موزه میراث روستایی گیلان


موزه میراث روستایی گیلان فرصتی را به مخاطب می دهد تا با فرهنگ زیبای روستایی و سبک زندگی گیلانی ها آشنا شود. موزه میراث روستایی یکی از موزه های کمتر شناخت شده ایران و البته شمال کشور است که در میان چهارده موزه استان گیلان یکی از زیباترین های شان است. موز میراث روستایی گیلان موزه اتی برای مردم شناسی خطه گیلان است تا با آداب و رسوم استان گیلان بیشتر...

موزه میراث روستایی گیلان فرصتی را به مخاطب می‌دهد تا با فرهنگ زیبای روستایی و سبک زندگی گیلانی‌ها آشنا شود. موزه میراث روستایی یکی از موزه‌های کمتر شناخت شده ایران و البته شمال کشور است که در میان چهارده موزه استان گیلان یکی از زیباترین‌های‌شان است. موز میراث روستایی گیلان موزه‌اتی برای مردم شناسی خطه گیلان است تا با آداب و رسوم استان گیلان بیشتر آشنا شویم. موزه میراث روستایی گیلان در گروه موزه‌های فضای باز قرار می‌گیرد. موزه‌های روستایی سعی می‌کنند بازتاب زندگی مردم و فرهنگ آن منطقه در مقیاس کوچک‌تر باشند. علاوه بر موزه میراث روستایی گیلان موزه‌های دیگری همچون موزه رشت، فومن و تاریخ چای ایران از جمله موزه‌هایی هستند که تماشای آنها را به شما توصیه می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با موزه میراث گیلان، قیمت بلیط موزه میراث روستایی گیلان و ساعات بازدید موزه این مطلب را ببینید.

موزه میراث روستایی گیلان کجاست؟

موزه میراث روستایی گیلان در در پارک جنگلی سروان رشت است. وقتی به کیلومتر 18 آزادراه رشت قزوین رسیدید نرسیده به پلیس راه به سمت جاده سروان - شفت حرکت کنید. کم کم موزه زیبای میراث روستایی گیلان خودنمایی می‌کند.

موزه میراث روستایی گیلان

درباره موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان تنها برای معرفی فرهنگ بومی نیست. در این موزه شما بناهایی را خواهید دید که برخی از آنها تا 150 سال قدمت دارند. علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردم منطقه شما سبک معماری بناهای گیلان آشنا خواهید شد. زمینی که موزه میراث فرهنگی در آن قرار گرفته بیش از 250 هکتار است که در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته. این موزه، نمونه‌ای کوچک اما واقعی، از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. به طور کلی موزه‌های روستایی، زیرمجموعه موزه‌های فضای باز هستند که جلوه تمدن و فرهنگ روستایی را در محیط طبیعی باز می‌نمایانند. این موزه ها با انتقال آثار و بناها با مقیاس واقعی و قرارگیری در بستری مشابه وضعیت اولیه، شکل می‌گیرند. اگر گذارتان به این موزه بیفتد علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و... را هم خواهید دید.

موزه میراث روستایی گیلان

در طراحی سایت، محل‌های جداگانه برای رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزار، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و …، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های سنتی برای برگزاری کشتی‌گیله‌مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و …، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی به ظرفیت ١٥٠ واحد ٣ تا ٥ نفره، در نظر گرفته شده است.

موزه میراث روستایی گیلان

در اردیبهشت ١٣٨٤ اولین کارگاه این طرح (روستای جلگه شرق) راه‌اندازی و یک سال بعد افتتاح و به بهره‌برداری رسید. در اردیبهشت ماه ١٣٨٧ فاز دوم این پروژه (روستای جلگه مرکز) افتتاح شد. در همان زمان، کلنگ فاز سوم (روستای جلگه غرب) و در شهریور ١٣٨٧ کلنگ فاز چهارم (روستای کوهپایه غرب) به زمین زده شد. در خرداد ١٣٨٨ این دو فاز افتتاح و همزمان عملیات اجرایی فاز پنجم (روستای کوهستان غرب) آغاز شد. در خرداد ١٣٨٩ فازهای پنجم و ششم(روستاهای کوهپایه شرق و کوهستان غرب)و همچنین ساختمان خانه پژوهشگران افتتاح و همزمان کلنگ فاز هفتم (روستای کوهستان شرق) و کارگاه مدرسه جلگه مرکز به زمین زده شد. در اردیبهشت ١٣٩٠ دو مجموعه مسکونی (حسنی، حقیقتی) از روستای جلگه غرب و دو مجموعه مسکونی (بهزادی، جامع) از روستای کوهپایه شرق که چندی پیش به بهره برداری رسیده بود، رسماً افتتاح شد. موزه میراث روستایی گیلان تا کنون موفق به کسب چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهادهای ملی و بین المللی شده است.

قیمت بلیط موزه میراث روستایی و ساعات بازدید موزه چطور است؟

قیمت بلیط موزه میراث روستایی گیلان برای اتباع ایرانی تا زمان نگارش متن 5000 تومان است که ممکن است این مقدار با گذشت زمان دچار تغییر شود. بنابراین قبل از سفر اگر برای‌تان دارای اهمیت است حتما مجددا استعلام کنید. ساعات بازدید از موزه همه روزه از ساعت 9:00 صبح تا 16:30 است. بازدید کنندگان در تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها باید ظرف یک ساعت به همراه راهنما از موزه میراث روستایی گیلان دیدن کنند اما روزهای جمعه محدودیت زمانی برای بازدید از موزه وجود ندارد و شما می‌توانید بدون راهنما از موزه بازدید کنید.

موزه میراث روستایی گیلان



1399/12/16 | کد مطلب: 1884
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان هانیه کاظمی
موزه میراث روستایی گیلان

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...