تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز


تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز

امروز جمعه، پانزدهم اسفند سال 1399 هجری شمسی، برابر با 21 رجب سال 1442 هجری قمری و مطابق با پنجم مارس سال 2021 میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوزبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( پانزدهم اسفند) به شرح زیر است:

روز درختکاری
۱۵ اسفند در جمهوری اسلامی ایران، روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تجدید شونده نام گرفته است.
در این هفته، نهالِ انواع درختان متناسب با شرایط جوی ایران، میان مردم توزیع و شیوه ‏های کاشت درخت آموزش داده می ‏شود. اگر به صورت علمی از درختان استفاده شود و در ضمن گونه‏‌های آن‌ها تکثیر شود، نه تنها میزان منابع چوب جنگلی کاهش نمی‏ یابد، بلکه بر شمار درختان افزوده می‏ شود.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز
تولد کرمر، پدر نقشه کشی مدرن
۵۰۹ سال پیش، در روز پنجم مارس سال ۱۵۱۲ میلادی «گرهارد کرمر» (Gerhard Kremer) موسوم به «گراردوس مرکارتور» (Gerardus Mercator) جغرافیدان بلژیکی متولد شد.
وی از جوانی به جغرافیا علاقمند و تصمیم گرفت نقشه‌های دقیقی برای دریانوردان تهیه کند و به همین دلیل در سال ۱۵۳۴ م مؤسسۀ عالی جغرافیا را تأسیس کرد. ۳۴ سال طول کشید تا مرکاتور بتواند در سال ۱۵۶۸، نقشه‌ها را از سطح کروی زمین بر روی صفحه‌ای صاف به درستی منتقل کند. این کار او آغاز عصر جغرافیایی نوینی در اروپا بود و مرکاتور به پدر نقشه کشی مدرن ملقب شد. وی در سال ۱۵۹۴ میلادی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز
درگذشت الساندرو ولتا، مخترع پیل الکتریکی
۱۹۴ سال پیش در چنین روزی، پنجم مارس سال ۱۸۲۷ میلادی «الساندرو ولتا» (Alessandro Volta)، فیزیکدان ایتالیایی در ۸۲ سالگی درگذشت.
وی همزمان با تدریس در دانشگاه، به مطالعه و تحقیق نیز پرداخت و موفق شد دستگاه اندازه گیری مقدار برق یا الکترومتر را بسازد. ولتا مدتی بعد پیل الکتریکی را اختراع کرد که به نام خودش، پیل ولتا نام گرفت. امروزه واحد اندازه گیری نیروی برق نیز به نام او نامیده می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز
مرگ ژوزف استالین، سیاستمدار مستبد شوروی
۶۸ سال پیش در چنین روزی، پنجم مارس سال ۱۹۵۳ میلادی «ژوزف استالین» (Joseph Stalin)، رهبر مقتدر و مستبد شوروی، در ۷۴ سالگی مرد.
وی در سال ۱۸۷۹ میلادی در گرجستان متولد شد و پس از آشنایی با افکار کمونیستی، به بلشویک‌ها پیوست. استالین به خاطر فعالیت‌های سیاسی علیه دولت روسیه تزاری، در سال ۱۹۱۳ به سیبری تبعید شد و تا پیروزی انقلاب شوروی در سال ۱۹۱۷ در آنجا بود. وی در دوران زمامداری لنین، به مقام‌های بالایی دست یافت و پس از مرگ لنین، به اتفاق کامنف و زینوویف رهبری شوروی را در دست گرفت. استالین در سال ۱۹۲۷ با حذف سایر رقبای حزبی خود از جمله تروتسکی، رهبر بلامنازع حزب کمونیست و کشور شوروی شد. وی تصفیه و حذف مخالفین خود را در داخل و خارج از حزب، بی رحمانه ادامه داد و در جریان جنگ دوم جهانی، دو مقام نخست وزیری و فرماندهی کل قوا را به عهده گرفت. استالین تا زمان مرگش با خشونت و قدرت، دیکتاتوری و اختناق را بر شوروی تحمیل کرد.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز
درگذشت هوگوچاوز رئیس جمهور چپگرای ونزوئلا
۸ سال پیش در چنین روزی، ۵ مارس ۲۰۱۳ میلادی هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت.
هوگو رافائل چاوز فریاس (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۴ میلادی) شصت و چهارمین رئیس جمهوری ونزوئلا بود. چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست‌های سوسیال دموکراسی، ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده و حمایت از مواضع ایران و فلسطین، مشهور بود. او مؤسس حزب چپگرای «جنبش جمهوری پنجم» بود و به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۳ در سن ۵۸ سالگی درگذشت. هوگو چاوز در ۱۹۹۸ برای نخستین بار رئیس‌جمهوری ونزوئلا شد و در انتخابات ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نیز دوبار به این سمت برگزیده شد. وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ نیز برای بار چهارم به پیروزی رسید، ولی بیماری، باعث شد در ۵ مارس ۲۰۱۳ از دنیا برود.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز
درگذشت تاملینسون، مخترع ایمیل
۵ سال پیش در چنین روزی، ۵ مارس ۲۰۱۶ ری تاملینسون، (Ray Tomlinson) مخترع ایمیل درگذشت.
تاملینسون در سال ۱۹۷۱ میلادی هنگامی که به عنوان مهندس در یک شرکت تحقیقاتی در بوستون کار می‌کرد، اولین سیستم ایمیل مبتنی بر شبکه را در ARPANET (نسخه اولیه اینترنت)، با قالب آشنای «نام میزبان @ نام کاربری» ایجاد کرد. او درواقع اولین ایمیل را به شکل امروزی آن ارسال کرد. در سال ۱۹۷۷ رویکرد وی به عنوان قالب استاندارد ایمیل معرفی شد. انتخاب نماد @ برای ایمیل، این نماد از یاد رفته را به یک کاراکتر محبوب و نمادی برای هرآنچه به اینترنت مربوط است، تبدیل کرد. وی در جریان کار خود، زمینه شکل گیری شبکه‌های اجتماعی مدرن را فراهم کرد. برای مثال توییتر، بدون استفاده از اشاراتی که در قالب «@ mention» ارسال می‌شوند و امکان مکالمه با سایر کاربران را فراهم می‌کنند، دنیای متفاوتی خواهد بود. تاملینسون جوایز متعددی از Webby Award گرفته تا Prince of Asturias Laureate را دریافت کرد و نام او در تالار مشاهیر اینترنت به ثبت رسیده است. ری تاملینسون، مخترع ایمیل، در روز تولد ۷۵ سالگی خود بر اثر سکته قلبی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از روز درختکاری تا درگذشت هوگو چاوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...