56 درصد از مساحت استان زنجان جزو اراضی ملی است


56 درصد از مساحت استان زنجان جزو اراضی ملی است

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 56 درصد از مساحت کل این استان جزو اراضی ملی است و با توجه اهمیت حفظ این منابع اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای آن در نظر گرفته شده است.

خلیل آقاجانلو روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا، افزود: کاهش خسارت های ناشی از سیل، افزایش سفره های آب زیر زمینی و تقویت آن، افزایش پوشش گیاهی و کاهش فرسایش خاک از جمله اثرات مثبت استفاده از روش های بیولوژیکی و مکانیکی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری موجب بهبود وضعیت معیشتی حوزه نشینان شده است یادآورشد: این امر در روستاها با استقبال روستائیان نیز همراه بوده است.

آقاجانلو در ادامه با بیان اینکه پرژه آبخوانداری چهره آباد یکی از بزرگترین پروژه های آبخوانداری در کشور است گفت: در حال حاضر این طرح ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

وی همچنین به توزیع سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان اشاره کرد و افزود: امسال نیز حدود ۳۰۰ هکتار جنگلکاری طبیعی در ارتفاعات شهرستان های زنجان و طارم انجام شده است.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین به اجرای طرح کاداستر و رفع تداخلات اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون در این حوزه اقدامات مثبتی انجام شده است و قرار است تا پایان سال مالی ۱۳۹۹، اجرای این طرح به پایان برسد.

وی تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۶ کاداستر اراضی ملی و رفع تداخلات در ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده بود که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

آقاجانلو با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اقدامات مثبتی در راستای حفاظت از اراضی ملی و طبیعی استان توسط یگان حفاظت اداره کل انجام شده است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال در ۹۶ فقره به مساحت ۴۵۴ هکتار اجرای احکام صورت گرفته است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و از نظر مساحت نیز ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

توزیع بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی

رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری استان زنجان نیز توسعه فضای سبز را به عنوان یکی از ضرورت ها در این بخش عنوان کرد و گفت: طی هفته منابع طبیعی امسال ۲۰۰ هزار اصله نهال جنگلی و فضای سبز در استان توزیع خواهد شد.

مجید معانی هدف از توزیع نهال را بالابردن فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز بیان کرد و اظهار داشت: افرا، زبان گنجشک، سرو خمره ای، سرو نقره ای، داغداغان، کاتالپا، عرعر، سنجد، بادام، صنوبر و... از جمله نهال‌های آماده توزیع در استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه