرشبافی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان راه‌اندازی شده که بیش از ۳۰۰ بافنده فرش که اکثر آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد، در این کارگاه‌ها مشغول کار شده‌اند.

صادقی گفت: با راه‌اندازی انجمن طراحان فرش در خلخال و همچنین تهیه مواداولیه تولید فرش برای بافندگان هزینه‌های تولید را کاهش داده و پس از پایان کار تولید فرش نیز زمینه بازار فروش به قیمت مناسب برای بافندگان با حضور و معرفی تولید آنها در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را فراهم خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !