ابهامات درباره گزارش کمیته حقیقت یاب دوما برطرف شود


ابهامات درباره گزارش کمیته حقیقت یاب دوما برطرف شود

تهران-ایرنا- جمعی از دانشمندان و بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیانیه‌ای خواستار شفاف سازی این سازمان درباره ادعاهای مطرح شده درباره حمله شیمیایی به منطقه دوما در سوریه شدند.

به گزارش ایرنا ۱۸ دانشمند، متخصص علوم شیمیایی و بازرسان این سازمان در نامه‌ای به فرناندو آریاس، مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره نتیجه گیری اشتباه و دستکاری شده کمیته حقیقت یاب دوما هشدار دادند و تبعات این دستکاری را فراتر از بی اعتبار شدن این سازمان عنوان کردند.

در این بیانیه که از سوی سفارت سوریه در اختیار ایرنا قرار گرفته است از رییس سازمان منع سلاح های شیمیایی خواسته شده تا به مدارک موجود درباره اشتباهات توجه کرده و یک رویکرد شفاف و مسئولانه را در این خصوص در پیش بگیرد.

در این بیانیه آمده است: ما امضا کنندگان این بیانیه، بدینوسیله نگرانی عمیق خود را در مورد تبعات سیاسی و نتیجه گیری نادرست گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره منطقه دومای سوریه در سال ۲۰۱۸ و گزارش نهایی منتشر شده در مارس ۲۰۱۹ ابراز می کنیم.

این بیانیه با اشاره به افشاگری برخی بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره نادرست بودن نتایج و وجود تخلف و بی نظمی در انجام تحقیقات تصریح کرد: یکی از بازرسانی که مخالف نتایج اعلام شده است در تحقیقات کمیته حقیقت یاب نقش محوری داشته است اما سازمان به بازرسانی که مخالف نتایج بودند، اجازه صحبت در این باره نداده است.

بیانیه مزبور، نگرانی ژوزه بوستانی اولین مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تعدادی زیادی از شخصیت‌های برجسته این سازمان درباره فقدان شفافیت در تحقیقات کمیته حقیقت یاب دوما را یادآور شد و افزود: تعدادی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از شرکت مدیر کل پیشین سازمان منع سلاح های شیمیایی در نشست بررسی پرونده سوریه جهت شفاف سازی موضوع ممانعت کردند.

این بیانیه افزود: همانطور که آقای بوستانی در پیام شخصی خود به مدیر کل سازمان گفتند چنانچه سازمان منع سلاح های شیمیایی از درستی روش بازرسی در دوما مطمئن بود، برطرف کردن نگرانی های بازرسان برای سازمان کار دشواری نبود اما متاسفانه سازمان تاکنون به ابهامات موجود پاسخ نداده است.

این دانشمندان و بازرسان، خودداری مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی از دیدار با بازرسانی که مخالف نتایج کمیته حقیقت یاب بودند را یادآور شده و نوشتند: سازمان منع سلاح های شیمیایی به جای شنیدن نظرات مخالف، مخالفان را که از شجاع‌ترین محققان این سازمان هستند را در رسانه‌ها و تریبون های مختلف بدنام کرده است.

این بیانیه، چنین رویکردی را منجر به صدمه به اعتبار و صداقت سازمان منع سلاح های شیمیایی و تضعیف کننده نقش حیاتی آن در تلاش برای دستیابی به تحقق صلح و امنیت بین المللی دانست و افزود: ما معتقدیم که بهترین روش جهت خدمت به منافع سازمان، ایجاد یک تریبون شفاف و بی طرف برای شنیدن نگرانی های بازرسان و تضمین یک تحقیق علمی و بی طرفانه در خصوص مسائل است.

ژوزه بوستانی اولین مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی، پرفسور نوآم چامسکی، استاد دانشگاه آریزونا و مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، دانیل الزبرگ مسئول سابق در وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا، دنیز هالیدی معاون سابق دبیر کل سازمان ملل، سابین گروگر بازرس سابق سازمان منع سلاح های شیمیایی، ری مک گاورن تهیه کننده سابق گزارش‌های خلاصه شده سازمان سیا برای رییس جمهوری آمریکا، بافتا دیرک ون نیکرک رییس تیم بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی و رییس هیات ویژه سازمان منع سلاح های شیمیایی در عراق از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی