تصحیح از برجسته ترین کارهای ادبی برای احیای فرهنگ ، ادب و تمدن است


تصحیح از برجسته ترین کارهای ادبی برای احیای فرهنگ ، ادب و تمدن است

قزوین - ایرنا - رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: تصحیح یکی از برجسته ترین کارهای ادبی برای احیای فرهنگ ، ادب و تمدن است و مرحوم استاد دبیرسیاقی بدون تردید یکی از بزرگترین مصححان سرزمین ما می باشد.

به گزارش روز دوشنبه به نقل از روابط عموی ارشاد قزوین، دکتر حسن بلخاری در مراسم اختتامیه نخستین نشان ملی دبیرسیاقی که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، افزود: استاد دبیر سیاقی انسان بزرگ و بلند مرتبه ای بود.

به گفته وی دبیر سیاقی همکار مرحوم دهخدا ، مرحوم شهیدی و مرحوم معین بود و اینها انسان های بسیار بزرگی در حوزه فرهنگ و ادب در صدسال اخیر ایران زمین هستند؛ استاد دبیر سیاقی نزد این بزرگان زیست و تلمذ کرد و خود بزرگی از بزرگان در عرصه فرهنگ و ادب فارسی و به ویژه در حوزه تصحیح متون شد.

بلخاری یادآورشد: یکی از بنیادی ترین کارهای ادیبان و دانشمندان معظم عرصه فرهنگ، تصحیح متون می باشد و کسانی که اهل تصحیح متون هستند می‌دانند اینکار چه کار طاقت فرسا و بسیار مهمی است و ما را با سنت ، گذشته و آثار بلند مرتبه و گرانقدری که در طول تاریخ تمدن کشورمان شکل گرفته است آشنا می کند.

وی افزود: مصححان، متون را تنقیه کرده و نجات می دهند از پیرایه هایی که بر آنها بسته شده و غلط هایی که ممکن است در آنها وارد شده و معنا را معوج کرده باشد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت : من کار تصحیح را یکی از برجسته ترین کارهای ادبی در جهت احیای فرهنگ و ادب و تمدن می دانم و مرحوم دبیرسیاقی قطعاً و بدون تردید یکی از بزرگترین مصححان سرزمین ما است؛ کسی که در عمر مبارک خود توانستند در حدود ۹۰ کتاب را تصحیح کنند و کارهای بسیار ارزشمند دیگر نیز دارد.

وی اظهار داشت: واقعاً جا داشت که به نام ایشان، این نشان طراحی شود و هر سال به برجسته ترین مصححان اهدا گردد لذا از برگزارکنندگان این برنامه بسیار سپاسگزاری می کنم و سلام و درود خویش را نثار مردم قزوین می کنم؛ این خطه پاک از سرزمینمان که مهد پرورش و ظهور انسان های بزرگی همچون مرحوم سید محمد دبیرسیاقی است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)