تشکل‌های مردمی از گره خوردن با دولت‌ها اجتناب کنند


تشکل‌های مردمی از گره خوردن با دولت‌ها اجتناب کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گره خوردن تشکل‌های مردمی با دولت‌ها همچون ویروسی خواهد بود که بنیان این تشکل‌ها را از بین می برد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی «هوای نو» که روز یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۹ در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به موضوع مهم مردم محوری به‌ویژه در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد تاکید داریم چرا که بر این باوریم پیروزی انقلاب اسلامی نتیجه حضور فعال مردم در تمام عرصه‌ها بود.

وی با بیان اینکه ما در مجلس بر امور مهم مردم سازی، شفاف سازی و هوشمند سازی تأکید داریم اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در خصوص نظارت بر مسئولیت‌های اجتماعی در تمام بخش‌ها، مجلس شورای اسلامی نقش آفرین باشد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی اولین مشکل کشور پول نیست بلکه مدیریت است و تاکنون روش‌های علمی کسب و خرج درآمد را به خوبی نیاموختیم.


وی همچنین خبر داد: بسترهای ارتباط تشکل‌های فرهنگی با کمیسیون‌های ذیربط مجلس فراهم شده است و تشکل‌های فرهنگی در تمام حوزه‌ها به صورت آنلاین می‌توانند با کمیسیون‌ها مرتبط باشند.

قالیباف با بیان اینکه بحث سازماندهی فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار دارد و تصویب این قانون در کمیسیون‌های مجلس در حال پیگیری است اظهار داشت: حتماً فضای مجازی را از حالتی که سیاستی بر آن اعمال نباشد، خارج می‌کنیم و خروجی آن در سال آینده مشهود خواهد بود.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز بحث قانون جمعیت در دستور صحن مجلس است و برای فرزندآوری در برخی از استان‌ها نیز بحث‌های تشویقی همچون اهدای پول در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، کارشناسی علمی و دقیق را نیاز فعالیت چند منظوره مجموعه‌های فرهنگی برشمرد و از مسئولان تشکل‌های مردمی خواست اگر پیشنهادهای روشنی در این مورد دارند ارائه دهند.

وی گفت: در باره اختصاص ردیف بودجه برای تشکل‌های مردمی، دربرخی موارد موافق و برخی موارد هم مخالف هستم چرا که معتقدم اگر اساس حرکت تشکل‌های مردمی به دولت گره بخورد ویروسی پدیدار خواهد شد که این تشکل‌ها را منفعل خواهد کرد، در حالی که ما نیاز به حلقه‌های میانی برای مدیریت بودجه خواهیم داشت.

قالیباف، معضل بزرگ کشور را چالش فرهنگی برشمرد و مجلس را برای تسهیل‌گری فعالیت‌های فرهنگی مردم محور، مصمم دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم در مجلس، گوش شنوایی برای تشکل‌های مردمی که تبلور انسجام ملت است داشته باشیم و از تشکیل آنها استقبال می‌کنیم.

وی، حمایت مالیاتی در حوزه‌های فرهنگی را اجتناب ناپذیر دانست اما برای معافیت مالیاتی کانون‌های فرهنگی تبلیغی، ارائه روش و فعالیت‌های کارشناسی و اجرای عدالت را از عنصرهای مهم این موضوع برشمرد.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در ایجاد حلقه‌های میانی، نقش‌ مهمی را ایفا می‌کند اذعان داشت: برگزاری همایش هوای نو نتیجه باور سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تسهیل گری برای حلقه‌های میانی و هم افزایی با آنها است.

وی خطاب به مسئولان ۷۰ تشکل مردمی شاخص کشور اذعان داشت: ما تشکل‌های مردمی را جزو بازوان خودمان می‌دانیم و فلسفه وجودی ما، حمایت از این تشکل‌ها است.

وی یادآور شد: در بودجه سال۱۴۰۰، ۲۲۰۰ نقطه محروم کشور را شناسایی و علاوه بر اختصاص اعتبارات، اجازه ورود گروه‌های جهادی برای محرومیت زدایی در این بخش‌ها را نیز صادر کردیم.

دکتر قالیباف با گلایه از نظام بروکراسی بی‌ربط در کشور گفت: متاسفانه هیچ‌کس هم حریف این بروکراسی نیست و تنها راه برون رفت از این وضعیت، توجه به بحث «مردم باوری» و تشکل های جهادی است.

وی، منشاء فعالیت در عرصه فرهنگ عشق و علاقه برشمرد و افزود: ما گاهی اوقات کارهای فرهنگی را کارهای پیمانکاری محسوب می‌کنیم و از مسیر کارهای فرهنگی خارج می‌شویم همچنین ما نباید در حوزه فرهنگ کار را به قانون گره بزنیم لذا باید به دنبال هنجارسازان باشیم هر چند که قانون نیز می‌تواند مکمل فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مردم محور باشد.

دکتر قالیباف با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی نباید در فعالیت‌های فرهنگی خودجوش مداخله داشته باشند پیشنهاد داد تا دبیرخانه تشکل‌های مردمی با فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی در ارتباط باشد تا بتوان کارهای مهمی در این حوزه انجام داد.

به گفته وی باید جوانان پیشاهنگ فعالیت‌های مردمی باشند و جوانان مومن و انقلابی نباید مردم را به سیاه، سفید و خاکستری تقسیم کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز