بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیا


بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیا

بازی تیم های استقلال و پرسپولیس که تحت عنوان دربی تهران شناخته می شود به عنوان یکی از بزرگترین دربی های جهان...

تیم های استقلال و پرسپولیس تاکنون 94 بار با هم بازی کرده اند و اولین دیدار این دو تیم هم به سال 1347 بر می گردد. در طول مقاطع زمانی مختلف گمانه زنی های زیادی در مورد تعداد دربی ها یا اتفاقی که در آن رخ داده است می شود و حالا رسانه در این سلسله مطالب به مرور کامل و جامع تاریخچه دربی تهران می پردازد...

به گزارش طرفداری،‌ٰ با پایان یافتن رقابت های فوتبال باشگاهی ایران موسوم به جام قهرمانی فوتبال ایران در سال 47، که با قهرمانی پیکان همراه بود، و با توجه به تقویم نسبتا خلوت تیم ملی در آن سال ها، فوتبال ایران روزهای آرامی را دنبال میکرد. با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا و بعد از یک وقفه دو ساله، قرار شد رقابت های جام باشگاه های آسیا در زمستان سال 47 و از بیست و پنجم دی ماه به میزبانی تایلند با حضور نمایندگان ده کشور آسیایی برگزار شود. این دوره دومین دوره رقابت ها بود و بعد از انصراف ایران از حضور در دوره اول، حالا به اولین تجربه یک تیم ایرانی در جام باشگاه های آسیا تبدیل شده بود. با توجه به قهرمانی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت های آسیا، حضور مقتدرانه در این رقابت باشگاهای بین المللی اولویت اول فوتبال ایران در آن زمان بود. به این ترتیب رقابت های پنج جانبه ای تحت عنوان رقابت انتخابی جام باشگاه های آسیا تدارک دیده شد که از بین پنج تیم مدعی عقاب، شهربانی، پاس، تاج و پرسپولیس یکی به عنوان نماینده کشورمان راهی بانکوک شود. به جز تیم اول که به تایلند میرفت، تیم دوم این بازی ها نیز جهت شرکت در یک دوره مسابقات بین المللی در پاکستان با حضور تیم هایی از کشورهای میزبان، ترکیه، شوروی، افغانستان و کویت، اعزام میشد. با اینکه این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا از اواخر تابستان به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده بود و برگزاری رقابت های انتخابی به تایید نهایی رسیده بود، مصطفی مکری ریاست وقت فدراسیون فوتبال با هدف درآمدزایی، در آبان ماه، تیم ملی را روانه ایروان، پایتخت ارمنستان کرد تا با باشگاه آرارات ایروان یک دیدار تدارکاتی انجام دهد. این اتلاف وقت برای انتخاب نماینده کشورمان در بازی های جام باشگاه های آسیا اعتراض جراید و رسانه ها را در پی داشت، چراکه بازی های انتخابی به ناچار به اواخر پاییز و فصل زمستان و سرمای شدید هوا و البته خیلی نزدیک به بازیهای نهایی موکول شد به شکلی که نماینده ایران عملا هیچ زمانی برای آماده سازی نداشت. همین عدم برنامه ریزی صحیح اعتراض جراید را به همراه داشت اما این اعتراضات هم راه به جایی نبرد.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیاما یا عقلمان را از دست داده ایم و یا اینکه یک مقداری بیش از همه جهانیان میفهمیم! ملاحظه میفرمائید که بهترین ماه ها همراه با بهترین روزهای سال را بیهوده از دست میدهیم و بعد در سرمای زیر صفر، مسابقات خود را برگزار میکنیم ... خوشمان می آید مردم را این چنین در امجدیه ببینیم؟ (منظور از «ما» صد درصد خودمان یعنی کیهان ورزشی است. لطفا دیگران خود را قاطی نکنند!)
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

در حالی که زمان برای آغاز بازی های جام باشگاه های آسیا به سرعت سپری میشود هنوز ما به نیمه راه بازی های پنج جانبه نرسیده ایم و این بیم بیش از هر موقع بیشتر میرود که تیم انتخاب شده نتواند با تدارک کافی به بازی های بانکوک وارد شود. این به خاطر آن است که ما باز هم به علت بازی های دوستانه خارجی مسابقات خود را تعطیل کردیم یعنی برای تحصیل درآمد، دو هفته از مسابقات را به تاخیر انداخته و این فرصت را که در آغاز مناسب میبود از دست دادیم و اینک نیز معلوم نیست با زمستان پر برکت کنونی بتوانیم دنباله مسابقات را به طور منظم برگزار کنیم.

کیهان ورزشی - 7 دی 1347

مرحله اول رقابت انتخابی در اواخر پاییز برگزار شد و مطابق پیش بینی ها تیم های عقاب و شهربانی با شکست برابر رقیبان خیلی زود از گردونه رقابت ها کنار رفتند اما اوج هیجان در این بازی ها، در دی ماه بالا گرفت. دو دیدار پاس با پرسپولیس و تاج از جمله بازی های جذاب تاریخ فوتبال کشورمان به شمار میروند که حتما در مطلبی جداگانه و در فرصتی مناسب به آنها خواهیم پرداخت.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیااین همان صحنه جنجالی است! میرزا حسن که قسمتی از بدن او پیداست، توپ را بطرف دروازه شوت کرد. کارو، لواسانی و قاضی شعار پیش از وارد شدن توپ دستها را بالا برده و پارگی تور را نشان می دهند
(نمایی از بازی پاس و تاج - اطلاعات هفتگی - 14 دی 1347)
بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیاحسن حبیبی کاپیتان پاس گرچه نتوانست تیم خود را از شکست نجات دهد، با این وجود همچنان از بازیکنان خوب میدان بود. علیزاده پشت سر او منتظر موقعیت است. کاپیتان حبیبی بلافاصله زمین خورد. چاره روز یکشنبه زمین خوردن بود!
(نمایی از بازی پاس و پرسپولیس - کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

روز بیستم دی ماه 1347 روزی بود که دو تیم تاج و پرسپولیس در سومین شهرآورد تاریخ دربی ها در ورزشگاه امجدیه در برابر هم صف آرایی کردند، با توجه به دیدارهای گذشته دو تیم در این رقابت پنج جانبه، پرسپولیس که با سه پیروزی به این دیدار گام گذاشته بود حتی با یک تساوی هم مقام قهرمانی را بدست می آورد و جواز حضور در بازی های جام باشگاه های آسیا را کسب میکرد اما آبی پوشان به دلیل تساوی برابر عقاب در دور اول بازی ها، تنها به پیروزی نیاز داشتند.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیااینفوگرافیک خلاصه دربی سوم

حساسیت بازی به قدری بالا بود که پای اولین داور خارجی دربی را به ایران باز کرد. بهادرخان از پاکستان که برای قضاوت این دربی به تهران آمده بود اولین داور خارجی تاریخ دربی ها لقب گرفت. در یک سو جلال طالبی، قلیچ خانی و افتخاری و در سوی دیگر مهراب شاهرخی، عزیز اصلی و همایون بهزادی همه ستارگانی بودند که حدود 20 هزار هوادار عاشق فوتبال را در آن روز سرد زمستانی به امجدیه کشانده بودند، هوادارانی که با پتو روی سکوها برای شروع بازی لحظه شماری میکردند.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیادر گوشه و کنار میدان از این قبیل صحنه ها فراوان دیده میشد ... همه پالتوپوش، کلاه به سر، و پتو به دنبال! ... این عده در حقیقت با پتوها کرسی گذاشته و زیر آن نشسته اند. خیلی ها زیر پتو بخاری دستی میکذاشتند تا گرم شوند!
(اطلاعات هفتگی - 21 دی 1347)

بازی آغاز شد و حملات دو تیم به سرعت روی دروازه ها پی ریزی میشد. همایون بهزادی و جلال طالبی دو بازیکن مصدوم دو تیم بودند که به این دیدار حساس رسیدند، اما بر خلاف طالبی که نود دقیقه در میدان جنگید، همایون بهزادی به علت تشدید مصدومیت در آغاز نیمه دوم ناچار به ترک زمین شد. اما این اتفاق چیزی از قدرت سرخپوشان کم نکرد چون با درخشش مهراب شاهرخی که ستاره پرسپولیس در این بازی بود علی جباری به کلی از جریان مسابقه محو شده بود و از سوی دیگر عزیز اصلی، سنگربان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس، یک روز درخشان و بی نقص را پشت سر می گذاشت.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیایار دیروز و حریف امروز! این دو که روزگاری دراز در تیم دارایی یار هم بودند، دیروز در قیافه دو حریف رخ به رخ مبارزه کردند. اصلی موفق بود اما طالبی ناکام. تاج در اوایل مسابقه و چند دقیقه آخر کوبنده و چند شانس گل داشت که یکی از موانع، «اصلی» بود
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

در نیمه اول اکبر افتخاری از تاج چندین بار با شوت های راه دور دروازه پرسپولیس را نشانه رفت، از سوی دیگر مصطفوی دو بار با ضربات سر دروازه اصلی را با خطر روبرو کرد اما هیچ کدام از این موقعیت های تاجی ها را به گل نرساند.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیامهراب شاهرخی - پا به توپ - یکی از بهترین بازی های عمر خود را برگزار کرد
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

جدیترین خطر بازی در نیمه اول در دقیقه 29 روی همکاری طالبی و مصطفوی برای تاج شکل گرفت اما تعلل مصطفوی و تیزهوشی مدافعان پرسپولیس و تا حدودی لغزندگی زمین مانع از باز شدند دورازه پرسپولیس از دو متری شد. بعد از این خطر پرسپولیسی ها هم در دقیقه سی و سوم حمله تاج را پاسخ دادند و شوت سرکش معینی با شجاعت اونیک کاراپتیان برگشت داده شد.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیااین یکی از جالبترین عکس های مسابقات اخیر است. مهراب شاهرخی و جلال طالبی - دو یار دیرین - نبرد پیگیری با یکدیگر داشتند. مهراب برای دفع جلال گاهی ناچار میشد که از او «سواری!» هم بگیرد
(اطلاعات هفتگی - 21 دی 1347)

در نیمه دوم با وجود اینکه انتظار میرفت تیم دهداری برای کسب نتیجه دلخواه که همان تساوی بود به لاک دفاعی فرو برود، سرخپوشان با حملاتی همه جانبه و پرسی سنگین در زمین تاج، خط هافبک حریف را از کار انداخته بودند و پاس های بلند قلیچ خانی از دفاع را هم مدافعان مستحکم پرسپولیس، رضا وطنخواه و آشتیانی به خوبی دفع میکردند.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیابیوک (رضا) وطنخواه یک مدافع سربلند که در موفقیت تیم، نقش اساسی داشت
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

این روند تا اواخر بازی ادامه داشت تا جایی که در نهایت طالبی روی تکنیک بالا و دو حرکت انفردای خود موفق شد دو موقعیت جدی گلزنی را برای یارانش فراهم کند اما در هر دو مورد باز هم این خط دفاعی مستحکم پرسپولیس بود که اجازه کار را به مهاجمان تاج نداد.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیاآشتیانی بیشتر از مصطفوی توپ را دوست داشت!
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

به هر ترتیب این دیدار هیجان انگیز 0-0 به پایان رسید و پرسپولیس به آن چه که میخواست رسید. آنها مسافر بانکوک شدند و تاجی ها باید خود را برای رفتن به پاکستان آماده می‌کردند.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیاپرسپولیس قهرمان مسابقات پنج گانه
(کیهان ورزشی - 21 دی 1347)

پرسپولیس بعد از اتمام این رقابت ها، تنها هفت روز بعد باید اولین بازی خود، به عنوان اولین نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا، را در برابر نماینده ژاپن برگزار میکرد. با توجه به زمان اندک و نداشتن اردوی تدارکاتی مناسب و برای حضوری قدرتمندانه در بانکوک، سرخپوشان جلال طالبی، مصطفی عرب و غلام وفاخواه را به عنوان یار کمکی با خود هم سفر کردند اما تمام موارد ذکر شده به همراه خستگی برگزاری این بازی های انتخابی نفس گیر در سرمای شدید تهران و همینطور پرواز طولانی مدت به تایلند، باعث شد تا نماینده کشورمان در بانکوک تنها با یک شکست 1 بر صفر برابر نماینده ژاپن و علی رقم برتری قاطع برابر تیم هایی از مالزی و هنگ کنگ و البته متوقف کردن مکابی رژیم صهیونیستی (تیمی که در نهایت قهرمان بازی ها شد) با نتیجه 0-0 در دور گروهی حذف شود و به ایران بازگردد.

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیااینفوگرافیک پیراهن های دو تیم در دربی سوم
بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیاعکس رنگی شده اختصاصی طرفداری از لحظه درگیری بازیکنان دو تیم در دربی سوم

بیشتر بخوانید:

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی اول؛ برای شروع بد نبود

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی دوم؛ غیر رسمی اما جذاب، مسابقه ای که در میان تاریخ گم شده بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)