تخریب اثر تاریخی منطقه گلین گیلانغرب مربوط به گذشته است


تخریب اثر تاریخی منطقه گلین گیلانغرب مربوط به گذشته است

قصرشیرین- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: تخریب اثر تاریخی «نجار گلین» از توابع این شهرستان که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «حفاری غیرمجاز» انتشار یافته مربوط به سال‌های گذشته است.

سیروس ادیب روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نیایشگاه صخره ای نجار گلین توسط افرادی با هویت مشخص در سالیان گذشته مورد آسیب قرار گرفته بود که این افراد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهارداشت: این نیایشگاه شامل راه پله صخره ای و حوض هایی است که محل پرستش آیین میتراییسم بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: اقوام این منطقه برای پرستش خورشید با توجه به مرتفع بودن منطقه و نزدیکی به نور از راه پله صخره ای بهره برده و به آیین مهرپرستی خود در این مکان ادامه داده اند.

ادیب ادامه داد: حوض ایجاد شده محل ذخیره آبی برای استفاده مهرپرستان و در مناطق مختلفی از ایران بخصوص در زمان حکومت ملوک الطوایفی اشکانیان این آیین بیشتر بوده است و نمونه های از این شامل مهرنگار میاندار قروتگ گیلانغرب که دارای حوض و راه پله هستند و کوه بی بی شهربانو شهر ری دیده می شود.

او گفت: بخش های از مکان های باستانی همچون این نیایشگاه توسط سوداگران اموال فرهنگی به علت بی توجهی و به خیال اینکه در داخل این صخره کاملا طبیعی شاید خبری باشد دست به نابودی چنین مکان های باستانی می زنند.

ادیب اضافه کرد: مکان موردنظر فقط محل برگزاری مراسم مهرپرستی است و برخی از گردشگران و کوهنوردان بی توجه به آثار فرهنگی و باستانی در داخل و در کنار آثار فرهنگی و باستانی آتش روشن کرده و باعث تخریب بخش هایی از این مکان باستانی شده اند.

شهرستان گیلانغرب حدود ۶۰۰ اثر ثبتی دارد که بیش از ۳۰۰ مورد آن شناسایی شده و بیش از نیمی از آن نیاز به بررسی باستان شناسی دارد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟