چرا مردان کمتر از زنان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند؟


چرا مردان کمتر از زنان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند؟

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان با ارسال پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت مردان ایران (سما) بر اهمیت توجه بیش از پیش به سلامت مردان  به ویژه در دوران  بیماری کرونا تاکید کرد.

۱ لغایت ۷ اسفند ماه در تقویم سلامت کشور به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایران(سما) تعیین و در جهت حساس سازی و توجه به سلامت این قشر عظیم برنامه های سلامت محوری در سطح کشور و استان برگزار می گردد. در سال جاری این مناسبت در شرایطی برگزار می گردد که با تداوم همه گیری کووید ۱۹ مواجهیم.
شعار امسال هفته ملی سلامت مردان ایران (سما)" همه گیری کرونا: توجه بیشتر به سلامت مردان" تعیین شده است.
شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹ خطر مستقیم بیشتری سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند که این پدیده آسیب های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می نماید. در چنین شرایطی کم نیستند مردانی که کار خود را از دست می دهند یا با مشکلاتی در زمینه شغلی مواجه می شوند.
مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش داشته و در مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته اند، عبارتند از: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیمها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت که سبب می شود مردان کمتری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دستها و استفاده از ماسک مبادرت ورزند.
بر این اساس اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان نسبت به موضوع سلامتی خود به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل ویژه تر و مبتنی بر ویژگی های فرهنگی، اجتماعی هر استان و منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت های به موقع در بیماری های زمینه ای می تواند به عنوان راهکارهای مناسب برای عبور از بحران فوق تلقی شده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و سیاست گذاران در خصوص اهمیت توجه به سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.
ذکر این نکته ضروری است که از ابتدای همه گیری کرونا در استان تاکنون ۶۰ درصد موارد ابتلا به بیماری و ۵۸ درصد موارد مرگ را مردان به خود اختصاص داده اند.
همچنین تمرکز برنامه ها و فعالیت های نظام سلامت بر روی پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا نباید موجب غفلت از سایر عوامل خطر و بیماری تهدید کننده سلامت مردان از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، فشارخون بالا، چربی خون، دیابت، شیوه زندگی نامطلوب(اضافه وزن، چاقی، فعالیت فیزیکی نامطلوب، مصرف الکل و دخانیات) گردد.
در پایان این پیام روز شمار هفته ملی سلامت مردان ایران، ۱ لغایت ۷ اسفند به شرح زیر اعلام شده است:
جمعه ۱ اسفند: حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان
شنبه ۲ اسفند: بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا
یکشنبه ۳ اسفند: شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی
دوشنبه ۴ اسفند: سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوره کرونا
سه شنبه ۵ اسفند: کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار
چهارشنبه ۶ اسفند: نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوران کرونا
پنجشنبه ۷ اسفند: (روز پدر) گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حماس: آمریکا و اسرائیل بر سر توافق آتش بس غزه اختلاف نظر دارند