جگوار اف پیس SVR در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد و نقاط قوت زیاد و نقاط ضعف کمی داشت. این خودرو ۲۵ هزار پوند ارزانتر از پورشه کاین توربو اما تقریباً به همان اندازه سریع بوده و از نظر سواری نیز چیزی نسبت به ژرمنها کم ندارد.
همهچیز در صنعت خودرو به سرعت تغییر میکند و جگوار اقدام به بهبود اف پیس SVR کرده هرچند شخصیت اصلی آن دستخوش دگرگونی نشده است.
به همین خاطر اگرچه SVR محصولی جدید است اما حسی کاملاً شبیه شاسی بلندهای اسپورت و سنتی دارد، خودروهایی که اکثرشان دارای قوای محرکه تمام الکتریکی یا هیبریدی هستند. این خودرو همچنان به پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار قبلی تکیه کرده هرچند برخی بهبودها را در این بخش تجربه نموده و قیمت آن نیز حوالی ۸۰ هزار پوند باقی مانده است.
تغییرات طراحی بدنه و کابین باعث شدهاند جذابیت بصری SVR افزایش یابد و استفاده از سیستمهای الکترونیکی جدید نیز طبق گفته جگوار سواری بهتر و جذابتری را نسبت به قبل به ارمغان آوردهاند. اف پیس SVR هنوز هم خودرویی است که حس برتری نسبت به اکثر شاسی بلندها را تداعی میکند و این چیز خوبی است.
به لطف سیستم لانچ کنترل و قدرت ۵۴۲ اسبی و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری، این گربه بریتانیایی در عرض ۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۲۸۶ کیلومتر در ساعت را بر جای میگذارد. این خودرو اندکی پرمصرفتر از قبل شده هرچند مصرف سوخت ترکیبی ۱۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر برای خودرویی با این قدرت و جثه جای بحث چندانی ندارد.
وزن خالص اف پیس SVR از ۲۰۷۰ به ۲۱۳۳ کیلوگرم رسیده است. البته سیستم تعلیق کاملاً بهبود یافته و استفاده از بوشها و دامپرهای جدید باعث شدهاند این خودرو پایداری و کنترل بیشتری در جاده داشته باشد. همچنین حالت دینامیک سیستم اگزوز باعث شدهاند صدای تولیدی خودرو بهتر از همیشه باشد.
بخش SVO جگوار در زمان تولید سوپر سدان پروجکت ۸ درسهای ارزشمندی از چگونگی بکارگیری پیشرانه ۸ سیلندر خود آموخته و این دانش در اف پیس SVR خودش را نشان میدهد. از طرف دیگر گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و دیفرانسیلها نیز سریعتر و نرمتر از قبل کار میکنند و فرمان و شاسی نیز از این مزیت برخوردار شدهاند.
SVR در جاده نه تنها سریعتر و پایدارتر حس میشود بلکه از هر جنبهای گیراتر میباشد. بهطور ویژه باید به فرمان اشاره کرد که قبلاً هم خوب بوده و هماکنون بهتر شده است.
البته کابین خودرو جایی است که بیشترین بهبودها را تجربه کرده است. کابین بازنگری شده قدم رو به جلوی بزرگی محسوب میشود و این یک موضوع مهم است زیرا نسل پیشین در مقابل ژرمنها کاملاً کم آورده بود.
هماکنون تمامی تکنولوژیها به روش بهتری در سیستم اطلاعات سرگرمی شامل نمایشگر مرکزی ۱۱.۴ اینچی ادغام شدهاند. همچنین دستهدنده جدیدی بکار رفته که طراحی بهتری دارد و به این مورد باید فرمان با طراحی جدید و جذاب را اضافه کرد. اف پیس SVR از اکثر تجهیزات بهصورت استاندارد برخوردار است.
صندلیهای جدید نیز نرمتر از قبل بوده و حمایت بیشتری از بدن به عمل میآورند. صندلیهای عقب نیز فضای راحتتری فراهم کردهاند و محفظه بار ۶۱۳ لیتری نیز پاسخگوی خانوادهها میباشد؛ اما این خودرو از نظر کیفیت و طراحی بیشترین پیشرفت را تجربه کرده است. SVR هماکنون خود را در قامت یک رقیب واقعی نشان میدهد و محصولی جهانی میباشد.
دینامیک جگوار نیز از خوب به عالی رسیده مخصوصاً از نظر سواری، فرمان پذیری، ترمز، هندلینگ و پرفورمنس این موضوع خودش را نشان میدهد.
البته نکتهای وجود دارد. با تمامی خوبیهایی که وجود دارد نصب پیشرانه ۸ سیلندر قدیمی SVR در محصولی کاملاً جدید برای سال ۲۰۲۱ بهانه خوبی نیست. با اینکه پیشرانه یاد شده شخصیت خاص خودش را دارد اما خب نمیتوان حضور آن در چنین محصول جدیدی را توجیه کرد؛ بنابراین اگرچه همچنان از شنیدن برنامههای الکتریکی شدن جگوار در سال ۲۰۲۵ شوکه شدهایم اما پیشرانه ۸ سیلندر این خودرو سؤالات زیادی ایجاد کرده است. حقیقت این است که خودرویی به این خوبی نیازمند پیشرانه مدرنتری میباشد. خب با توجه به پیشرفت سریع رقبای جگوار به نظر میرسد این کار دیر یا زود رخ خواهد داد.
اف پیس SVR به لطف بهبودهای رخ داده در بدنه و کابین سواری و ظاهر بهتری دارد. این خودرو از این نظر رقابت بهتری با رقبا خواهد داشت اما پیشرانه ۸ سیلندر قدیمی روی آن تأثیر منفی گذاشته بنابراین در کل جگوار همچنان با مشکلاتی در رسیدن به رقبای صاحبنام آلمانی روبرو خواهد بود.
مشخصات جگوار اف پیس SVR
قیمت: ۷۷۵۹۵ پوند پیشرانه: ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار قدرت/گشتاور: ۵۴۲ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴ ثانیه حداکثر سرعت: ۲۸۶ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: ۱۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر