نقش برجسته «آنوبانی‌نی» سرپل‌ذهاب مرمت می‌شود


نقش برجسته «آنوبانی‌نی» سرپل‌ذهاب مرمت می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل‌ذهاب گفت: اثر تاریخی نقش برجسته «آنوبانی نی» این شهرستان که متعلق به دوران قبل از اسلام است، مرمت و خواناسازی می‌شود.

مظفر غلامی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نقش برجسته آنوبانی نی نشان دهنده تمدن هزاران سال استان‌ کرمانشاه و یادآور ایستادگی و پیروزی شاه (آنوبانی‌نی) در برابر دشمن است.

وی اظهار داشت: نقش برجسته آنوبانی نی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در خاورمیانه به شمار می رود که پیمانکار مرمت آن مشخص شده و به زودی با حضور کارشناسان متخصص مرمت این اثر آغاز می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل ذهاب گفت: بخشی از اداره میراث فرهنگی شهرستان به محوطه این اثر تاریخی انتقال داده می شود و مدرسه ای که در محوطه آن قرار گرفته نیز به جای دیگر منتقل شده است.

او گفت: همچنین مسیرهایی آب باران که باعث مخدوش شدن نوشته این آثار شده جلوگیری می شود.

غلامی ادامه داد: برای مرمت این اثر ارزشمند امسال ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شده است.

سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با قدمت چهار هزار و ۸۰۰ سال بر دل کوه «میانکل» سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه واقع است.

این نقش برجسته بر روی صخره‌ای به نام میان ‌کل در کوه «بادیر» حجاری شده است که در آن آنوبانی‌ نی (الهه نشاط و عشق) به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی را نشان می‌دهد.

سرپل ذهاب با یک هزار و ۲۷۱ کیلومتر مربع مساحت در غرب کرمانشاه واقع شده است که سابقه سکونت در این شهرستان به دوران نوسنگی باز می گردد.
سرپل ذهاب ۳۲ اثر تاریخی و مذهبی دارد که آثار نقش برجسته دوران حکومت ماد، دکان داوود، طاق گرا، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشی، ساسانی و اشکانی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل