امیرالمومنین (ع) به انزع بطین شهرت داشتند


امیرالمومنین (ع) به انزع بطین شهرت داشتند

امام علی(ع) چون به دور ماندن از گناه و بر به دست آوردن اطاعت مشتاق بودند به «انزع البطین» شهرت داشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب «برترین وصی»برگزیده ای از سیره امام علی (ع) نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش مشتمل بر 48 صفحه از سوی انتشارات بهار دلها برای سومین بار به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.

کتاب « برترین وصی» با رویکرد به سه عنصر اساسی حدیث، سیره و کرامات به رشته تحیری در آمده است.

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش در مقدمه کتاب «برترین وصی» نوشته است: امام علی (ع) جانشین بلافصل رسول خدا است. پیامبر اکرم (ص) در مواقع گوناگونی این نکته را به امت اسلامی گوشزد فرمود و او را به عنوان خلیفه، برادر و وصی خود اعلام فرمود. امیرالمومنین (ع) به انزع بطین شهرت دارد. انزع به معنای کنده شده و دور مانده است. گفته شده که این صفت به دلیل این است که او به خاندان خود اشتیاق دارد یا اینکه چون از گناهان و شهوات به دور است و نفس او به دور ماندن از گناه و بر به دست آوردن اطاعت مشتاق است؛ پس او بلند داشته است و به حسنات زینت داده شد و چون وجود پربرکتش آکنده و سرشار از علم است به بطین ملقب شد.

در آموزه های اسلامی درباره ایشان آمده است، او برخی امور را ظاهر کرد و برخی امور را برحسب علمش که با آن به حق الیقین رسید، مخفی نمود اما علومی که از او ظاهر شد از روشنایی صبح آشکارتر و از وزش باد در آفاق بیشتر است.

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نویسنده و پژوهشگری است که در حوزه دین قلم می زند. از جمله کتابهای وی می توان به نور نیایش،خورشید رهنمای، یادگار آفتاب، ژرفای دانش، میراث دار رسول، امام رئوف، دریای جود، شهریار نیکی، کوثر جاودان، سرور شهیدان، پیشوای اندیشه، نعمت عاشورا، بانوان آسمانی و فرازهای عاشورا اشاره کرد.

کتاب برترین وصی شامل فهرست، سیره امام علی (ع)، مقدمه و فصولی با عناوین افتخارات امام علی (ع)، پیشوای پارسایان، ماه از نگاه آفتاب، بزرگی علی، انفاق آسمانی، ساده زیستی، شیر خدا در میدان نبرد، نگاهی به سیره سیاسی امام، گلبرگی از کرامات و برگی از دفتر آفتاب است.

در قسمتی از کتاب برترین وصی می خوانیم: عصر علم و حکمت در حکومت ایشان عنصری فعال و سبقه ای پررنگ داشت، آنسان که وقتی ایشان خلیفه مسلمانان شدند این سرچشمه دانش مجالی یافت تا هرچه بیشتر وجود تشنه جامعه بشری را از زلال معرفت و حکمت خود سیراب سازد. اگرچه نباید از نظر دور داشت که امام (ع) در دوران خانه نشینی خود نیز همگان را از علم الهی خویش بهره مند ساخت. مشورت های عالمانه امام (ع) به خلفا و رسیدگی به دعاوی علمی و برطرف ساختن نزاع های کور علمی که از توان دانشوران آن روزگار خارج بود، شاهدی بر این مدعاست.

در قسمت دیگری از کتاب برترین وصی آمده است: شجاعت ها و دلیری هایش مشهور و زبانزد است به گونه ای که هر رهگذری از آن آگاه است و کتاب های اخبار و سیره به آن شهادت می دهند و از دور و نزدیک از آن خبر دارد و دوست و دشمن به آن اقرار می کند. او شیرمرد اسلام و بانی ارکان دین است. جمع کافران را متفرق ساخت و با ذوالفقارش آنها را نابود کرد و آنها را از شهرها به بیابان ها فراری داد. او شمشیر برنده خدا و جانشین و نشانه روشن او و حجت کوبنده خدا و رحمت گسترده او و نعمت بیکرانش بود.

گفتنی است، کتاب «برترین وصی» برگزیده ای از سیره امام علی (ع) نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش مشتمل بر 48 صفحه در قطع پالتویی در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 40 هزار ریال از سوی انتشارات بهار دلها برای سومین بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟