برنامه آمایش استان ایلام به شورای عالی آمایش کشور می‌رود


برنامه آمایش استان ایلام به شورای عالی آمایش کشور می‌رود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: برنامه آمایش سرزمین استان ایلام در کارگروه شورای آمایش کشور به تصویب رسیده و به زودی در شورای عالی آمایش کشور بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.

«رحمت‌الله قیصوری» در نشست با خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت برنامه آمایش سرزمین، اظهار کرد: آمایش سرزمین یکی از مهمترین برنامه‌های بلند مدت سازمان برنامه و بودجه است و مقطع زمانی بین ۲۰ تا ۵۰ سال را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های میان مدت سازمان، برنامه‌های ۵ ساله توسعه است، تصریح کرد: هم‌اکنون برنامه ششم در حال اجرا است و برنامه هفتم هم از سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: برنامه‌های کوتاه مدت هم بودجه‌های یک ساله هستند که بر اساس برنامه‌های میان مدت تهیه می‌شود و برنامه‌های میان مدت هم بر اساس برنامه بلندمدت آمایش سرزمین تدوین می‌شوند.

قیصوری با بیان اینکه تاکنون که برنامه آمایش سرزمین نداشته‌ایم بیشتر سند چشم‌انداز بیست ساله و دیگر اسناد بالادستی معیار برنامه‌ریزی‌ها بوده است، تصریح کرد: بعد ازانقلاب اسلامی در چند مرحله برای تدوین آمایش سرزمینی اقداماتی انجام شد اما به دلایل مختلف به سرانجام نرسید اما نهایتا بر اساس ماده ۲۶ برنامه ششم توسعه قرار شد که سازمان برنامه و بودجه و به تبعیت آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها آمایش کشور و استان‌ها را تهیه کند.

وی گفت: برای تدوین برنامه استانی آمایش سرزمین سال ۱۳۹۶ با مشاور طرف قرارداد، قراردادی منعقد شد که در سال ۱۳۹۷ این آمایش به اتمام رسید و در کارگروه‌های تخصصی از جمله کارگروه تخصصی آمایش و کارگروه‌های زیرمجموعه کارگروه برنامه ریزی و توسعه استان و با استفاده از نظر نخبگان دانشگاهی در داخل و خارج استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب و در کارگروه شورای آمایش کشور نیز به تصویب رسید و به زودی در شورای عالی آمایش کشور بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام با بیان اینکه این برنامه در صورت تصویب به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد، گفت: برنامه هفتم توسعه استان که سال آینده تهیه خواهد شد باید بر اساس برنامه آمایش باشد.

قیصوری تاکید کرد: از مهمترین اهداف آمایش این است که هر طرحی متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان نوسعه پیدا کند تا توسعه توسعه‌ی پایدار محقق شود و به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نینجامد، به عنوان مثال منطقه ای که برای کشاورزی مناسب باشد اولویت اول توسعه کشاورزی خواهد بود و منطقه ای که مستعد نفت و گاز است بر اساس این مزیت برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: در واقع آمایش نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را به طور کامل بیان می‌کند و با توجه به این مولفه‌ها برای هر منطقه برنامه‌ریزی انجام خواهد شد که بر این اساس اولویت‌ها مشخص شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...