رفع مشکلات ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت


رفع مشکلات ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با تلاش‌های انجام شده، تا حدی  مشکلات ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت حل شده و تا پایان امسال کاملاً رفع خواهد شد.

احسان قمری شامگاه دیروز (۹ اسفندماه) در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان زنجان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه کشور در سال‌جاری با دو مشکل اساسی تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا مواجه شد که در نیمه اول امسال، صادرات را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، اظهار کرد: با تلاش‌های بخش خصوصی و مدیریت بخش‌ دولتی، اکنون تقریباً همه مرزهای کشور باز است و تجارت خارجی کشور روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش ۲۵ تا ۲۶ درصدی صادرات خارجی کشور طی نیمه اول امسال، اکنون به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است، افزود: اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد است. این دو تنها با صادرات انجام می‌شود، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند، امروز صادرکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم صادرات در حال فعالیت بوده و پیش‌رانان توسعه همه‌جانبه کشور هستند.

این مسئول با بیان اینکه به دلیل همسایگی با ۱۵ کشور، یک موقعیت سوق‌الجیشی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده، میزان واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران از دنیا؛ ۱۶۰۰ میلیارد دلار است، بنابراین از مجموع ظرفیت واردات کشورهای همسایه، ایران ظرفیت تولید و صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۵ کشور را دارد، گفتنی است اکنون از ایران به کشورهای همسایه حدود ۲۴ میلیارد دلار کالا صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه علی‌رغم فشارهای وارد شده برای جلوگیری از صادرات ایران، تولید صادرات‌محور در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: از ۱۲ آبان‌ماه امسال مسئولیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و رفع مشکلات آنان بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

قمری با بیان اینکه اگر اعتقاد داریم که بخش خصوصی صادرکننده، سرباز صادرات است، باید موانع موجود نیز رفع شود، اظهار کرد: برخی از موانع موجود برون‌زا بوده و یکسری متغیرهایی است که در اختیار هیچ‌کس نیست و شرایط ایجاب می‌کند ممانعت‌ها وجود داشته باشد اما یکسری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها وجود دارد که شاید در بخش‌های کارشناسی مشکل وجود داشته باشد که باید حل و رفع شود.

وی با بیان اینکه شاید استان زنجان بیشترین صادرات را در محل ورود موقت دارد، افزود: با تلاش‌های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تا حدی مشکلات ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت حل شده و تا پایان سال کاملاً رفع خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه مشکلات صادرات ریالی و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با دستورالعمل تکمیلی که در چند روز آینده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد، رفع می‌شود، تصریح کرد: گفتنی است ایده‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده با استقبال مواجه شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده از ابزارهای تشویقی برای توسعه صادرات است، ادامه داد: به هیچ عنوان کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی تعلیق نشده است، بر اساس مصوبات هیئت دولت، همه صادرکنندگان موظف‌اند ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

قمری با بیان اینکه ۲۵۰۰ کارت بازرگانی واحدهای غیرتولیدی که ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگرداندند، در شهریورماه تعلیق شد ولی با بازگرداندن ارز در سقف اعلام شده، ۱۷۵۰ کارت بازرگانی رفع تعلیق شده است، خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته اتقاقات خوبی در حوزه صادرات کشور افتاده که یکی از این اتفاقات، این است که نوساناتی که در چند ماه گذشته بود، اکنون مهار شده و آرامش در بازار حاکم شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark