تولید بیش از 14 گونه نهال در نهالستان قدس ملایر


تولید بیش از 14 گونه نهال در نهالستان قدس ملایر

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: در حال حاضر گونه های موجود در نهالستان قدس شامل صنوبر، زبان گنجشک، داغداغان، شن، کاتالپا، بادامک، زرشک، سماق، بلوط، بادام شیرین، آیلان، سنجد، سروخمره ای و توت است و یک میلیون اصله نهال طی هفته منابع طبیعی از این نهالستان در سراسر استان همدان توزیع خواهد شد.

جواد زنگنه به مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایسناف با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفندماه با شعار «همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی» اظهار کرد: مراسم درختکاری در خانه های هلال روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه با حضور جمعیت هلال احمر شهرستان برگزار می شود.

وی برگزاری جشن ملی درختکاری در محل بام ملایر را برنامه نخستین روز از هفته منابع طبیعی برشمرد و تصریح کرد: نخستین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، درختکاری و توسعه پوشش گیاهی» نامگذاری شده و به همین مناسبت پس از جشن ملی درختکاری در بام ملایر، با شرکت در نمازجمعه و سخنرانی، نهال و بروشور بین نمازگزاران توزیع می شود.

وی به دومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوانداری» اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری جلسه با رئیس دانشگاه ملایر و برگزاری مراسم درختکاری در محل دانشگاه از برنامه های پیش بینی شده در این روز است همچنین پیاده روی با مشارکت بسیج و کاشت نهال در المان شهدا از برنامه های سومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه» است.

زنگنه برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه را از دیگر برنامه های روز سوم این هفته برشمرد و افزود: در روز چهارم هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، حفاظت و قانون»، شاهد مراسم درختکاری در محل پاسگاه جوکار خواهیم بود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر یادآور شد: برگزاری مراسم درختکاری در روستای خردمند با حضور روحانیون و تشکل تخصصی منابع طبیعی روستا، برنامه روز پنجم این هفته با عنوان «منابع طبیعی و آموزه های دینی» است.

وی از افتتاح جنگل کاری و بند ملاتی گلپرآباد در روز ششم این هفته با عنوان «منابع طبیعی، آموزش و پژوهش» خبر داد و گفت: در روز هفتم هفته منابع طبیعی با عنوان «خانواده و مسئولیت اجتماعی»، مراسم درختکاری در اسلام شهر آق گل با حضور تشکل ها، انجمن های مردم نهاد و خانواده ها برگزار می شود.

زنگنه ادامه داد: برگزاری مراسم درختکاری با حضور بسیج و خانواده های معزز شهدا و بنیاد شهید به یاد ۱۱۰۰ شهید دفاع مقدس شهرستان، شهدای مدافع حرم و شهدای سلامت از برنامه های آخرین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، ایثار و شهادت» است.

تولید بیش از ۱۴ گونه نهال در نهالستان قدس

وی در ادامه با اشاره به نهالستان قدس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر تصریح کرد: این نهالستان به عنوان تنها نهالستان استان همدان، در سال ۶۷ در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برای تولید انواع نهال های غیرمثمر تأسیس شد.

زنگنه ظرفیت تولید این نهالستان را یک میلیون اصله دانست و مطرح کرد: در این نهالستان انواع نهال های سوزنی برگ و پهن برگ در داخل عرصه و حدود ۵۰۰ هزار اصله به صورت گلدانی در داخل شاسی ها تولید می شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر گونه های موجود در نهالستان قدس شامل صنوبر، زبان گنجشک، داغداغان، شن، کاتالپا، بادامک، زرشک، سماق، بلوط، بادام شیرین، آیلان، سنجد، سروخمره ای و توت است و یک میلیون اصله نهال طی هفته منابع طبیعی از این نهالستان در سراسر استان همدان توزیع خواهد شد.

وجود ۱۱۱۵ هکتار جنگل دست کاشت در ملایر

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر جنگل طبیعی وجود ندارد اما ۴۸۸۳ هکتار اراضی جنگلی وجود دارد، ادامه داد: ۱۲۸ هکتار از این اراضی، در سه نقطه به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت مدیریت ویژه قرار گرفته همچنین ۱۱۱۵ هکتار مساحت جنگل های دست کاشت شهرستان است.

زنگنه در ادامه مراتع را زمین هایی با پوشش نباتات طبیعی خودرو تعریف کرد که پوشش گیاهی آنها مورد تعلیف قرار می گیرد و مطرح کرد: مراتع کارکردهای متعدد زیست محیطی، اکولوژیکی و اقتصادی از جمله حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید محصولات دارویی و تأمین علوفه مورد نیاز دام را دارند و بهره برداری غیراصولی و بی رویه از این مراتع مانند تبدیل مراتع به دیم زار، استفاده بیش از ظرفیت از مرتع، چرای زودرس و بوته کنی، سبب از بین رفتن بخش های از مراتع شده است.

وی به عملیات اجرایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر در زمینه حفظ مراتع اشاره و خاطرنشان کرد: مدیریت چرا در ۱۳۸ هزار و ۲۱۶ هکتار، قرق در ۱۲۰۰ هکتار، کپه کاری در ۵۰ هکتار، بیمه مراتع شامل ۱۰ پلاک در ۵۶۸۲ هکتار و بذرپاشی در ۳۶۰ هکتار از جمله عملیات انجام شده بخش مرتع در سال ۹۹ است.

تشکیل ۴ فقره پرونده قطع درخت در سال ۹۹

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر به تشریح پروژه های انجام شده در سال ۹۹ در بخش حفاظت پرداخت و گفت: ۲۱ فقره تشکیل پرونده چرای دام، چهار فقره تشکیل پرونده قطع درخت، ۲۸ فقره قاچاق چوب و زغال، ۷۳ فقره تخریب و تصرف به مساحت ۳۸۱ هکتار، چهار فقره رفع تصرف از اراضی ملی به مساحت ۸۹.۲ هکتار و ۱۵ فقره خلع ید به مساحت ۹۳ هکتار از جمله عملیات اجرایی بخش حفاظت در سال جاری است.

زنگنه خاطرنشان کرد: نگهداری جنگل کاری سنواتی شامل ۱۵۵ هکتار حاشیه جاده، ۴۶۰ هکتار سدکلان ملایر، شهر ازندریان، جوکار و حاجی آباد، دم سیاه و سامن، ۲۰۰ هکتار روستای بیجن آباد و ۲۰ هکتار نهالستان از جمله عملیات اجرایی بخش جنگل در سال ۹۹ است.

وی ۷۷ هکتار صنوبر کاری و توزیع نهال را از دیگر اقدامات بخش جنگل طی سال جاری برشمرد و اظهار کرد: پیگیری اصلاح و بیلان مالی طرح جنگل کاری میرزا کوچک خان و پارک شاهد هر کدام به مساحت ۱۵۰ هکتار و جنگل کاری گلپر آباد به مساحت ۱۲۰ هکتار با انواع گونه های بادامک، سنجد، بنه، بادام و داغداغان از دیگر پروژه های انجام شده بخش جنگل در سال ۹۹ است.

زنگنه در پایان به سامانه همیار طبیعت اشاره کرد و گفت: علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی به صورت داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع‌طبیعی کشور، می توانند با ثبت نام در طرح همیاران طبیعت، با آموزش دستورالعمل‌ها، سطح دانش و بینش خود را افزایش داده و بعنوان همیار دانش‌آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری با منابع طبیعی همکاری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)