عملیات اجرایی کارخانه جدید روغن نباتی شیراز آغاز شد


عملیات اجرایی کارخانه جدید روغن نباتی شیراز آغاز شد

شیراز-ایرنا- عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید روغن نباتی شیراز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در زمینی به مساحت افزون بر 80 هزار مترمربع، با سرمایه‌گذاری 17 هزار و 800 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز آغاز شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پنجشنبه در این آیین گفت: خروج کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز از این کلانشهر علاوه بر اینکه از آلودگی هوای این شهر می‌کاهد، با توجه به وابستگی کشور به واردات روغن خام از خارج، مانع خروج ارز قابل توجهی از کشور می‌شود.
عباس تابش افزود: یکی از نگرانی‌های ما، ظرفیت پایین تولید روغن‌های تصفیه شده در داخل استان فارس بود که با راه‌اندازی این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ تن روغن، این دغدغه و نگرانی نیز رفع می‌شود.
او ادامه داد: با توجه به اینکه در کارخانه جدید روغن نباتی شیراز از تجهیزات و ماشین‌آلات به روز استفاده می شود این امر فزایش ظرفیت تولید و استانداردهای تولیدی را در پی خواهد داشت.
وی، با اشاره به ایجاد یک هزار فرصت شغلی مستقیم و حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در نتیجه راه‌اندازی کارخانه روغن نباتی شیراز، اظهار داشت: این کارخانه بر اساس برنامه زمان‌بندی سرمایه‌گذار بنا بود که ظرف مدت پنج سال احداث شود که با تفاهمی که بین استانداری فارس و سرمایه‌گذار این واحد منعقد شد، قرار است که ظرف مدت سه سال آماده افتتاح شود.

کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز ظرفیت تامین نیاز روزانه فارس را دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در این آیین گفت: کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز، ظرفیت تامین و تولید روغن مورد نیاز روزانه این استان را دارد.
ظفر افشون اضافه کرد: این کارخانه هم‌اینک با کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کند که انتظار داریم با توجه به نیاز استان به روغن و اینکه ما در تامین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه هیچ مشکلی نداریم، میزان تولید فعلی این کارخانه در حد نیاز استان افزایش یابد.
وی ادامه داد: کارخانه روغن نباتی شیراز تنها واحد تامین کننده روغن در استان فارس است و با توجه به اینکه در استان روزانه حدود ۲۸۰ تن روغن برای مصارف مختلف نیاز داریم، لذا اولویت ما این است که این کارخانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
او اظهار داشت: تا زمانی که کارخانه جدید روغن نباتی شیراز به بهره‌برداری نرسیده، کارخانه فعلی همچنان فعال خواهد بود و می‌کوشیم که تولید آن را به مرز قابل قبول برسانیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بیان کرد: هم‌اینک افزون بر نیاز استان مواد اولیه و روغن خام ذخیره داریم که این کارخانه می تواند این مواد را تصفیه کرده و روغن مورد نیاز را وارد بازار کند.

۳۵ هزار متر از زمین کارخانه فعلی روغن نباتی آماده تغییر کاربری است
مدیر عامل هلدینگ صنایع غذایی فریکو نیز گفت: هم‌اینک ۳۵ هزار متر مربع از زمین کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز از بخش تولید کارخانه جدا شده و آماده تغییر کاربری است.
سعید جارودی افزود: از آنجا که قرار است بخش عمده‌ای از سرمایه‌ مورد نیاز کارخانه جدید روغن نباتی شیراز، از محل زمین کارخانه فعلی تامین شود، انتظار داریم در زمینه تغییر کاربری با ما همراهی شود.
وی ادامه داد: بدون شک بخش خصوصی به تنهایی توان تاسیس این کارخانه با این حجم سرمایه‌گذاری را ندارد و در ادامه نیازمند همراهی و حمایت بانک نیز هستیم.
او اظهار داشت: کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز هم‌اینک با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ تن بدون وقفه مشغول فعالیت است و با توجه به نیاز استان به روغن، پس از هشت سال، خطوط تولید روغن خانوار کارخانه را نیز مجددا راه‌اندازی کردیم.
وی افزود: ما کارگران این کارخانه را سرمایه‌های اصلی آن می‌دانیم و تا این لحظه تمام حقوق و مزایای آنها حتی حقوق اسفندماه آنها نیز تمام و کمال پرداخت شده است.

جا به جایی کارخانه روغن نباتی شیراز با حفظ تولید آن انجام خواهد شد
مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی شیراز نیز بیان داشت: دغدغه بسیار بزرگ ما این است که جا به جایی این کارخانه و انتقال آن به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با حفظ تولید کارخانه انجام شود تا آسیبی به کارگران و برند (نشان) کارخانه وارد نشود.
علیرضا بیک محمدی افزود: کارخانه جدید روغن نباتی با فناوری جدیدتر و بهره‌وری بالاتر احداث خواهد شد که در فاز نخست با انتقال بخش اندکی از تجهیزات کارخانه فعلی و اضافه کردن به تجهیزات جدید خریداری شده، روزانه ۳۰۰ تن تولید خواهیم داشت و در فاز بعدی این ظرفیت به ۵۰۰ تن در روز خواهد رسید.

توجه به مسائل زیست محیطی در کارخانه جدید روغن نباتی شیراز ضروری است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز، ضمن تاکید بر لزوم توجه به مسائل زیست محیطی و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در فرآیند تولید روغن در کارخانه جدید روغن نباتی شیراز گفت: در این کارخانه هم‌اینک محصولاتی شامل انواع روغن مایع آفتابگردان، سرخ کردنی و روغن نیمه جامد تصفیه شده آفتابگردان، مارگارین مایع و کره کاکائو ویژه صنوف، صنایع و خانوار تولید می‌شود.
حمید رضا ایزدی افزود: با ساخت کارخانه جدید و نصب فناوری و ماشین‌آلات جدید و بهره‌برداری از آن، مقدار تولید به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: همچنین با احداث و بهره‌برداری از این واحد تولیدی، جهش قابل توجهی را در بخش تولید روغن گیاهی غذایی در سطح استان فارس شاهد خواهیم بود که علاوه بر تامین نیاز این استان، نیاز جنوب کشور را نیز تامین خواهد کرد.

کارخانه روغن نباتی شیراز در سال ۱۳۳۳ خورشیدی در زمینی به مساحت ۹۳ هزار و ۷۵۰ مترمربع با عنوان کارخانه پنبه پاک‌کنی در مکانی که در آن زمان حومه شهر شیراز محسوب می‌شد و به گود خزینه اشتهار داشت و هم اکنون به بلوار چهل مقام مشهور است، احداث شد. این کارخانه به مرور زمان در بافت مسکونی و فرهنگی شهر قرار گرفته است و اینک همسایه دیوار به دیوار دانشکده ادبیات است و با اندکی فاصله نزدیک آرامگاه حافظ قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟