انتظار فرج به روایت زیارت رجبیه امام زمان(عج)/ راه دستیابی به مقام «رجعت»


انتظار فرج به روایت زیارت رجبیه امام زمان(عج)/ راه دستیابی به مقام «رجعت»

حجت‌الاسلام باقی با شرح آموزه‌های منتظرانه زیارت رجبیه امام زمان(عج)، گفت: این زیارت در کنار صحبت از رجعت و نشان دادن راه دستیابی به این مقام، تاکید دارد که منتظر باید دائم در حال اصلاح سبک زندگی خود از مجرای ارتباط با امام(عج) باشد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ماه رجب به عنوان شهرالله الاکبر بستر مطلوبی است برای قرب و کمال با سرعت و کیفیتی متفاوت از دیگر ایام، مهم آنکه ائمه معصوم علیهم السلام نیز برای بهره بردن هر چه بیشتر ما از فضایل و برکات این ماه عظیم الشان، ادعیه، اوراد و زیارات متعددی را توصیه کرده اند. از آنجمله است زیارت رجبیه امام زمان(عج) که در گفتگو با حجت الاسلام «علی‌محمد باقی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت محتوا و دستاوردهایش برای منتظران را به بحث و بررسی گذاشته ایم و مشروح آن در ادامه می آید:

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه ماه رجب، ماه خدا است، اظهار کرد: انسان بعد از آمادگی در این ماه، می تواند در ماه مبارک رمضان به حریم آن ضیافت دست یافته و در شب قدر از شفاعت حضرت فاطمه زهرا (س) بهره مند شود چراکه ایشان حقیقت شب قدر است.

امام باب توحید است

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: باید توجه داشت این عبور، ظاهری نیست بلکه باطنی و معرفتی است یعنی انسان باید تغییراتی را در خود رقم بزند تا بتواند ورودی معنوی به رمضان المبارک داشته باشد. ماه رجب، ماه زیارت اهل بیت علیهم السلام است است، در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: کسی که خدا را اراده می کند باید از شما ورود کند چون امام باب توحید است چنان که پیامبر(ص) فرمودند: من شهر علم هستم و علی باب (در) آن.

وی با بیان اینکه در ماه رجب به ما درباره زیارت ائمه(ع) بسیار توصیه شده است، گفت: زیارت رجبیه که از ناحیه مقدسه است و از نایب سوم امام زمان(عج) نقل شده و مشتمل بر مفاهیم غنی است نیز این تاکید و توصیه را دارد. در فراز نخست این زیارت بحث حمد الهی مطرح می شود: «الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِیَائِهِ فِی رَجَبٍ ...» و این حمد برای آن است که خدا توفیق این زیارت را نصیب ما کرده، یعنی زائر در همان ابتدا تصریح می کند این نعمت زیارت، توفیق الهی است.

حجت الاسلام باقی اضافه کرد: در فراز بعدی زیارت، زائر اعتراف می کند به اینکه اطاعت امام بر همه واجب است و این یعنی معرفت به حق امام. باید توجه داشت در زیارات متعدد بر زیارت همراه با معرفت توصیه شده و این معرفت یعنی از امام اطاعت کند از این رو، در فراز دوم زیارت رجبیه، زائر ابراز می کند که امام واجب الطاعه است «وَ أَوْجَبَ عَلَیْنَا مِنْ حَقِّهِمْ مَا قَدْ وَجَبَ ...».

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در فراز بعدی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) صلوات و درود فرستاده می شود «صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ عَلَى أَوْصِیَائِهِ الْحُجُبِ ...» و بعد از حوائج را از خدای متعال مسئلت می داریم.

وی با بیان اینکه این درخواست ها چند محور دارد، ابراز کرد: نخست درخواست از خدای متعال برای ورود به بهشت و سپس درخواست برای رهایی از آتش جهنم است در گام سوم همنشینی با اهل بیت(ع) طلب می شود و در گام چهارم زائر طلب می کند که همه حوائج دنیوی و اخرویش به دست امام برآورده شود.

اشاره زیارت رجبیه به مهمترین بحث مهدوی

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه سپس در این زیارت به یکی از مهمترین مسائل مهدوی یعنی رجعت اشاره می شود، گفت: در فراز بعدی درخواست ها، همنشینی با اهل بیت(ع) در عصر رجعت و دوران ظهور امام زمان(عج) طلب می شود. بعد از ظهور یا در آستانه ظهور فضایی وجود دارد که بنابر روایات در آن گروهی از رفتگان، به دنیا بازمی گردند این رجعت به آن معنا است که مومن باید در دنیا همنشین با امام زمان (ع) خود باشد تا در قیامت نیز این توفیق را داشته باشد از این رو، عصر رجعت دوره کمالی زندگانی مومنان است و در زیارت رجبیه به زیبایی به آن پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: امام زمان(عج) در این زیارت به ما یاد می دهند که از خدا بخواهیم در مرتبه رجعت از اوج کمالات و دستگیری امام زمان(عج) و نیز شفاعت و همراهی ایشان در مراتب بهشتی در جنت صدق نزد ملیک مقتدر بهره مند شویم.

تمرین انتظار با زیارت رجبیه

حجت الاسلام باقی درباره آموزه های زیارت رجبیه امام زمان(عج) برای منتظران، بیان کرد: در این زیارت نکاتی برای سبک زندگی منتظرانه وجود دارد؛ نخست اینکه هدف شخص منتظر عالی و بزرگ است با توجه به اینکه رفتار و سبک زندگی ما بر اساس اهداف شکل می گیرد با این هدف سبک زندگی ما نیز متعالی می شود، اهداف ما در سطوحی قرار می گیرند شامل اهداف اولیه همچون خور و خواب و تولید نسل و خدمت به همنوع، اهداف ثانویه که کلی هستند و اهداف اولیه را هم پوشش می دهند برای مثال خدمت به همنوع برای کسب رضای خدا و هدف عالی قرب الهی و رسیدن به عالی ترین مراتب انسانی است.

وی افزود: اگر سبک زندگی منتظران بر طبق اهداف عالیه تنظیم شود، آنگاه حیات او نیز سمت و سوی الهی می یابد و هر عملی انجام دهد مسیر وی را به آن هدف عالیه هموار می کند. در زیارت رجبیه آنچه بسیار مهم است و در اوج قرار دارد، آن است که سبک زندگی منتظرانه را بر طبق عالی ترین اهداف یعنی قُرب الهی تنظیم می کند.

منتظر دائماً در زیارت است

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: نکته مهم دیگر آنکه منتظر می داند برای رسیدن به همه این اهداف باید همراه با امام زمان(ع) باشد بدون دستگیری امام(عج)، زندگی منتظرانه و عاری از آسیب برای منتظر مهیا نخواهد شد؛ از این رو، منتظران باید دائما در حال زیارت و توسل به اهل بیت(ع) باشد.

حجت الاسلام باقی اظهار کرد: نکته دیگر این زیارت درباره سبک زندگی منتظرانه، بحث صبر و شکیبایی در عصر غیبت امام زمان(عج) است و نکته چهارم آنکه منتظر درمی یابد اصلاح همه امور به دست امام(عج) است و منتظر باید دائم در حال اصلاح این سبک زندگی از مجرای ارتباط با امام زمان(عج) باشد. از این رو، می خوانیم که به واسطه شما کاستی ها جبران و بیماری ها درمان می شود: «عَلَیْکُمُ التَّعْوِیضُ فَبِکُمْ یُجْبَرُ الْمَهِیضُ وَ یُشْفَى الْمَرِیضُ».

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: نکته آخر برای سبک زندگی منتظرانه در این زیارت آنکه، سلامی که عرضه می داریم سلام مودع است: «السَّلامُ عَلَیْکُمْ سَلامَ مُوَدِّعٍ» یعنی سلام کسی که زندگیش را به امام زمان(عج) خویش سپرده است. از نکات مهم در سبک زندگی منتظرانه آن است که حیاتمان را به امامی بسپاریم که حیات طیبه ما در گروی همراهی و هدایت او است چنان که قرآن می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» (انفال، 24). به عبارت بهتر، لبیک به امام است که حیات ما را طیبه کرده و از شقاوت و ظلمات نجاتمان می دهد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟