نقشه فرش بیدگینه زنجان در راه جهانی شدن


نقشه فرش بیدگینه زنجان در راه جهانی شدن

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: نشان جغرافیایی فرش دست‌باف بیدگینه ثبت جهانی می‌شود.

محسن جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فرش بیدگینه قدمت طولانی در استان زنجان دارد و نشان جغرافیایی فرش دست‌باف بیدگینه ثبت جهانی می‌شود؛ این در حالی است که در استان زنجان فرش بیدگینه ثبت داخلی شده و ثبت جهانی آن هم در سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود.

وی افزود: همه موادی که برای فرش بیدگینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبیعی بوده و نقش آن از دل طبیعت استخراج می‌شود. طرح قدیمی فرش بیدگینه حاجی اورنگی و طرح جدید آن چهار قد است که هر دو از طرح‌های فرش افشار به شمار می‌آید.

این مسئول ادامه داد: تراکم بالای رج‌های فرش بیدگینه به آن کیفیت بالایی می‌دهد، استانداردترین بافت فرش نیز با همین میزان تراکم است. زمانی که تراکم رج‌های فرش بالا برود، سرعت بافت آن کاهش و ارزش آن افزایش می‌یابد.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان در تولید فرش ابریشمی و پشمی در کشور سرآمد است که در دوره‌ای افزایش قیمت مواد اولیه باعث کاهش تولید فرش دست‌باف در استان شده است.

جعفری ادامه داد: حمایت از تولیدکنندگان فرش دست‌باف باعث رونق این صنعت می‌شود و در این میان تفاهم‌نامه‌ای با بانک مهر ایران و سازمان فرش ایران منعقد شده و فرش‌بافان از تسهیلات بیمه تکمیلی استفاده خواهند کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر در استان زنجان به بیمه قالی‌بافان توجه شود، تولید و صادرات فرش دست‌باف افزایش پیدا خواهد کرد ولی متاسفانه طی سال‌جاری صادرات فرش دست‌باف در استان کاهش یافته است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جمعه‌بازار خرم‌دره؛ بازاری که از رونق نمی‌افتد