وجود 1303 بیمار کلیوی در اردبیل/ فرسودگی دستگاه‌های دیالیز در اردبیل


وجود 1303 بیمار کلیوی در اردبیل/ فرسودگی دستگاه‌های دیالیز در اردبیل

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی اردبیل گفت: در حال حاضر یک‌هزار و 303 نفر بیمار کلیوی در استان اردبیل زندگی می‌کنند.

محمدرضا جمالی سه‌شنبه 19 اسفندماه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در آستانه روز جهانی کلیه اظهار کرد: بیماری مزمن دیالیز بیش از 900 میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده و در کشور و استان اردبیل نیز افراد مبتلا به این بیماری تحت فشار و درمان هستند.

وی تصریح کرد: در طول هفته سه جلسه و در هر جلسه چهار ساعت بیماران کلیوی از دستگاه دیالیز برای تصفیه خون استفاده می‌کنند که این امر هزینه‌های سنگینی را به بیماران تحمیل می‌کند که انجمن حمایت از بیماران کلیوی با همراهی خیرین سعی کرده تا این هزینه‌ها به بیماران تحمیل نشود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی اردبیل گفت: در شهر اردبیل 829 بیمار کلیوی اعم از نارسایی، پیوند و دیالیز داریم که 358 نفر از آنها دیالیز می‌شوند.

جمالی افزود: بعد از اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال و همچنین گرمی بیشترین بیماران کلیوی را دارند به طوریکه در مجموع در این استان یک‌هزار و 303 نفر دچار نارسایی کلیه، پیوند و دیالیز هستند.

وی به آزمایشات مرتب این بیماران اشاره کرد و ادامه داد: در ازای هر بار دیالیز بیماران باید 900 هزار تومان مبلغ پرداخت کنند که این امر هزینه‌های گزافی را به همراه داشته ولی این انجمن با همکاری خیرین تلاش کرده تا به نوعی این هزینه‌ها رایگان و یا به حداقل برسد.

جمالی به فرسودگی دستگاه‌های دیالیز و تشدید تحریم‌ها در عدم تأمین داروی مورد نیاز این بیماران را به عنوان یک مشکل جدی یادآور شد و خاطر نشان کرد:‌ امیدواریم هر چه سریعتر با رفع بیماری کرونا و تحریم‌ها بتوانیم بیشتر در خدمت این بیماران باشیم.

وی هزینه پیوند کلیه را 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برخی از افراد به دلیل مشکلات زندگی حاضر به فروش کلیه خود هستند که متأسفانه این فرآیند همواره دغدغه و نگرانی ما را دو چندان کرده و ما سعی می‌کنیم تا این افراد را از امر فروش کلیه منصرف کنیم.

جمالی به فرآیند پیوند کلیه در پنج دهه اخیر اشاره کرد و افزود: تا اوایل انقلاب 50 نفر پیوند کلیه در کشور که عمدتا در خارج از ایران عمل پیوند را انجام داده بودند، به زندگی خود ادامه می‌دادند که بعد از انقلاب و از سال 63 عمل پیوند کلیه در کشور آغاز شده و در استان اردبیل نیز بیماران از سال 98 تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در یک سال اخیر پیوند کلیه در کشور و استان اردبیل متوقف شده ولی سعی کردیم امسال از فرصت به وجود آمده برای پیوند کلیه 15 نفر بهترین استفاده را بکنیم.

جمالی ضرورت ایزوله کردن بیمارستان‌ها را در انجام عمل پیوند کلیه به ویژه در بیمارستان امام خمینی یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم با فروکش کردن بیماری کرونا هر چه سریعتر عمل پیوند کلیه در استان اردبیل ادامه پیدا کند.

وی از توزیع سبد غذایی در بین بیماران نیازمند کلیوی از فردا و در آستانه عید نوروز خبر داد و اظهار کرد:‌ در یک سال اخیر با کمک خیرین بیش از 70 میلیون تومان بسته‌های غذایی و نیاز خانواده‌ها توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی تأمین شده است.

جمالی تصریح کرد: از سال 73 فعالیت این انجمن را شاهد بودیم که در مجموع به بیش از چهار هزار و 388 نفر ارائه خدمات شده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما علاوه بر تأمین هزینه درمان این بیماران، نسبت به تهیه جهیزیه و تحصیل دانش‌آموزان نیازمند این خانواده‌ها نیز اقدام کردیم و در کنار آن قدردان همکاری خوب آزمایشگاه فارابی اردبیل و برخی از پزشکان در ارائه خدمات رایگان به این بیماران هستیم.

جمالی خاطر نشان کرد: ما سعی می‌کنیم بدون منت خدمات خود را با کمک و همراهی خیرین به بیماران نیازمند کلیوی انجام دهیم که این کمک‌ها با حفظ کرامت بیماران و جامعه نیازمند انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: کشورمان در پیوند کلیه قطب جهانی محسوب می‌شود و جز کشورهای پیشرو در انجام اعمال جراحی کلیه است و در استان اردبیل نیز با حمایت همه‌جانیه این فرآیند تقویت شده است.

جمالی به وجود 133 دستگاه دیالیز در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: 45 دستگاه دیالیز در بیمارستان بوعلی و 30 دستگاه توسط بخش خصوصی در اردبیل فعال است و در سایر شهرها نیز نظیر پارس‌آباد 13 دستگاه، مشگین‌شهر 13 دستگاه، خلخال 12 دستگاه و در سایر شهرها نیز بین دو تا پنج دستگاه دیالیز فعالیت می‌کنند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی اردبیل اضافه کرد: مسئولان استان قول دادند تا مجموعه مجهز پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی را در استان راه‌اندازی کنند چرا که 40 درصد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا