الحاق برخی شهرهای استان مرکزی به استان قم صحت ندارد/سال 99 زانوی غم بغل نگرفتیم


الحاق برخی شهرهای استان مرکزی به استان قم صحت ندارد/سال 99 زانوی غم بغل نگرفتیم

استاندار مرکزی گفت: الحاق هیچ شهرستانی از استان مرکزی به استان قم مطرح نیست.

سیدعلی آقازاده دوشنبه ۲۵ اسفندماه با اشاره به برگزاری ۸۵ جلسه ستاد استانی و حدود ۱۱۰۰ جلسه شهرستانی مبارزه با کرونا در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: بالغ بر ۱۸۰۰ مصوبه در طول سال جاری نتیجه برگزاری جلسات استانی و شهرستانی ستاد مبارزه با کرونا بوده است که افزون بر ۹۵ درصد مصوبات اجرایی شده است و مابقی مصوباتی که اجرایی نشده، به دلیل مشکلات قانونی و بعضا اعتباری بوده است.

وی به همراهی و مشارکت مردم در اجرایی شدن مصوبات جلسات ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرد که نتیجه آن موثر بودن جلسات بوده است و گفت: همراهی مردم استان موجب شد تا بتوان شرایط کرونایی را به خوبی حتی در مواقع پیک کرونا مدیریت کرد و خوشبختانه هم اکنون نیز شرایط استان طبیعی است هرچند که در هفته سوم اسفندماه تعداد بستری شوندگان و فوتی‌ها و نیز میزان بستری نسبت به هفته دوم افزایشی بوده است اما با همکاری مردم می‌توان در ادامه وضعیت موجود را کنترل کرد و شرایط بهتری رقم بخورد.

وی از اعمال محدودیت‌های احتمالی در صورت افزایش آمار مبتلایان در روزهای آینده خبر داد و افزود: نباید اجازه دهیم با وخیم شدن شرایط کرونایی فعالان اقتصادی و کسبه آسیب ببینید و حتی خود مردم با مشکلات ناشی از محدودیت‌ها دچار شوند. از مردم استان درخواست می‌شود تا با پرهیز از سفرهای نوروزی سلامت خود را به خطر نیندازند تا شرایط کرونایی در استان تثبیت شود.

استاندار مرکزی که در یک گفتگوی تلویزیونی سخن می‌گفت به رنگ بندی وضعیت کرونا در استان اشاره کرد و افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت تنها شهر خمین در وضعیت نارنجی بسر می‌برد و مابقی شهرها در رنگ بندی طیف آبی یا زرد هستند و با وجود افزایش آمار فوتی‌ها اما در آخرین رنگ بندی اعلام شده، شهر اراک همچنان در زمره شهرهای زرد کشور است.

وی در خصوص برنامه استان برای روزهای پایانی سال از جمله پنجشنبه آخر سال گفت: از مردم انتظار می‌رود که حضور خود در آرامستان‌ها را صرفا به روز پنجشنبه موکول نکنند و با تقسیم‌بندی روزهای پایانی سال برای اجرای سنت حسنه حضور بر سر مزار درگذشتگان، اجازه ندهند که با تجمع در آرامستان‌ها خطر ابتلا تشدید و بیماری کروناویروس با تراکم جمعیتی جهش پیدا کند. همچنین خرید روزهای پایانی سال را در بازارها و پاساژها مدیریت کنند تا تجمعی که سلامت آنان را تهدید کند ایجاد نشود.

او با اشاره به اینکه در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا ساعت منع تردد شبانه در استان مرکزی تغییر کرد، گفت: با تقلیل ساعت منع تردد شبانه در روزهای پایانی سال ساعت تردد از ۲۲ تا ۳ تغییر یافت تا تراکم جمعیتی در بازار و مراکز خرید با مدیریت مردم کاهش یابد.

آقازاده در خصوص چهارشنبه آخر سال نیز گفت: به هیچ وجه مانع برگزاری سنت برگرفته از فرهنگ ایرانی نخواهیم شد اما در سال های اخیر حوادثی به دلیل استفاده از مواد محترقه و منفجره صورت گرفته است و بعضا افرادی دچار مصدومیت و قطع عضو شدند. از خانواده‌ها انتظار می‌رود اجازه ندهند شادی چهارشنبه آخر سال به عزا تبدیل شده و حوادث ناگواری رخ دهد و با پرهیز از اجتماعات از گسترش بیماری کرونا نیز جلوگیری کنند.

وی در خصوص توزیع اقلام مورد نیاز مردم به ویژه میوه، روغن، گوشت قرمز و مرغ در روزهای پایانی سال گفت: از ۲۶ اسفندماه تا ۲۹ اسفندماه حدود ۳۰۰ تن سیب زرد و قرمز با ۹۷۰۰ تومان و ۶۰۰ تن پرتغال با قیمت ۱۱۹۰۰ تومان و کیفیتی بهتر نسبت به سال گذشته توسط تعاون روستائی و تعاونی کشاورزی بین مردم استان عرضه خواهد شد. گرچه قیمت میوه در بازار آزاد با تدابیر دولت تعدیل و نسبت به روزهای قبل کاهش پیدا کرده است.

او به افزایش مراکز عرضه میوه دولتی و سایر اقلام مورد نیاز برای کاهش تجمعات مردم برای خرید اشاره کرد و گفت: در صورت افزایش تقاضای مردم برای خرید میوه دولتی سازوکاری اتخاذ شده است که میوه مورد نیاز از سایر استان‌ها تامین و کمبودی در استان احساس نشود.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از این گفتگو به استمرار رونق تولید از سال گذشته و ادامه آن با نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال حدود ۲۰ میلیون دلار قطعات مورد استفاده پتروشیمی شازند که در گذشته از خارج از کشور خریداری می شد با داخلی سازی صرفه جویی شود، همچنین پتروشیمی شازند توانسته است بیش از هزار میلیارد تومان در صنایع استان هزینه کرده و به اقتصاد استان تزریق مالی کند و این رویه در بسیاری از صنایع استان صورت گرفته که به هیچ وجه در سال های گذشته سابقه نداشته است.

وی افزود: هم اکنون شرکت گداختار اراک با ساخت فلکه‌هایی با ارتفاع هفت متر برای بهره برداری در خط لوله بسیار مهمی که از گچساران به سمت جاسک موسوم به خط لوله گوره به جاسک بطول ۱۳۰۰ کیلومتر منتقل می‌شود، توانسته است از واردات این محصول به کشور جلوگیری کند که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است و از جمله اقدامات ابتکاری دانش بنیان و از جمله کارهای تاثیرگذار در اقتصاد و صنعت کشور به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ به جای اینکه زانوی غم بغل بگیریم و بدلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها احساس کنیم که ناامید شده‌ایم، با تلاش صنعتگران استان با همکاری دستگاههای دولتی در جهت تحقق جهش و رونق تولید و نیز تقویت امید ملی اقدامات بزرگی صورت گرفته و با اتکاء به توانمندی ملی و هوش ایرانی و با بهره گیری از جوانان دانشمند و شرکت‌های دانش بنیان، تحریم‌ها و تهدیدهای اقتصادی به فرصت تبدیل شده است.

آقازاده تاکید کرد: تمامی اقدامات صورت گرفته برای تحقق جهش تولید در راستای تقویت امید ملی انجام شده است و یقین بدانید در پس هر تاریکی و شرایط سخت یک افق روشن و امیدواری وجود دارد و خوشبختانه با عبور از شرایط سخت در حال رسیدن به قله‌های پیروزی برای تقویت کارآفرینی، ایجاد اشتغال و صادرات محوری هستیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلاتی که گریبان‌گیر صادرات بود و تولیدکنندگان قادر به صادرات کالاهای تولیدی نبودند اما برای اولین بار به افزون بر ۱۰۰ کشور دنیا محصولات استان مرکزی صادر شده است در حالیکه سابقه صادرات کالا از این استان حداکثر به ۸۶ کشور در سالهای گذشته می‌رسید و تا پایان دیماه امسال بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از این استان صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان اسفندماه این میزان افزایش قابل توجهی داشته باشد و پیش بینی می‌شود که با وجود جنگ اقتصادی و فشار تحریمی تا پایان سال ۹۹ ارزش ریالی صادرات استان به ۹۰۰ میلیون دلار برسد و محقق شود.

او به کاهش مشکلات کارگری در استان طی سال جاری اشاره کرد و افزود: هم اکنون حقوق بهمن ماه و عیدی کارگران هپکو پرداخت شده است و طبق قولی که به کارگران این شرکت داده بودیم مشکلات این شرکت با مصوبه دولت و پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۹۹ برطرف شده است.

استاندار مرکزی گفت: در دیماه سال ۱۳۹۸ حقوق معوق کارگران استان حدود ۵۲۰۰ نفر بوده است اما این رقم در دیماه سال جاری به ۱۰۴۵ نفر و به میزان پنج برابر کاهش یافت که نشانگر همت والای کارآفرینان، فعالان اقتصادی در حوزه صنعتی و کشاورزی در شرایط سخت اقتصادی امسال بود تا این اتفاقات به کشور آسیب نرساند و از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شده و این رویه در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت.

وی بیان کرد: به هیچ وجه به فکر برطرف شدن تحریم‌ها نیستیم و این شرایط تهدیدی را به فرصت تبدیل کرده و با ایستادگی و مقاومت در برابر مواضع خود و اتکاء به توانمندی‌های داخلی مسیر موفقیت و پیشرفت را شتابان طی می کنیم.

آقازاده همچنین در خصوص شایعاتی مبنی انتزاع شهرهایی از استان مرکزی و الحاق آنها به استان قم گفت: وزیر کشور در سفر اخیر خود به استان قم مباحثی که در فضای مجازی در این خصوص منتشر شده است را مطرح نکرده و از آنجاکه وجود یک شهرستان برای استان قم کم است قرار بر این شده است که از ظرفیت استان قم برای ایجاد یک یا دو شهرستان جدید استفاده شود و این بدان معنی نیست که از شهرستان‌های خارج از استان الحاق شود. این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و برخی جریانات رسانه‌ای یک کار موذیانه در انتشار خبر انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور مسئول تقسیمات کشوری است، افزود: وزارت کشور برای الحاق شهرستان‌هایی از استان مرکزی به استان قم هیچ برنامه‌ای ندارد و طرح این گونه شایعات منجر به ایجاد فضای یاس و امیدی خواهد شد و مجموعه استان مخالف طرح این گونه مباحث است.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: کارنامه استان در حوزه‌های گوناگون گرچه نقاط ضعف هم دارد که بنده لازم می‌دانم از مردم استان به دلیل برخی محدودیت‌ها و اعتبارات عذرخواهی کنم اما باید گفت کاری که در استان صورت گرفته است در مقایسه با سایر استان‌های کشور قابل دفاع است. استان مرکزی در شاخص‌های اقتصادی بنا بر اعلام وزارت کشور در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی رتبه اول را کسب کرده است و در نرخ تورم نیز اولین استانی هستیم که پائین‌ترین نرخ تورم را داشتیم چرا که نرخ تورم در بالاترین استان کشور ۳۷ درصد بود اما این میزان در استان ۳۰ درصد بوده است که بیانگر تلاش همه جانبه بخش خصوصی و دولتی و اهتمام ویژه در رونق تولید و وفور کالای تولیدی در استان است.

وی افزود: به گواهی سازمان اداری و استخدامی کشور در ایجاد فضای کسب و کار و رضایتمندی در میان ارباب رجوع در ادارات استان جزو استان‌های اول و دوم کشور بودیم و از نظر تولیدات نیز شرایط بهتری نسبت به سالهای گذشته داشته و شاخص‌های استان در حوزه‌های گوناگون بهبود یافته است.

او تصریح کرد: بهبود شرایط کارخانجات هپکو، ماشین سازی و آلومینیوم اراک نشانگر آن است که یک تلاش همه جانبه برای برطرف کردن مشکلات صنعت و حوزه کارگری در استان شکل گرفته است. امروز به میزان ۱۲۰ روز مواد اولیه در انبارهای کارخانه آلومینیوم اراک ذخیره سازی شده است و برای خرید مواد اولیه برای ۳۶۰ روز آینده حتی در شرایط تحریمی برنامه ریزی شده است در حالیکه در گذشته کف کارخانه را برای تامین مواد اولیه جارو می‌کردند.

آقازاده با تاکید بر کارنامه قابل قبول استان مرکزی در حوزه‌های گوناگون در مقایسه با سایر استان‌های کشور گفت: رسانه‌ها با اتکاء به اعتماد عمومی می توانند نسبت به عملکرد حوزه مدیریتی و کارنامه استان نمره دهند اما باید گفت کارنامه استان قابل قبول و قابل دفاع و پذیرش است.

وی در پایان با تاکید بر اجتناب از سفرهای نوروزی گفت: گرچه استان مرکزی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد اما تردد از سایر استان‌های کشور که در وضعیت نارنجی و یا قرمز قرار دارند به شرایط تثبیت شده فعلی آسیب می‌رساند و موجب گسترش و شیوع بیماری می شود بنابراین ضمن عذرخواهی از مردم درخواست می شود با همراهی خود اجازه شیوع ویروس را در نوروز ندهند تا با رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون آحاد مختلف مردم بتوانیم این بیماری را در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از استان ریشه کن کنیم.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی