منجی‌گرایی و موعودگرایی با انقلاب اسلامی در جهان اوج گرفت


منجی‌گرایی و موعودگرایی با انقلاب اسلامی در جهان اوج گرفت

حجت‌الاسلام کلباسی گفت: انقلاب اسلامی به دلیل ابتناء بر اندیشه مهدویت، انتظار را به عنوان افضل اعمال مطرح کرده است، مهدویت و منجی‌گرایی پس از انقلاب در جهان اوج گرفت تا جایی که صدها اثر فرهنگی در این باره تولید شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور بررسی نقش و آثار باورداشت مهدویت بر شکل‌گیری، استمرار و پیروزی نهضت امام(ره) و امت، با حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی درباره ارتباط مهدویت و انقلاب، اظهار کرد: انقلاب اسلامی از نظر چارچوب های نظری مبتنی بر موضوع مهدویت بوده است یعنی بحث نیابت امام عصر(عج) و مرجعیت در عصر غیبت حضرت حجت(عج)، محوری اساسی است که هم در انقلاب اسلامی و هم در نهضت مشروطه و نیز در جریان ملی شدن صنعت نفت و بسیاری دیگر از نهضت ها نقشی اساسی داشته است.

ورود ولایت فقیه به قانون اساسی با پیروزی انقلاب

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در قانون اساسی کشور مسئله نیابت امام زمان(عج) و ولایت فقیه منعکس شد و علی‌رغم همه فشارهای تبلیغی و ترویج افکار سکولار در داخل و خارج از کشور، این اصل در قانون اساسی جای گرفت و در بسیاری از اسناد بالادستی نظام همچون سند فرهنگی کشور، کتاب های آموزشی و ... مهدویت تا حدودی حضور یافت و مورد پرداخت قرار گرفت.

مهدویت؛ شاه‌بیت وصیتنامه شهدا در دفاع مقدس

وی ادامه داد: باید توجه داشت در حوادث پس از انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس، باز هم فرهنگ مهدویت اصلی ترین آموزه موثر در جبهه های نبرد حق علیه باطل محسوب می شد، چنان که شعارها و فرهنگ مهدوی در آن دوران نقشی مهم ایفا کرد به گونه ای که از مضامین اصلی در وصیتنامه های شهدا، مسئله امام زمان(عج) و مهدویت است که به اشکال مختلف مطرح در آنها دیده می شود.

حجت الاسلام کلباسی در ادامه بیان کرد: اما از این جهت که مهدویت از جنبه صرف نظری و عقیدتی و تئوریک به جنبه های عینی و عملی تبدیل شود، آنچنان که باید، کار شایسته و بایسته ای صورت نگرفته است یعنی شاید افکار این آمادگی را نداشته اند که در این عرصه ورود کنند!

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: اما نشانه هایی از جریان داشتن این آموزه در افق های کلان نظام به چشم می خورد ازجمله در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری صادر و در آن ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی این تمدن برای ظهور امام زمان(عج) مطرح شد که مسئله ای بسیار مهم است و تصریح دارد که انتظار در نظر و اندیشه خلاصه نمی شود بلکه بدین معنا است که باید جامعه و فرهنگ و تمام اجزای آن به سوی تمدنی حرکت کنند که این تمدن مناسبت و شباهت با اهدافی که ظهور حضرت مهدی(عج) در پی دارد، داشته باشد و نقطه اتصال باشد به دولت آرمانی امام زمان(عج).

وی اضافه کرد: یعنی مهدویت و اعتقاد به وجود و ظهور منجی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به یک ساخت عملی تبدیل شده که البته جنبه های تئوریک و نظری این موضوع بسیار جای کار دارد و وظیفه حوزه های علمیه، دانشگاه ها و متفکران این است که این چارچوب ها را مدنظر قرار دهند تا این تبدیل یعنی حرکت از میدان علم و نظر به عرصه عمل صورت بگیرد.

مهدویت باید به فرهنگ، سیاست و اقتصاد وارد شود

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: اگر شبانه روز از مهدویت و امام زمان(عج) بگوییم و بنویسیم و تبلیغ کنیم تا این آموزه حیاتبخش به عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و همه اجزا و ارکان جامعه وارد نشود، تاثیری را که باید، بر جای نمی گذارد، برای تاثیرگذاری نیازمند کار فکری عمیق هستیم؛ امید است حوزه و دانشگاه و متفکران در گام دوم انقلاب نسبت به حرکت آموزه مهدویت از ساحت نظر به میدان عمل برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شکی نیست که انقلاب اسلامی به دلیل ابتناء بر اندیشه مهدویت، انتظار را به عنوان افضل اعمال مطرح و در میدان عمل اجرا کرده است، گفت: در قرن بیستم گویی آتشفشانی با محوریت انقلاب اسلامی ایران فعال شده که حرارت و گرمای آن به همه جا می رسد چنان که مهدویت و منجی گرایی و موعودگرایی پس از انقلاب اسلامی در جهان اوج گرفت تا جایی که صدها اثر مکتوب، فیلم و دیگر محصولات فرهنگی در این باره تولید شده است.

تولید هزاران اثر مهدوی در طول 42 سال بعد از انقلاب

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: در ایران اسلامی هزاران اثر مهدوی در طول این 42 سال تولید شده است اما از نظر مطرح شدن فکر و اینکه این فکر از جنبه مدرسه ای صرف به عینیت و عمل درآید اگرچه انقلاب نقش آفرین بوده اما نیازمند تئوریزه کردن و ایجاد نقش برای این باور در عرصه های مختلف اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از نظر رشد کمی و کیفی محافل و مجالس و اماکن مهدوی نیز تاثیری چشمگیر داشته است، گفت: برگزاری پرشور و باشکوه جلسات دعای ندبه و آل یاسین و نیز توسعه اماکن مهدوی مثل مسجد مقدس جمکران و توسعه آموزش های مهدوی به برکت انقلاب و افق مهدوی آن رخ داده است.

حجت الاسلام کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم این رشد کمّی و کیفی، همچنان لزوم تبدیل این باور به عینیت ها به قوت خود باقی است و در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و به تلاش فکری گسترده از سوی صاحبنظران نیاز دارد تا این تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) شکل بگیرد و بسط و توسعه بیابد و بتواند به عنوان نمونه و الگو در جهان مطرح باشد که اگر می گوییم حکومت مهدوی نمره 100 است ما برای مثال نمره 20 یا 30 را در پیاده سازی مولفه های آن جامعه الگو کسب کنیم. این مهم باید در سطوح و لایه های مختلف جامعه خود را نشان دهد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !