کشاورز ابرکوهی با تولید 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد


کشاورز ابرکوهی با تولید 120 تن پیازکار نمونه انتخاب شد

یزد - ایرنا -  مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اهمیت مصرف پیاز در سبد غذایی خانوارها، گفت: در سال زراعی 1400- 1399 یکی از کشاورزان این شهرستان با برداشت 120 تن این ماده غذایی از هر هکتار به تازگی به عنوان پیازکار نمونه استان یزد انتخاب و معرفی شد.

حسن زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احمد حاجی زاده از محله « اردی» شهر مهردشت مرکز بخش بهمن توانست ۵۰ تن بیشتر از میانگین تولید محصول شهرستان برداشت کند که علت افزایش محصول هم رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و توجه به توصیه های ترویجی کارشناسان کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان رتبه نخست را داراست، اظهارکرد: همچنین در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ حدود ۱۸ هزار تن پیاز از ۲۲۰ هکتار اراضی زیرکشت از سوی ۴۰۰ خانوار برداشت و علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار عرضه شد .

کاهش ۱۰ درصد سطح زیرکشت پیاز

وی با بیان اینکه این میزان از نظر تولید و سطح زیرکشت ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته زراعی کاهش دارد، تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول و تغییر الگوی کشت را علت کاهش آن ذکر کرد.

به گفته زارع بذر پیاز اواخر اسفند ماه در ابرکوه کشت و برداشت آن از آبان ماه سال بعد شروع و حدود ۲ ماه ادامه دارد.

حاجی زاده هم به عنوان پیازکار نمونه استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا متوسط تولید پیاز شهرستان را ۷۰ تن در هر هکتار ذکر کرد که توانست با رعایت اصول فنی، آب و کود دهی به موقع ، استفاده از بذورگواهی شده و استفاده از کود شیمیایی، تولید را به ۱۲۰تن در واحد سطح افزایش دهد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید