از کجا بفهمیم ممنوع الخروج شدیم ؟


شاید برایتان این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم ممنوع الخروج شدیم ؟ برای این کار سامانه ای وجود دارد این سامانه استعلام ممنوع الخروجی برای افرادی است که به دلایل متعدد با حکم ممنوع‌الخروجی روبه‌رو می‌شوند و به‌موجب این حکم از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری به عمل می‌آید. عدم استعلام حکم ممنوع‌ […]

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم ممنوع الخروج شدیم ؟ برای این کار سامانه ای وجود دارد این سامانه استعلام ممنوع الخروجی برای افرادی است که به دلایل متعدد با حکم ممنوع‌الخروجی روبه‌رو می‌شوند و به‌موجب این حکم از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری به عمل می‌آید. عدم استعلام حکم ممنوع‌ الخروجی از قبل، می‌تواند برنامه‌ی سفر افراد را تحت تأثیر قرار دهد.ممنوع‌ الخروج بودن می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در برنامه‌ریزی سفر بسیاری از افراد ایجاد کند و منجر به خسارات مالی سنگینی شود. گاهی اوقات افراد تا گیت بررسی گذرنامه هم پیش می‌روند، اما ناگهان متوجه می‌شوند که نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

ممنوع‌الخروج بودن دلایل متعددی دارد و مدت‌زمان آن نیز، با توجه به نوع محکومیت، متغیر است. به همین دلیل، عده‌ای از افراد که نسبت به ممنوع‌ الخروج بودن خود شک دارند، پیش از شروع سفر نسبت به استعلام وضعیت ممنوع‌ الخروجی خود اقدام می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا آن‌ها با خیالی آسوده‌تر مقدمات سفر خود به خارج از کشور را فراهم کنند.آیا شما ممنوع الخروج هستید ؟ما نیز به همین بهانه به سراغ روش‌های استعلام ممنوع‌ الخروجی رفته‌ایم و سعی داریم شما را با راه‌های رفع این مشکل نیز آشنا کنیم.

از کجا بفهمیم ممنوع الخروج شدیم ؟

دلایل ممنوع الخروجی افراد

افراد ممنوع‌ الخروج به ۵ دسته تقسیم می‌شوند و اگر شما هم جزو این دسته باشید، به‌ احتمال‌ زیاد نمی‌توانید از مرزهای رسمی کشور خارج شوید. اگر هم در این دسته قرار ندارید، بد نیست با استعلام ممنوع‌ الخروجی خود، با خیالی آسوده عازم سفر شوید.

افرادی که ممنوع‌ الخروج هستند، عبارتند از:

بدهکاران مالیاتی افراد بدهکار با حکم قطعی مجرمانی که در خارج از کشور مرتکب جرم‌هایی چون تکدی‌گری، سرقت و کلاه‌برداری شده‌اند.افرادی که اجازه‌ی خروج از کشور آن‌ها مشروط به تعهد محضری شخص دیگری چون پدر و همسر است.افرادی که خروج آن‌ها به تشخیص مقامات قضایی برای مصالح ملی کشور ممنوع است.

مدت زمان ممنوع الخروجی هر فرد

به‌موجب ماده‌ی ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری و با توجه به اهمیت و دلایل جرم هر فرد، دادگاه می‌تواند قرار عدم خروج فرد از کشور را صادر کند. به‌علاوه مدت اعتبار این قرار هر ۶ ماه یک‌بار در نظر گرفته شده و دادگاه می‌تواند آن را تمدید یا رفع کند.فرد می‌تواند پس از ابلاغ حکم، ظرف مدت ۲۰ روز در دادگاه تجدیدنظر، اعتراض خود را اعلام کند. درصورتی‌که دادگاه تجدیدنظر رأی بر بی‌گناهی فرد صادر کند و قرار ممنوع‌الخروجی از سوی مرجع تجدیدنظر نقض شود، دادگاه بدوی می‌بایست موضوع را بلافاصله به مراجع ذی‌ربط بابت رفع ممنوع‌ الخروجی فرد اطلاع دهد.

استعلام ممنوع الخروجی شامل چه مواردی می شود؟
استعلام ممنوع‌ الخروجی کیفر یا استعلام ممنوع‌ الخروجی مالیاتی ، استعلام ممنوع‌ الخروجی قوه قضاییه ، استعلام ممنوع‌ الخروجی دارایی

روش های استعلام ممنوع الخروجی
افراد می‌بایست در گذشته برای استعلام ممنوع‌الخروجی خود، مراحل متعدد و دشواری را طی می‌کردند. ازجمله اینکه از طریق تماس‌های تلفنی یا مراجعه به اداره‌ی گذرنامه نسبت به این موضوع مطلع می‌شدند. اما به علت مشکلات پیش‌آمده، اداره‌ی گذرنامه از انجام این راه‌ها جلوگیری کرد. بااین‌حال، امروزه می‌توان به‌راحتی و با کمک اینترنت نسبت به وضعیت ممنوع‌ الخروجی خود مطلع شد.

سامانه آنلاین استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی
اگر از وضعیت ممنوع‌ الخروجی خود مطلع نیستید، می‌توانید به‌راحتی به سامانه‌ی آنلاین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات خود، ازجمله نام، نام خانوادگی و کد ملی، نسبت به وضعیت خود آگاه شوید. این روش به ما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده راهی سفر شویم.

توجه: این سایت صرفاً برای استعلام ممنوع‌ الخروجی مربوط به پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و افراد باید در موارد دیگر به‌طور حضوری به اداره‌ی گذرنامه مراجعه کنند.

اگر ممنوع‌ الخروج شده‌اید و دلیل آن قضایی است، صرفاً باید به سامانه ثنا مراجعه کرده و اقدام به دیدن ابلاغیه‌های مربوطه کنید.

راهکارهای رفع ممنوع الخروجی چیست؟
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، دلایل متعددی می‌توانند علت ممنوع‌ الخروجی ما باشند. یکی از این دلایل، عدم پرداخت مهریه است. در این مورد، حکم اعسار می‌تواند به رفع ممنوع‌ الخروجی فرد کمک کند. اعسار در واژگان حقوقی به معنای ناتوانی فرد در پرداخت است و شامل مهریه هم می‌شود. اگر دادگاه حکم اعسار برای فردی صادر کند، امکان رفع ممنوع خروجی وجود دارد. به‌علاوه، قسط‌بندی مهریه نیز می‌تواند به رفع ممنوع‌ الخروجی فرد منجر شود.

بدهکاران مالیاتی نیز می‌توانند به روش‌های مختلفی، حکم رفع ممنوع‌ الخروجی بگیرند:
پرداخت بدهی یا معادل آن

تضمین بانکی

قرار وثیقه‌ی ملکی یا وجه نقد در نزد دادگاه

گرفتن رأی شورای عالی مالیاتی مبنی بر نقض آرای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی

ارائه‌ی حکم ورشکستگی

بدهکاران مالیاتی همچنین می‌توانند برای موارد زیر، یک‌بار حکم رفع ممنوع‌ الخروجی بگیرند:
تشرف به خانه خدا یا زیارت عتبات عالیات

انجام امور درمانی و پزشکی

پیگیری مسائل تجاری به‌منظور تسویه‌ی بدهی

موارد دیگر با تشخیص و حکم سازمان امور مالیاتی

از کجا بفهمیم ممنوع الخروج شدیم ؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران