استان مرکزی در تمکین موارد بهداشتی کرونا رتبه‌دار است


استان مرکزی در تمکین موارد بهداشتی کرونا رتبه‌دار است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: این استان بر اساس اعلام قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا، رتبه دوم رعایت و تمکین موارد بهداشتی در مراکز خرید و فروش کشور به دست آورده است.

سید«علی آقازاده» روز شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونای استان مرکزی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همکاری مسئولانه شهروندان با مسئولان استان مرکزی موجب شده که نام این خطه در زمره استان‌های پیشرو و موفق در مقابله با کووید ۱۹ قرار بگیرد و در هفته‌های اخیر با وجود خیر چهارم بیماری سطح قابل قبولی از پیشگیری ارایه شود.

استاندار مرکزی از کاهش ۳۰ درصدی فوت بیماران کرونایی در این استان در هفته‌های اخیر خبرداد و گفت: ۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در هفته نخست اسفند ماه امسال جان خود را از دست دادند در حالیکه میزان مرگ ناشی از این بیماری در هفته چهارم بهمن ماه جاری برای استان ۱۲ نفر گزارش شده بود.

آقازاده خاطرنشان نشان کرد: شواهدی از افزایش شمار کرونا به‌ویژه نوع انگلیسی آن در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که با توجه به نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال نیاز اسیت محدودیت‌های هوشمندانه برای ممانعت از حضور مردم در آرامستان‌ها اعمال شود تا بتوان از شیوع بالای بیماری پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌های بیشتر، تعطیلی اصناف و تالارها و جلوگیری از افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در استان مرکزی انجام می‌شود و انتظار است مردم در اجرای آن همچون گذشته همراه مسئولان باشند.

استاندار مرکزی گفت: ۱۰۰ هزار تست سریع کرونا روزانه در سطح کشور انجام می‌شود که سهم استان از این تست یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تست در روز است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست گفت: بررسی‌ها بیانگر آن است که مراجعه سریعتر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به مراکز درمانی و افزایش توانمندی و تجربه کادر درمان از جمله مهمترین عوامل کاهش فوتی‌ها مبتلا به ویروس کرونا در این استان بوده‌ است.

«بهروز اکرمی» با یادآوری افزایش موارد مثبت بیماران سرپایایی کووید ۱۹ در شهرستان‌های دلیجان و ساوه افزود: می‌طلبد که اقدامات ویژه برای کاهش ابتلا به این بیماری در دستور کار فرمانداران این شهرستان‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهرستان شازند، جلوگیری از ورود و تردد خودروهای غیربومی به خصوص استان خوزستان با هدف گردشگری ورزش‌های زمستانه به این شهرستان در دستور کار مسئولان شهرستانی قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: فرمانداران استان باید هر ۲ هفته یک‌بار نسبت به برگزاری نشست ارزیابی اقدامات طرح شهید سلیمانی اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی تاکنون پنج مورد مثبت کرونای انگلیسی در استان مشاهده شده که چهار مورد در شهرستان اراک و یک مورد در شهرستان تفرش بوده است.

سید«محمد جمالیان» افزود: مبتلایان به کرونای انگلیسی در شهرستان اراک به دلیل حضور مهمان از استان خوزستان آلوده شده بودند و بیمار ساکن تفرش نیز در تماس با مهمانانی از استان تهران به این بیماری مبتلا شد.

وی ادامه داد: دامنه ویروس کرونا از نوع انگلیسی در استان‌های کشور رو به گسترش دارد و با توجه به اینکه این گونه مهاجم‌تر و شدیدتر است می‌طلبد مردم با رعایت موازین بهداشتی از فراگیری آن پیشگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک قدرت سرایت‌پذیری بالا را از جمله خصوصیات ویروس کرونای انگلیسی دانست و گفت: در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی این بیماران می توانند تمام استان را درگیر کنند.

جمالیان با یادآوری کاهش مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در هفته نخست اسفندماه امسال در استان مرکزی، گفت: دلایل این موفقیت در دست بررسی است اما به نظر می‌رسد که اجرای طرح شهید سلیمانی و شناسایی بیماران در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی استان نقش موثر دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حضور شهروندان استان خوزستان به‌صورت فصلی در شهرستان شازند از جمله نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان است و با وجود تعطیلی پیست اسکی، افرادی از استان‌های جنوبی کشور برای اسکی در اطراف این مکان در شهرستان حضور می‌یابندکه نیاز است اقدامات و محدودیت‌های لازم در این راستا اعمال شده و با افزایش همکاری نیروی انتظامی از حضور افراد برای اسکی در این منطقه جلوگیری شود.

جمالیان افزود: پذیرش مسافر در مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها نوروز ممنوع است چرا که به شدت در شیوع بیماری کرونا نقش دارد و همچنین باید در سایه تمهیدات و برنامه‌های مناسب از حضور و تجمع در شعب بانک‌های استان مرکزی در هفته‌های پایانی سال جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: ۱۰۱ دز واکسن کرونا در مرحله نخست و ۸۹۰ دز در مرحله دوم به این شهرستان وارد شد که در گام اول برخی کادر ویژه درمان بیماری کرونا این شهرستان و در مرحله دوم کادر درمان سایر شهرستان‌ها واکسینه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تاکنون واکسن برای واکسیناسیون سالمندان به دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اراک تحویل نشده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: ۷۶۶ موارد مثبت بیماری کووید ۱۹ در هفته نخست اسفندماه جاری در این استان مشاهده شد درحالی که تعداد بیماران کرونایی استان در هفته چهارم بهمن ۹۲۴ مورد بود.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: شمار موارد بستری بیماری کووید ۱۹ در هفته چهارم بهمن نسبت به هفته نخست اسفند ماه از ۷۴ مورد به ۵۶ مورد، سرپایی از ۸۵۰ مورد به ۷۱۰ مورد و فوت نیز از ۱۲ نفر به ۹ نفر کاهش یافته‌ است.

وی ادامه داد: ۲۵ هزار و ۳۳۳ مورد تست سری ویروس کرونا از ۱۶ آذرماه تا هفتم اسفندماه جاری در استان مرکزی انجام شد که یک‌هزار و ۹۷۲ مورد مثبت در این تست‌ها مشاهده شده‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: ۱۰ دز واکسن در مرحله نخست به شهرستان اراک، ۴۰ دز خمین و ۲۰ دز برای واکسیناسیون کادر درمان شهرستان ساوه اختصاص یافت.

دکتر علیمحمدی گفت: ۸۹۰ دز واکسن در مرحله دوم به شهرستان اراک، ۲۰۰ دز به شهرستان ساوه و ۱۰۰ دز به شهرستان خمین اختصاص یافته و تاکنون هیچگونه عوارضی از تزریق این واکسن‌ها در استان مشاهده نشده‌است.

کلانشهر اراک ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و پنج بیمارستان دولتی، ۲ مرکز درمانی خصوصی و یک بیمارستان تامین اجتماعی خدمات درمانی را ارایه می‌دهند.

ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۹۸ در ایران شیوع یافت که استان مرکزی پس از قم اولین موارد مثبت بالیننی کووید ۱۹ را شاهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل