آیا بیماری آتشک سیب و گلابی را می‌شناسید؟


آیا بیماری آتشک سیب و گلابی را می‌شناسید؟

یک گیاه‌پزشک گفت: آتشک یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های باکتریایی است که درختان سیب و گلابی را بیشتر تخریب می‌کند.

سارا عالی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتشک از قدیمی‌ترین بیماری‌های باکتریایی است که عامل آن باکتری اروینیاست که می‌تواند بیش‌از ۷۵ نوع درخت و بوته از خانواده روساسنا را مورد حمله قرار دهد.

وی با اشاره به این که این بیماری در درختان سیب و گلابی بیشتر مخرب است، عنوان کرد: باکتری عامل بیماری در شانکرهای نسبتاً فرو رفته زمستان گذرانی کرده و در بهار زمانی‌که دمای محیط مساعد باشد و باران‌های مکرری روی دهد باکتری شروع به فعالیت کرده و به سرعت زیاد شده و با کمک حشرات، باران و باد پراکنده می‌شود.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که بیماری آتشک بیش‌از ۲۰۰ سال است که در آمریکای شمالی شناخته شده ولی کنترل آن به علت ناشناخته بودن عامل بیماری مشکل بوده، افزود: متأسفانه در حال حاضر عامل بیماری مشخص بوده و به دلایلی کنترل بیماری مشکل‌تر شده‌است.

این گیاه‌پزشک با اشاره به علایم بیماری آتشک، عنوان کرد: در اوایل بهار حدود دو هفته قبل از باز شدن گل‌ها، گلبرگ‌ها آب سوخته، قهوه‌ای رنگ و سپس سیاه می‌شوند و روی درخت باقی می‌مانند و شاخه‌های کوچک پژمرده و سیاه رنگ شده و بعضاً با ۱۸۰ درجه خمیدگی عصایی شکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: روی بعضی از شاخه‌های قدیمی که از طریق گل‌ها و شاخه‌های کوچک آلوده می‌شوند شانکرهای چروکیده و بعضاً فرو رفته تشکیل می‌شود که ممکن است شکاف برداشته و چوب زیرین نمایان شود.

عالی‌زاده با اشاره به این که علائم بیماری روی میوه بستگی به زمان آلودگی دارد، ادامه داد: اگر آلودگی زودتر اتفاق بیافتد میوه کوچک مانده و تغییر رنگ می‌دهد و به حالت چروکیده روی درخت باقی می‌ماند.

این گیاه‌پزشک تصریح کرد: در صورتی‌که درخت دیرتر آلوده شود به اندازه میوه نارس چروکیده نشده و تغییر رنگ نمی‌دهد، میوه‌های آلوده که با تگرگ یا حشرات آسیب دیده‌اند به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای یا سیاه در می‌آیند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟