حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400


حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 مشخص شد و بنابر آخرین تصمیم شورای عالی حداقل دستمزد کارگران با افزایش ٣٩ درصدی به 4 میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری خواهد رسید.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

به گزارش راهبرد معاصر؛ حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 با افزایش 39 درصدی روبرو شد. نتیجه جلسه تعیین دستمزد کارگران۱۴۰۰ سبب رشد تقریبا 40 درصدی حقوق کارگران 1400 شد. حداقل حقوق دریافتی کارگران به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. حق اولاد کارگران در سال ۱۴۰۰، پایه سنواتی، حق مسکن و ... نیز با افزایش روبرو شدند. نتیجه جلسه دستمزد کارگران که با حضور نماینده کارگران و کارفرمایان صورت گرفت بدین شرح بوده است: حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ در جلسه شورای عالی کار با حضور نماینده کارفرمایان، کارگران و دولت صورت گرفت و افزایش حقوق کارگران برای سال جدید 39 درصد تعیین شد.

حداقل حقوق برای سال آینده ۳۹ درصد بالا رفت. با این حساب حداقل حقوق دریافتی کارگران به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این سایر اقلام نیز نسبت به سال جاری افزایش یافت.

دستمزد روزانه ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

پایه سنواتی برای ۱۴۰۰ معادل ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و حق مسکن نیز به ۴۵۰ هزار تومان رسید.

حق بن کارگری هم ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

حقوق دریافتی کارگران در سال 1400 چقدر خواهد شد؟

با این حساب دریافتی کارگران اعم از حقوق پایه و سایر مزایا به چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.

برای سایر سطوح نیز که دریافتی پایه آنان از حداقل حقوق بیشتر است میزان افزایش حقوق ۲۶ درصد به علاوه ۲۴۸ هزار تومان تعیین شده است.

شب گذشته پس از ۴ ساعت از آغاز دویست و نود و هفتمین نشست شورای‌عالی کار و سومین نشست تعیین حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حداقل دستمزد کارگران ۳۹ درصد افزایش یافت.

با این حساب، حداقل حقوق کارگران از ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

با مصوبه شب گذشته، حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن و خواروبار به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت، همچنین پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

لازم به ذکر است که حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی پس از تصویب هیئت دولت لازم الاجراست.مجموع دریافتی حداقل‌بگیران به ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان رسید.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

سایر سطوح مزدی هم ۲۶ درصد به‌علاوه رقم ثابت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال افزایش یافت.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

در حداقل حقوق کارگران سال 1400 دستمزد روزانه کارگران 88 هزار و 500 تومان، دستمزد ماهیانه 2 میلیون 655 هزار تومان ، پایه سنوات یکصد و 40 هزار تومان و بن 600 هزارتومان و مسکن 450 هزارتومان تعیین شد. محمد شریعتمداری وزیر کار افزایش 39 درصدی حقوق کارگران را تایید کرد و از توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی خبر داد. شریعتمداری اعلام کرد که برای سایر سطوح مزدی، رشد ۲۶ درصد دستمزد و عدد ثبات ۲۴۱ هزار تومان به تایید شورای عالی کار رسید.

آیتم‌های مزد کارگری مبلغ به ریال
دستمزد روزانه ۸۸۵.۱۶۵ ریال
دستمزد ماهیانه ۲۶.۵۵۴.۹۲۵ ریال
پایه سنوات ۱.۴۰۰.۰۰۰ ریال
بن ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال
مسکن ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال
رقم بن مسکن باید به تصویب هیئت ‎وزیران برسد

سبد معیشتی خانوار کارگری برای سال 1400 حدود 7 میلیون تومان تعیین شد و پیش بینی میشد تا حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ نیز به این رقم نزدیک باشد اما افزایش حقوق کارگران سال 1400 از رقم یک میلیون و 900 هزارتومان به رقم 2میلیون و 656 هزارتومان است. یعنی حقوق یک کارگر مجرد 2میلیون 656 هزارتومان تعیین شد که با افزایش آیتم برای کارگران متاهل این رقم به 4 میلیون و 200 هزار تومان افزایش میابد.

در اوایل دی ماه مجلس شورای اسلامی هم برای حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ طرحی را در نظر گرفت تا افزایش حقوق کارگران دوبار در سال تعیین شود که با وجود پیگیری های نمایندگان کارگری این طرح اجرایی نشد.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰

شریعتمداری وزیر کار با وعده اتفاقات خوب سال آینده برای کارگران گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان می‌شود که با سایر آیتم‌های مزدی به بالای ۴ میلیون تومان خواهد رسید. رقم بن مسکن باید به تصویب هیئت ‎وزیران برسد اما در مجموع دستمزد حداقل ‎بگیران در سال ۱۴۰۰ بالای ۴ میلیون خواهد بود.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

در جلسه اوایل ماه جاری کمیته مزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت کارگران از ۴میلیون‌و۹۴۰هزار تومان در اسفند۱۳۹۸ به ۶میلیون‌و۸۹۵هزار تومان در اسفند۱۳۹۹ افزایش یافت و در حقیقت شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش ۳۹.۵۷درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال۹۸ را تأیید کردند.

دستمزد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره حدود ۶۰.۹ درصد از هزینه معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی این خانوار را پوشش می دهد به این ترتیب قدرت خرید این خانوار کارگری تقریبا به قدرت خرید ابتدای سال ۹۹ بازگشت.

حداقل حقوق کارگران مجرد

جلسه شورای عالی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در حال برگزاری است.طبق اعلام روابط عمومی وزارت کار در صفحه اینستاگرامی لحظاتی قبل میزان افزایش حقوق کارگران مشخص شد و براساس آن حداقل حقوق ۳۹ درصد افزایش یافت.

پایه حقوق در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود که با افزایش ۳۹ درصدی به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید. یعنی یک کارگر مجرد در کمترین حالت باید از سال آینده دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان را دریافت کند.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

همچنین بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، بن مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد، در مجموع حداقل حقوق برای یک خانواده سه نفره چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان برآورد می‌شود. به سایر سطوح درآمدی نیز ۲۶ درصد اضافه شد.

مقایسه میزان افزایش حقوق کارگران در هفت سال گذشته

سال پایه حقوق حداقل دریافتی میزان افزایش نرخ تورم
سال ۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان ۳۳.۷ درصد ۲۲.۲ درصد
سال ۹۸ یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان یک میلیون و ۸۷۷ هزار تومان ۴۲.۷ درصد ۴۶.۶ درصد
سال ۹۷ یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان ۱۶.۳ درصد ۷.۳ درصد
سال ۹۶ ۹۳۰ هزار تومان یک میلیون و ۱۳۱ هزار تومان ۱۶.۴ درصد ۷.۹ درصد
سال ۹۵ ۸۱۲ هزار تومان ۹۷۲ هزار تومان ۹ درصد ۸.۵ درصد
سال ۹۴ ۷۱۲ هزار تومان ۸۹۲ هزار تومان ۲۳.۲ درصد ۱۴.۲ درصد
سال ۹۳ ۶۰۹ هزار تومان ۷۲۴ هزار تومان ۲۷.۹ درصد ۱۹.۶ درصد
هرساله با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال گمانه زنی های مختلفی درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال جدید مطرح می شود. امسال نیز از مدت ها قبل آمار و ارقام متفاوتی از مبلغ افزایش حقوق کارگران اعلام شده بود که نگاهی به آن ها می اندازیم.

به رسم هر سال، همه منتظر هستند تا ماه آخر سال برسد و شورای عالی کار و وزارت کار در مورد میزان دریافتی کارمندان و کارگران در سال بعد تصمیم گیری کنند. اما تا قبل از اینکه این تصمیم به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌ها اعلام می‌شود که در این مقاله قصد داریم تا طبق برخی اعلام‌های رسمی و غیر رسمی، درباره حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ را با شما در میان بگذاریم و سرنخی از مقرری حقوق سال بعد به شما بدهیم.

رقم اعلام شده تنها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و برای نهایی شدن این نرخ، دولت باید آن را تأیید و اعلام کند.

طبق اعلام خبرگزاری تسنیم، نمایندگان در جلسه خود بند ۲ و ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تصویب کردند که در بند ۲ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است: در سال ۱۴۰۰ در کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق‌ بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.

با تصویب مجلس و در صورت تأیید دولت، اگر حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵ درصدی همراه شود به این ترتیب حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ برای آنها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان تعیین شد.

معافیت مالیاتی در حقوق سال ۱۴۰۰


در لایحه بودجه در مورد معافیت مالیاتی نیز مواردی عنوان شده است که بر طبق آن معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده افراد با حقوق بالای ۴ میلیون به صورت پلکانی مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد برای کارگران و کارمندان زیر ۴ میلیون دریافتی صورت نمی‌پذیرد.

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر آمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند. مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:


در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

به نظر شما این میزان حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ خواهد بود یا بیشتر اعلام خواهد شد؟


میزان حقوق مشخص شده تنها به تصویب مجلس رسیده است و باقی اعداد نیز تنها پیش بینی‌ها بود و تنها عددی درست می‌باشد که توسط شورای عالی کار و وزارت کار اعلام شود. اما با این حال، از طرف دولت اعلام شده است که میزان حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و این در حالی است که از سوی مجلس اعلام شده است که این رقم با توجه به تورم کم است و احتمال افزایش حقوق تا ۴۰ درصد نیز وجود دارد.

کف دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

حمید نجف، در ارزیابی افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: با توجه به اینکه کارشناسان افزایش حقوق کارگران در دو مقطع را پیشنهاد دادند و کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم به اعتبار قول مساعد وزارت کار که گفته بود در نیمه دوم سال دستمزدها ترمیم می‌شود، ترمیم حقوق کارگران در نیمه دوم سال را درخواست کرد که البته این اتفاق نیفتاد، معتقدم طلب ۶ ماهه را هم نمایندگان کارگری باید روی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ ببرند و کف دستمزد را بالا ببرند.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

وی با بیان اینکه کف دستمزد کارگران در سال آینده نباید کمتر از ۵ میلیون تومان باشد، گفت: اگر بتوانیم حداقل مزد را دو برابر کنیم و پایه حقوق حداقل بگیران را بالا بیاوریم، قدرت معیشت خانوارهای کارگری برای سال آینده را حفظ کرده‌ایم.

این کارشناس حوزه کار اقتصاد را یک زنجیره به هم تنیده و پیوسته دانست و گفت: در بحث دستمزد باید نگاه کلی داشته باشیم و نگوییم یک کارفرما سود کرده یکی سود نکرده است. بلکه طوری حقوق و دستمزد را تعیین کنیم که کارگر و کارمند و بازنشسته ای که می‌خواهد آن را خرج کند در همه بخش‌های اقتصاد هزینه کند و فقط بابت خورد و خوراک صرف نشود.

دستمزد باید طوری تعیین شود که اقتصاد مملکت بچرخد

نجف افزود: ما باید به موضوع دستمزد به گونه‌ای نگاه کنیم که چرخه اقتصاد مملکت بچرخد. چون حقوق و دستمزد است که این چرخه را می‌گرداند؛ بنابر این افزایش دستمزدها باید طوری باشد که اولاً به کارمند یا کارگر قدرت خرید بدهد دوم اینکه فرد بتواند با آن کیف و کفش و لباس و سایر مایحتاج خود را هم بخرد و تنها صرف تهیه مواد خوراکی و غذایی نکند، یعنی همه صنوف و مشاغل از محل افزایش حقوق منتفع شوند و امرار معاش کنند. وقتی هزینه‌ها بالا است و مزد کمتری برای نیروی کار در نظر بگیریم طبیعی است که از هزینه‌های دیگر می‌زند. اگر امسال اصناف سود نکردند یا بزاز و کفاش درآمد نداشتند دلیلش فقط کرونا نبود، بلکه خرید پوشاک و پارچه اولویت مردم نبود و بیشتر دغدغه خرید مرغ و تخم مرغ و روغن و مواد غذایی را داشتند.

وی درباره افزایش حق مسکن و بن خواربار کارگران نیز گفت: مزایای جانبی مزد مخصوصاً حق مسکن و بن خواربار باید افزایش پیدا کند و به نقطه‌ای برسیم که دریافتی کارگر کمتر از ۵ میلیون تومان در سال آینده نشود.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: خوشبختانه امسال اتفاق خوبی که افتاد این بود که حق مسکنی که سال‌های در فیش‌های حقوقی کارگران ۲۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان درج می‌شد و مایه شرمندگی بود امسال به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و اقدام مثبت و ارزشمندی بود که با همراهی دولت رقم خورد ولی آیا در شرایطی که کرایه خانه‌ها بالای یک میلیون تومان رفته این رقم می‌تواند به جبران هزینه مسکن و اجاره بهای کارگران کمک کند؟

چالش تعیین دستمزد و حقوق کارگران به کجا رسید؟

روز گذشته دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۱۴۰۰ و حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار پس از یک جلسه سه ساعته که با مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی همراه بود بی‌نتیجه ماند و در فاصله 8 روز به پایان سال 99 همچنان مشخص نشد که میزان دستمزد سال آینده کارگران چقدر است.

البته آن‌گونه که از اخبار بیرون آمده از این نشست برمی‌آید نمایندگان کارگر و کارفرما ضمن بیان نظرات، درصدهای پیشنهادی خود را برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران اعلام کرده‌اند اما به دلیل فاصله درصدهای پیشنهادی گروه کارگری و کارفرمایی، جلسه تعیین دستمزد بدون نتیجه پایان یافته است. با این حال گفته می‌شود با توجه به فضای مطلوب جلسه دوم و سیگنال‌های مثبتی که از آن بیرون آمده در صورت نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر به احتمال بسیار، شنبه نشست نهایی تعیین دستمزد خواهد بود و رقم دستمزد ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد. در این میان، کمیته دستمزد در آخرین نشست خود هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری فارغ از هزینه‌های درمان و اجاره‌بها و تنها در بخش خوراکی‌ها را شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرد؛ این در حالی است که این رقم سال گذشته چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان اعلام شده بود و بر این اساس نمایندگان کارگری در تلاشند این اختلاف هزینه در تعیین دستمزد سال آینده به نوعی جبران شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد. فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در تشریح جزییات برگزاری دومین نشست دستمزد شورای عالی کار اظهار داشت: در جلسه روز دوشنبه پیشنهادات دولت، کارفرمایان و کارگران در‌خصوص وضعیت موجود مطرح شد و هر گروه مباحث مربوط به خود را فارغ از هیجانات و اتفاقات سال گذشته بیان کردند.

حداقل دستمزد کارگران سال 1400 چقدر است؟/ جزئیات حقوق و مزایای کارگران در سال 1400

او ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته تیم دولتی و کارفرمایی روند گفت‌وگو را به سمتی سوق دادند که ما از قانون دور شدیم به خصوص در مورد ماده ۴۱ قانون کار اما امسال گفت‌وگوها مبتنی بر ماده ۴۱ قانون بود، هرچند نتوانستیم در این جلسه به رقم مورد توافق هر سه گروه دست پیدا کنیم اما مطالب مهمی در این خصوص مطرح شد و امیدواریم اگر اتفاق خاصی نیفتد روز شنبه ۲۲ اسفند ماه رقم دقیق دستمزد مشخص خواهد شد. توفیقی با بیان اینکه این موضوع همواره موجب نگرانی جامعه کارگری بوده افزود: تعیین دستمزد از جمله موضوعاتی است که برای بقای صنعت در کشور باید به آن توجه ویژه شود. این فشار اقتصادی که امروز بر دوش جامعه کارگری است طاقت‌فرسا ست و اگر نگوییم شرایط غیرقابل تحمل شده باید گفت کارگران به سختی می‌توانند آن را تحمل کنند، این فشار و شکاف عجیب و غریب یک شبه و حتی یکساله رخ نداده تا بتوانند در مدت محدود آن را برطرف کنند و نمایندگان هرسه ضلع (کارگری، کارفرمایی و دولت) همواره تلاش خود را می‌کنند تا از زیرمجموعه خود دفاع کنند. او گفت: دولت در قامت کارفرمای بزرگ و تسهیل‌گر میان دو گروه دیگر نشان داده که تلاش خود را می‌کند و امیدواریم به رقمی برسیم که هم خانواده‌های کارگری رضایت داشته باشند و هم دولت و کارفرما.

شکاف حقوق کارگران

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد: البته سال گذشته پس از مذاکرات ما هم ناراضی بودیم و هم امضا نکردیم اما سال ماقبل آن با وجود آنکه از روند مذاکره رضایتی نداشتیم اما آن را رد هم نکردیم زیرا احساس می‌کردیم به توافقی رسیده‌ایم که توانسته‌ایم حداقل درصدی از آن گپ قیمتی را جبران کنیم به عنوان مثال اگر تورم حاکم بر سبد معیشتی A درصد است من به عنوان نماینده کارگری توانسته‌ام A+B درصد را بگیرم ولو اینکه صددرصد شکاف را نتوانم جبران کنم می‌توانم بگویم به هدفی دست پیدا کرده‌ام اما هنوز رضایت کامل ندارم زیرا نتوانسته‌ام گپ بین ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را پر کنم اما باز توانسته‌ام به این سمت حرکت کنم.

توفیقی افزود: در صورتی که دولت‌ها بتوانند ۵ سال مدیریت بازار را به درستی اعمال کنند و با این فرمول کارگری جلو بروند آن زمان می‌توان به دستمزدی رسید که معادل سبد معیشتی خانواده‌های کارگری است و جامعه هم چابک خواهد شد. او گفت: در ابتدای سال تلاش می‌کنیم تا این رقم را افزایش دهیم و رقم پوشش معیشت را به ۶۵ تا ۷۰درصد هم می‌رسانیم اما بلافاصله از اردیبهشت، تیر یا مرداد ماه جهش‌های قیمتی با سرعتی بالا شروع می‌شود و زمانی که به شهریور ماه نزدیک می‌شویم پوشش دستمزد از سبد معیشت به زیر ۴۰ درصد می‌رسد و همه این راهی که به جلو حرکت کردیم به عقب برمی‌گردیم و باعث عدم رضایت جامعه کارگری و گرفتاری دولت می‌شویم. توفیقی خاطرنشان کرد: در صورتی که کارفرمایان و دولت در دستمزد ۱۴۰۰ بر مدار قانون حرکت کنند و در‌خصوص جبران مافات سال گذشته قدمی بردارند می‌توان امیدوار بود که جامعه و تشکلات کارگری بازبینی هم بر روند مشکلات سال گذشته داشته باشند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022