مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان


مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش بیش از 35 درصدی قیمت آجیل و خشکبار در آستانه نوروز و اخطاریه سازمان محیط زیست به یکی از شرکت‌های صنعتی روی در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان به افزایش بیش از ۳۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار در آستانه نوروز پرداخت و از قول رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارفروشان زنجان نوشت: جنس به حد کافی در بازار جود دارد اما قیمت‌ها مقداری بالاست، البته این افزایش قیمت نسبت به سایر اقلام موجود در بازار چشمگیر نیست. در حال حاضر بسته به کیفیت، آجیل به قیمت ۱۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در بازار «پسته» به قیمت ۱۶۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود؛ در مورد قیمت بالای خشکبار نظیر انجیر، توت و کشمش که هر یک در بازار به ترتیب به حدود ۱۴۰، ۱۰۰ و ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود به صدای زنجان می‌گوید: قیمت کشمش سبز در سال قبل ۳۸ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۷۰ هزار تومان رسیده است. صادرات، علت این افزایش قیمت می‌تواند باشد. با توجه به کاهش ارزش ریال در قبال ارزهای دولتی و مقرون به صرف بودن صادرات، انواع خشکبار به ویژه کشمش سبز توسط تجار پاکستانی و افغانستانی از کشور خارج می‌شود.

انتصار در مورد علت افزایش قیمت سایر خشکبار نظیر توت و انجیر نیز اعلام می‌کند: حرف قیمت انجیر و توت را اصلا نزنیم! با توجه به کاهش تولید این دو محصول و گرایش فعالان برای صادرات این محصولات به کشورهای عربی به علت نرخ دلار، عاملی مهم برای افزایش قیمت توت و انجیر خشک در بازار داخل بوده است.

نشریه ندای شهروند در گزارشی به اخطاریه سازمان محیط زیست به یکی از شرکت‌های صنعتی روی در زنجان پرداخت و نوشت: وجود کارخانجات مختلف فرآوری سرب و روی در استان و رونق اقتصادی حاصل از این فلزات باارزش که چرخ‌های اقتصادی منطقه را به گردش در می‌آوردند نباید باعث شود از اثرات زیست محیطی آن غافل بود.
انتشار آلودگی به خصوص آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر پسآب‌ها و فاضلاب‌های صنعتی می‌تواند صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به بار آورد. در پایش فعالیت‌های صنایع و مراقبت از محیط زیست در کنار ارگان‌های مسوول سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) فعال ریست محیطی می‌توانند نقش موثری داشته باشند و باید بیش از پیش به آن‌ها بها داده شده و فضای فعالیت آن‌ها را گسترش داد.
چندی پیش اخطاریه تخلیه فاضلاب آلوده به فلزات یکی از هولدینگ‌های شناخته‌شده صنعتی فعالِ شهرک روی در فضای مجازی منتشر شد که در این اخطاریه آمار وحشتناکی از آلودگی به فلزات سنگین در پسماند منتشر شده در مسیل شهرک روی توسط این مجموعه صنعتی بزرگ به چشم می‌خورد که نفوذ این فلزات سنگین به آب‌های زیرزمینی و ادامه این روند می‌تواند تهدیدی جدی برای زندگی مردم زنجان باشد.
بنابر اخطاریه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، وجود عناصر سرب ۳۷ برابر استاندارد و کادمیوم ۳۶برابر استاندارد و روی حدود ۲۹ برابر استاندارد در پسآب رهاسازی شده در مسیل موجب خسارت جبران‌ناپذیری به محیط زیست و سلامت مردم شده است.

پایگاه خبری موج رسا از قول رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان نوشت که با تاکید نظارتها بر بازار در جامعه ملموس نیست و این نظارت ها باید بر بازار هدفمند و با برنامه باشد.

مظاهر یوسفی امیری با بیان اینکه در حد توان نظارت‌ها در استان زنجان انجام می‌شود اظهار کرد: بازرسان گزارشی که از نظارتها ارائه می‌دهند نشان می دهد که نظارتها با تمام توان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمان نظارت‌ها بر بازار افزایش یافته و به صورت مستمر این نظارت‌ها انجام می‌شود تصریح کرد: بارها موضوع را مطرح کردم که مشکل نظارتها اساسی است و باید برای حل آن ریشه‌ای عمل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود