واکنش آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص یک خبر


واکنش آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص یک خبر

زاهدان - آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با ارسال مطلبی به خبرگزاری مهر در خصوص انتشار یک خبر در خصوص وضعیت تحصیلی دانش اموزان سراوان توضیحاتی ارائه کرد که در زیر می خوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در جوابیه‌ای در خصوص خبر «افت ۸۵ درصدی دانش آموزان سراوانی / لزوم توجه مسئولان» توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های دور افتاده و کمتر توسعه یافته در کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از حوزه‌ها و شاخص‌ها دچار عقب ماندگی تاریخی در سنوات گذشته و سالیان متمادی بوده و می‌باشد. اگرچه از ابتدای انقلاب و در سایه توجهات ویژه مسئولین نظام به ویژه در سال‌های اخیر نگاه‌های جدی و عمیقی به مسائل و مشکلات این استان معطوف شده و با درک بسیاری از چالش‌ها، اتفاقات خوبی رقم خورده، ولیکن هنوز هم عدم توسعه یافتگی در برخی حوزه‌ها و مناطق، موضوعی است که جای تأمل دارد.

گذشته از آن در یک سال اخیر، شیوع اپیدمی کرونا نیز مزید بر علت شده و بسیاری از فعالیت‌ها و معادلات را تحت‌الشعاع قرار داده و تاکنون و پس از گذشت قریب به یک سال از این بحران، همه روزه شاهد نگرانی و تشویش عمومی در بخش‌های مختلف جامعه هستیم. آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت و به تبع آن نظام آموزشی ایران اسلامی نیز متأثر از این جریان، دچار تغییرات و دگردیسی فراوانی در عرصه‌های گوناگون شده و در حقیقت بسیاری از فرآیندها یا با بستر جدید و فرصتی نوین روبرو شده‌اند و یا با معضلات و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

علی‌ای حال موضوع آموزش‌های مجازی و تعریف درگاه دریافت آموزش‌ها و استمرار فرآیند یاددهی یادگیری در شرایط پیش آمده نیز بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرده و موجب شده تا مسئولین دولتی با بهره گیری از ظرفیت‌های گوناگون به دنبال ترسیم نقشه مناسب و صحیح برای تحقق این مهم باشند؛ در این بین ایجاد و راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) از بسترهای مهم و درون سازمانی می‌باشد و به سرعت توانست جای خود را در بین خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان پیدا کند و در حقیقت توسعه و گسترش غیرقابل تصوری یافته و به نوعی مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

کمبود یا فقدان زیرساخت‌های مخابراتی و فضای اینترنتی در سیستان و بلوچستان شاید از موضوعاتی بود که کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما با تغییر فرایندهای آموزشی در اپیدمی کرونا بسیاری از نگاه‌ها را به خود معطوف نمود و مسئولین امر بر آن شدند تا با هر شرایط و به هر وسیله ممکنی در این مسیر بکوشند تا موضوع عدالت آموزشی برای فرزندان این سامان محقق شود؛ این مهم در هفته‌های اخیر و با حضور ۱۰ روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و بررسی‌های بالینی و میدانی اتفاق افتاد علنی شد و متعاقب آن قول مساعد و دستور صریح توسعه شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی در اقصی نقاط استان بود.

نکته جالب اینکه در سیستان و بلوچستان و بنا به گزارش و اعلام مسئولین صدا و سیما ۹۴ درصد مناطق استان تحت پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قرار دارند و ۶ درصد مناطق استان از این فرصت پیش پا افتاده و بدیهی هنوز بی‌بهره اند. برای برون رفت از شرایط موجود و بهره مندی دانش آموزان از آموزش‌های مجازی در زیست بوم جدید، هم مسئولین و هم خیرین نیک اندیش تلاش کرده و پای کار آمده‌اند تا بتوانند با تعریف مشخص و معینی و در یک پروسه زمانی این معضل را کاهش داده و به اندک برسانند.

در این مجال و در روزهای اخیر تهیه و توزیع تبلت دانش آموزی در طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) ویژه دانش آموزان محروم از وسایل ارتباطی هوشمند از محل اعتبارات استانی و مشارکت خیرین در حال انجام است که با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رونمایی شد.

همچنین مرکز آمار ایران تعداد هزار تبلت دانش آموزی را به دانش آموزان سیستان و بلوچستان اهدا نموده و فرآیند اختصاص ۱۵ هزار تبلت دیگر از سوی این نهاد دولتی نیز به زودی آغاز خواهد شد. به همت یکی از خیرین مقیم خارج کشور نیز تعداد ۱۰۰۰ تبلت، کمیته امداد حضرت امام (رحمت الله علیه) تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ تبلت و آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز تعداد ۵۶۰ تبلت را به دانش آموزان این استان اختصاص داده که در حال توزیع است.

از سویی دیگر بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت آموزش و پرورش و استانداری سیستان و بلوچستان که در سفر اخیر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید با هدف دسترسی دانش آموزان کم بضاعت به آموزش‌های مجازی، موضوع خرید ۴۰۰ هزار تبلت دانش آموزی به نحوی که ۵۰ درصد هزینه توسط وزارت آموزش و پرورش و ۵۰ درصد از سوی استانداری تأمین خواهد شد در دستور کار قرار گرفته است.

از دیگر اقدامات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان که در نوع خود در بین استان‌های سراسر کشور بی نظیر بوده، بهره‌گیری از ظرفیت صدا و سیمای استان و تولید ۱۴۴۰ دقیقه محتوای درسی و پخش از شبکه استانی هامون است. همینطور تولید و بارگذاری محتواهای الکترونیکی در درگاه پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان، توزیع درس نامه توسط راهبران آموزشی برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند و بسیاری از این قبیل اقدامات در دستور کار قرار داشته و دارد.

آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و مسئولین آن اعم از ستادی و صف تلاش کرده و خواهند کرد تا با بهره گیری از همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان و فراهم شدن شرایط لازم در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت به ویژه دسترسی آسان و گسترده همه فرزندان این سامان به تحصیل رایگان و دریافت آموزش‌های حضوری و مجازی در این برهه زمانی گام برداشته و موجبات رضایت و خرسندی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران ساعی و خوش‌فکر در اقصی نقاط استان را فراهم نمایند و هیچ دانش آموزی از فرصت آموزش مغفول نماند.

جوابیه خبرگزاری مهر؛ لازم به ذکر است که این خبر در مصاحبه با نماینده محترم مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی تهیه شده و این خبر بر مبنای آمار ارائه شده از سوی ایشان تهیه شده است.

همچنین پیگیری‌های میدانی خبرنگار مهر، نشان می دهد که دانش آموزان سراوانی با وجود همه تلاش‌ها و آمارهای ارائه شده در این جوابیه همچنان برای دسترسی به سامانه شاد با مشکل مواجه هستند.


به گزارش خبرگزاری مهر، آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در جوابیه‌ای در خصوص خبر «افت ۸۵ درصدی دانش آموزان سراوانی / لزوم توجه مسئولان» توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های دور افتاده و کمتر توسعه یافته در کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از حوزه‌ها و شاخص‌ها دچار عقب ماندگی تاریخی در سنوات گذشته و سالیان متمادی بوده و می‌باشد. اگرچه از ابتدای انقلاب و در سایه توجهات ویژه مسئولین نظام به ویژه در سال‌های اخیر نگاه‌های جدی و عمیقی به مسائل و مشکلات این استان معطوف شده و با درک بسیاری از چالش‌ها، اتفاقات خوبی رقم خورده، ولیکن هنوز هم عدم توسعه یافتگی در برخی حوزه‌ها و مناطق، موضوعی است که جای تأمل دارد.

گذشته از آن در یک سال اخیر، شیوع اپیدمی کرونا نیز مزید بر علت شده و بسیاری از فعالیت‌ها و معادلات را تحت‌الشعاع قرار داده و تاکنون و پس از گذشت قریب به یک سال از این بحران، همه روزه شاهد نگرانی و تشویش عمومی در بخش‌های مختلف جامعه هستیم. آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت و به تبع آن نظام آموزشی ایران اسلامی نیز متأثر از این جریان، دچار تغییرات و دگردیسی فراوانی در عرصه‌های گوناگون شده و در حقیقت بسیاری از فرآیندها یا با بستر جدید و فرصتی نوین روبرو شده‌اند و یا با معضلات و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

علی‌ای حال موضوع آموزش‌های مجازی و تعریف درگاه دریافت آموزش‌ها و استمرار فرآیند یاددهی یادگیری در شرایط پیش آمده نیز بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرده و موجب شده تا مسئولین دولتی با بهره گیری از ظرفیت‌های گوناگون به دنبال ترسیم نقشه مناسب و صحیح برای تحقق این مهم باشند؛ در این بین ایجاد و راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) از بسترهای مهم و درون سازمانی می‌باشد و به سرعت توانست جای خود را در بین خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان پیدا کند و در حقیقت توسعه و گسترش غیرقابل تصوری یافته و به نوعی مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

کمبود یا فقدان زیرساخت‌های مخابراتی و فضای اینترنتی در سیستان و بلوچستان شاید از موضوعاتی بود که کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما با تغییر فرایندهای آموزشی در اپیدمی کرونا بسیاری از نگاه‌ها را به خود معطوف نمود و مسئولین امر بر آن شدند تا با هر شرایط و به هر وسیله ممکنی در این مسیر بکوشند تا موضوع عدالت آموزشی برای فرزندان این سامان محقق شود؛ این مهم در هفته‌های اخیر و با حضور ۱۰ روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و بررسی‌های بالینی و میدانی اتفاق افتاد علنی شد و متعاقب آن قول مساعد و دستور صریح توسعه شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی در اقصی نقاط استان بود.

نکته جالب اینکه در سیستان و بلوچستان و بنا به گزارش و اعلام مسئولین صدا و سیما ۹۴ درصد مناطق استان تحت پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قرار دارند و ۶ درصد مناطق استان از این فرصت پیش پا افتاده و بدیهی هنوز بی‌بهره اند. برای برون رفت از شرایط موجود و بهره مندی دانش آموزان از آموزش‌های مجازی در زیست بوم جدید، هم مسئولین و هم خیرین نیک اندیش تلاش کرده و پای کار آمده‌اند تا بتوانند با تعریف مشخص و معینی و در یک پروسه زمانی این معضل را کاهش داده و به اندک برسانند.

در این مجال و در روزهای اخیر تهیه و توزیع تبلت دانش آموزی در طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) ویژه دانش آموزان محروم از وسایل ارتباطی هوشمند از محل اعتبارات استانی و مشارکت خیرین در حال انجام است که با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رونمایی شد.

همچنین مرکز آمار ایران تعداد هزار تبلت دانش آموزی را به دانش آموزان سیستان و بلوچستان اهدا نموده و فرآیند اختصاص ۱۵ هزار تبلت دیگر از سوی این نهاد دولتی نیز به زودی آغاز خواهد شد. به همت یکی از خیرین مقیم خارج کشور نیز تعداد ۱۰۰۰ تبلت، کمیته امداد حضرت امام (رحمت الله علیه) تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ تبلت و آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز تعداد ۵۶۰ تبلت را به دانش آموزان این استان اختصاص داده که در حال توزیع است.

از سویی دیگر بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت آموزش و پرورش و استانداری سیستان و بلوچستان که در سفر اخیر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید با هدف دسترسی دانش آموزان کم بضاعت به آموزش‌های مجازی، موضوع خرید ۴۰۰ هزار تبلت دانش آموزی به نحوی که ۵۰ درصد هزینه توسط وزارت آموزش و پرورش و ۵۰ درصد از سوی استانداری تأمین خواهد شد در دستور کار قرار گرفته است.

از دیگر اقدامات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان که در نوع خود در بین استان‌های سراسر کشور بی نظیر بوده، بهره‌گیری از ظرفیت صدا و سیمای استان و تولید ۱۴۴۰ دقیقه محتوای درسی و پخش از شبکه استانی هامون است. همینطور تولید و بارگذاری محتواهای الکترونیکی در درگاه پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان، توزیع درس نامه توسط راهبران آموزشی برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند و بسیاری از این قبیل اقدامات در دستور کار قرار داشته و دارد.

آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و مسئولین آن اعم از ستادی و صف تلاش کرده و خواهند کرد تا با بهره گیری از همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان و فراهم شدن شرایط لازم در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت به ویژه دسترسی آسان و گسترده همه فرزندان این سامان به تحصیل رایگان و دریافت آموزش‌های حضوری و مجازی در این برهه زمانی گام برداشته و موجبات رضایت و خرسندی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران ساعی و خوش‌فکر در اقصی نقاط استان را فراهم نمایند و هیچ دانش آموزی از فرصت آموزش مغفول نماند.

جوابیه خبرگزاری مهر؛ لازم به ذکر است که این خبر در مصاحبه با نماینده محترم مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی تهیه شده و این خبر بر مبنای آمار ارائه شده از سوی ایشان تهیه شده است.

همچنین پیگیری‌های میدانی خبرنگار مهر، نشان می دهد که دانش آموزان سراوانی با وجود همه تلاش‌ها و آمارهای ارائه شده در این جوابیه همچنان برای دسترسی به سامانه شاد با مشکل مواجه هستند.

کد خبر 5153068


تبليغ
تبليغ

بيشترين بازديد امروز در گروه سیستان و بلوچستان


کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location