بیمارستان خلخال مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری نداشت


بیمارستان خلخال مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری نداشت

اردبیل - ایرنا - رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) خلخال گفت: هیچ مصدوم و یا بیمار ناشی از حوادث ناشی از برگزاری آیین‌های چهارشنبه‌سوری به بیمارستان این شهر مراجعه نکرد.

دکتر علی ناظری رروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و همچنین برگزاری آیین‌های آخرین چهارشنبه سال با رعایت کامل جوانب احتیاط و پرهیز از دست زدن به اعمال خطرساز قدردانی کرد.

او اظهارکرد: چهارشنبه امسال نخستین چهارشنبه آخرسال در طول تاریخ این شهرستان است که هیچ اتفاق ناگوار ناشی از آتش‌بازی و یا انفجار مواد محترقه در آن رخ نداد.

وی گفت: در طول شب گذشته و پیش از ظهر امروز هیچ موردی به عنوان مصدوم حادثه آتش‌بازی و یا انفجار مواد محترقه به این مرکز درمانی مراجعه نکرده و از مراکر بهداشت و درمانگاه‌ها وخانه‌های بهداشت روستایی شهرستان نیز گزارشی در این خصوص دریافت نشده است.

در چهارشنبه آخر سال که به نام "گل چهارشنبه‌سی" معروف است، شهروندان خلخالی با افروختن آتش آیین‌های ویژه برگزار می‌کنند.

سه‌شنبه شب را خانواده‌های خلخالی با آماده کردن و فرستادن شام گرم به همراه عیدی نقدی و کادو به خانه دختران شوهر کرده و نیز ارسال هدایای ویژه چهارشنبه‌سوری از سوی خانواده داماد به خانه نوعروسان سپری کردند ، شام بیشتر خانواده‌ها در این شب مخصوص و خورشتی به نام شش‌انداز است که از ۶ ماده غذایی مقوی توسط خانم‌های خانه‌دار آماده می‌شود.

این خورشت مخصوص که در طول سال فقط یک بار در این شب پخت می‌شود، حاوی انواع مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، تخم‌مرغ ،کشمش، خرمای خشک، ادویه‌جات ، رب انار ، رب گوجه‌فرنگی ، گردو سایر افزودنی‌های خوش‌طعم است که با برنج صرف می‌شود.

صله رحم و کمک به نیازمندان جامعه از سوی افراد توانمند، اجرای مراسم سنتی دستمال آتدی همراه با در زدن نوجوانان و دریافت هدایای نقدی و جنسی از دیگر آیین‌هایی است که شب قبل از آخرین چهارشنبه سال در این شهرستان برگزار می‌شود.

آیین قاشق‌زنی و یا دستمال آتدی بیشتر توسط نوجوانان این شهر برگزار می‌شود و در آن نوجوان و خردسالان با تشکیل گروه‌های مختلف پس از پایان مراسم روشن کردن آتش در مقابل خانه همسایه‌ها حاضر و پس از زدن درب خانه دستمال‌های خود را به داخل خانه پرت می‌کنند.

صاحبخانه پس از پر کردن دستمال با انواع آجیل ، تخم‌مرغ رنگی و سکه آن را به نوجوانان منتظر در مقابل خانه تحویل داده و آنها با دریافت هدایای خود با صدای بلند چهارشنبه سوری و عید را به صاحب خانه تبریک می‌گویند.

با طلوع خورشید در صبح چهارشنبه مردم به کنار آب می‌روند، اعتقاد مردم بر این است که با این کار هر گونه ناپاکی جسم و روح بوسیله جریان آب پاک می‌شود.

در این آیین برخی از بانوان با ریختن آب پاک با استفاده از جام‌های مخصوص بر روی سر دختران دم بخت برای این افراد تشکیل زندگی در سال جدید را آرزو می کنند.

همچنین بانوان با جارو و یا قیچی کردن آب چشمه‌ها مراسم سنتی به یادگار مانده از پیشینیان خود را به جای می‌آورند ، اهالی خلخال معتقدند اجرای این سنت روح را پر طراوت کرده و آنها را برای آغاز سالی پرخیر و برکت و سرشار از نعمت آماده می‌کند.

چشمه‌های حاجت‌بولاغی، سیدخانه، بی‌بی بولاغی، قرخ‌بولاغ واقع در منطقه جنوب غربی شهر خلخال از جمله چشمه‌های بسیار قدیمی شهر در کنار چشمه‌های خارج از شهر همچون ازناو و همچنین آب‌های روان داخل شهر از محل‌هایی هستند که همه ساله در روز چهارشنبه آخر سال برای برگزاری مراسم پریدن از روی آب مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرند.

امروز نیز همانند سال‌های گذشته این سنت دیرینه با حضور جمعی از شهروندان در کنار چشمه‌ها که زمانی آب شرب اهالی این شهر را تامین می‌کردند، برگزار شد.

در عین حال با آماده شدن موزه رختشورخانه روستای خوجین توسط دهیاری این روستا ،امروز علاوه بر برگزاری آیین‌های پریدن از روی آب دومین مراسم سواتداما در محل این موزه برگزار و دیگر آیین‌های مختلف ویژه چهارشنبه آخر سال توسط شرکت‌کنندگان در این جشن اجرا شد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل