پاسخ انجمن ورزش یوگا به گزارش های تابناک : یوگا در مسیر تحول و پیشرفت است


دوره‌های آموزشی فدراسیون با درخواست هیات‌های استانی تعریف و برگزار می‌شود. شرکت کنندگانی که به هر دلیل دوره مد نظر آن‌ها برگزار نشده می‌توانند با مراجعه به هیأت استان درخواست عودت وجه را ارایه نمایند. بدیهی است در صورت عدم همکاری هیأت استان، فدراسیون رأسا بر اساس درخواست فرد اقدام نموده و با متخلفینی که زمینه تضییع حقوق شرکت کنندگان در دوره‌ها را...

سایت تابناک طی دو ماه پایانی سال گذشته، در مجموعه گزارش های مستند همراه با انتشار مدارک و اسناد شفاف، برخی از تخلفات و نابسامانی های رخ داده در انجمن یوگا زیر نظر فدراسیون ورزش همگانی را منتشر کرد و خواهان رسیدگی مسوولین مربوطه شد.

به گزارش تابناک ورزشی، اکنون فدراسیون ورزش همگانی و به تبع آن انجمن یوگا، متنی را به عنوان پاسخ به این گزارش ها به تابناک ارسال کرده اند که عینا بدون دخل و تصرف منتشر می شود. بدیهی است تابناک ضمن قدردانی از پاسخگویی مدیران محترم فدراسیون مذکور هر چند با تاخیر و تعلل بسیار زیاد؛ مطالب منسجمی را برای رد نکات ذکرشده در این دفاعیه، نزد خود محفوظ دارد که در صورت لزوم و احساس نیاز برای اطلاع افکار عمومی و ارایه در محاکم مربوطه ارایه خواهد کرد و در این مقدمه تنها به همین نکته بسنده می کند که حجم عظیم اسناد و مدارک واضح نشریافته در لابلای گزارش ها - که اصالت همه آنها مورد بازبینی دقیق قرار گرفته است - خود نشان دهنده میزان احاطه و عمق اطلاع نویسنده از موضوع بوده است و ادعای «کم اطلاعی» از سوی این نهاد ورزشی را کاملا رد می کند و بالعکس ضرورت عذرخواهی رسمی این فدراسیون و البته کلیت وزارت ورزش و جوانان از هزاران نفر از مخاطبان و ورزشکاران مرتبط با انجمن یوگا را عینیت می بخشد.

امید است از این پس با استقرار فرهنگ پذیرش اشتباهات و تلاش در جهت رفع تخلفات مستمر و جبران خسارات وارده به مردم، ضمن احترام به حقوق ورزشکاران در زیر مجموعه گسترده ورزش های همگانی، زمینه بسط سلامت در میان اقشار مختلف ملت بیش از پیش پدید آید و دیگر شاهد چنین مسایلی در عرصه ورزش کشور نباشیم. بدیهی است تابناک در کنار انتشار این جوابیه که آن را وظیفه قانونی خود می داند، آمادگی هرگونه دفاع از حقانیت مطالب و صد البته اعاده حیثیت رسانه ای خود را خواهد داشت.

پاسخ انجمن ورزش یوگا به گزارش های تابناک : یوگا در مسیر تحول و پیشرفت است

یوگا در مسیر تحول و پیشرفت

در پاسخ به سلسله گزارش‌های منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی تابناک در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن ورزش یوگا که بخش اعظم آن بر اساس کم اطلاعی نویسنده محترم و بخش دیگر آن بر اساس اطلاعات مجهول و نادرست نوشته شده است، این انجمن بر خود لازم می‌داند با انتشار جوابیه‌ای نسبت به تنویر افکار عمومی و ارایه پاسخ‌های لازم در این زمینه اقدام نماید؛ از رسانه رسالت محوری نظیر تابناک انتظار می‌رفت سلسله گزارش‌های خود را بر اساس اطلاعات صحیح و مستندات غیرمخدوش منتشر نماید که از این رو انجمن ورزش یوگا، حق شکایت در زمینه انتشار اطلاعات مخدوش را برای خود محفوظ می‌داند:

۱- در زمینه حذف دوره‌های تعالی معنوی برای دوره‌های مدرسی یوگا، به اطلاع می‌رساند، این دوره‌ها هرگز حذف نشده اند و اتفاقاً از حالت نمایشی و بدون سرفصل که صرفاً یک عنوان دوره را یدک بکشند خارج شده و به دوره‌هایی ساختارمند مبتنی بر نیاز روز مدرسان و دارای سرفصل تبدیل شده اند. این دوره‌ها ویژه مدرسانی است که موفق به اخذ نمره قبولی در دوره‌های مدرسی شده اند که این موفقیت، مجوز حضور در دوره تعالی معنوی محسوب می‌شود.

۲- در سرفصل تهیه شده برای دوره تعالی معنوی که اتفاقا بر أساس منویات و محور‌های بنیادین مورد نظر مقام معظم رهبری دامت برکاته در بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شده است؛ سه محور «اخلاق و معنویت»، «سبک زندگی»، «استقلال و آزادی» (صیانت از استقلال و آزادی و ارزش¬های اصیل انقلاب اسلامی) مورد توجه قرار گرفته اند:
در محور «اخلاق و معنویت» اهداف زیر مد نظر می‌باشد:
- توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای مدرسان؛ تعمیق معنویت، اخلاق و مرام پهلوانی؛ ایجاد مهارت‌های لازم جهت مواجهه با چالش‌ها و مسائل اخلاقی و تربیتی در محیط‌های ورزشی؛ تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و ترویج مشارکت اجتماعی
محور «سبک زندگی» اهداف زیر مد نظر است:
- زمینه‌سازی، ترویج و تعمیق مهارت‌های تربیتی در خانواده مدرسان؛ ترویج سبک زندگی الگو‌های ورزشی؛ گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در بین مدرسان؛ زمینه‌سازی تحکیم و تعالی بنیان خانواده مدرسان
در محور صیانت از استقلال و آزادی و ارزش¬های اصیل انقلاب اسلامی نیز اهداف زیر مد نظر می‌باشد:
- ترویج ارزش‌ها و شعائر انقلاب اسلامی؛ بصیرت‌افزایی، تقویت فرهنگ انقلابی و روحیه جهادی؛ ترویج ارزش‌های دفاع مقدس

۳- با توجه به اهمیت موضوعات اخلاقی در رشته ورزشی یوگا، اتفاقا در دور جدید مدیریتی فدراسیون ورزش‌های همگانی، علاوه بر دوره تعالی معنوی، دو ساعت آموزش اخلاق ورزشی به سرفصل دوره‌های علمی مربیگری و مدرسی یوگا اضافه شده و این دو ساعت علاوه بر دو ساعت کلاس آموزشی اخلاق در ورزش بر اساس سرفصل مصوب و ابلاغی وزارت ورزش و جوانان در دوره‌های تئوری است. از این رو فدراسیون ورزش‌های همگانی بیش از گذشته به موضوع اخلاق در ورزش توجه نموده و این رو حذف دوره‌های مرتبط با اخلاق و تعالی معنوی برای مدرسان رشته ورزشی یوگا به شدت تکذیب می‌شود.

۴- در مورد برگزاری دوره‌های دانش افزایی و همسان سازی به اطلاع می‌رساند؛ احکام مربیگری و مدرسی یوگا دارای مدت اعتبار مشخصی هستند و از این رو ضروری است مدرسان و مربیان یوگا پس از اتمام تاریخ اعتبار کارت‌های مربیگری، در صورت علاقه مندی با کسب امتیاز‌های مصوب از طریق دوره‌های دانش افزایی و همسان سازی، نسبت به تمدید کارت مربیگری و مدرسی خود برای تداوم فعالیت در عرصه مربیگری و مدرسی اقدام نمایند. اعتبار کارت مربیگری طبق مصوبه وزارت ورزش سه سال و برابر ۷۵ امتیاز است که باید ترجیحا در طول سه سال بعد از اخذ کارت، فرد بتواند با کسب امتیاز مذکور نسبت به تمدید کارت اقدام نماید، در غیر این صورت اعتبار کارت تمام شده و فعالیت در عرصه مربیگری با کارت مذکور غیرقانونی محسوب می‌شود. در بخش مدرسین نیز مدرسان محترم باید طی مدت ۴ سال نسبت به کسب ۱۰۰ امتیاز برای تمدید کارت مدرسی خود اقدام نمایند. این رویه‌ای استاندارد برای حصول اطمینان فدراسیون از فعالیت مستمر و دانش به روز شده مربیان و مدرسان تحت پوشش خود است و اتفاقا انجمن یوگا مصمم است با ارتقای کیفی دوره‌های دانش افزایی و همسان سازی مذکور، گام‌های موثرتری در جهت ارتقای سطح دانش مربیان و مدرسان خود بردارد.

۵- فدراسیون ورزش‌های همگانی و انجمن یوگا تعهدی برای همکاری در قبال مدرسانی که به هر دلیلی با فدراسیون همکاری نکرده و در دوره‌های دانش افزایی و همسان سازی فدراسیون شرکت نمی‌کنند ندارد. همانطور که اشاره شد؛ دوره‌های همسان سازی برای کسب امتیاز تمدید و آشناسازی مدرسان محترم با رویکرد‌های جدید انجمن یوگا و همچنین حصول اطمینان فدراسیون از سطح دانش، نحوه تدریس و محتوای آموزشی مدرسان است و از این نظر عدم شرکت مدرسان در دوره‌های همسان سازی و دانش افزایی مدرسان به منزله انصراف آن‌ها از همکاری با فدراسیون ورزش‌های همگانی و انجمن ورزش یوگا به عنوان «مدرس رسمی» محسوب می‌شود.

۶- احکامی که توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی با مهر و امضای رییس وقت فدراسیون طی سال‌های گذشته صادر شده اند همگی مورد تایید هستند و صرفاً نیاز است مربیان محترم با توجه به تاریخ¬های صدور نسبت به تمدید احکام اقدام نمایند. متاسفانه در برخی دوره‌های مدیریتی، اطلاع رسانی لازم و بهنگام صورت نگرفته و برخی مربیان محترم از ضرورت تمدید کارت‌های مربیگری خود و مدت دار بودن اعتبار آن‌ها اطلاع ندارند.

۷- دوره‌های آموزشی فدراسیون با درخواست هیات‌های استانی تعریف و برگزار می‌شود. از این رو صرفاً با درخواست کنسلی دوره یا درخواست بازگرداندن وجه افراد شرکت کننده از سوی هیات استان است که فدراسیون نسبت به عودت وجه افراد اقدام می‌نماید. از این رو شرکت کنندگانی که به هر دلیل دوره مد نظر آن‌ها برگزار نشده می‌توانند با مراجعه به هیأت استان درخواست عودت وجه را ارایه نمایند. بدیهی است در صورت عدم همکاری هیأت استان، فدراسیون رأسا بر اساس درخواست فرد اقدام نموده و با متخلفینی که زمینه تضییع حقوق شرکت کنندگان در دوره‌ها را فراهم نموده اند برخورد خواهد کرد.

۸- در مورد موضوعات مطرح شده پیرامون نامه ۲۵۲ نفر از مربیان و مدرسان یوگا و اعتراض آن ها به رویه های جدید انجمن مذکور، به اطلاع می رساند جلسه ای با حضور نمایندگان افراد مذکور در محل فدراسیون ورزش های همگانی برگزار شد که نمایندگان مذکور در سه بخش ۱) آشنایی با رویکردهای جدید انجمن یوگا که به سمت محتوای آموزشی ورزشی سوق نموده است؛ ۲) تمدید کارت های مربیگری و مدرسی و مدت زمان تمدید اعتبار آن ها و همچنین ۳) اعتبار و صدور مدارک غیرقانونی خارج از رویه های رسمی فدراسیون و آن هم توسط موسسات غیرقانونی، به بحث و تبادل نظر پرداختند که خوشبختانه این نشست با خروجی مطلوب برای طرفین همراه بود.

۹- در نهایت انتشار تصویر فیش های بانکی با این مضمون که هزینه دوره ای مرتبط با یوگا دریافت شده ولی دوره ای برگزار نشده، از نظر این انجمن فاقد وجاهت بوده و چنانچه افرادی به هر دلیلی متضرر شده اند، می توانند با مراجعه به فدراسیون ورزش های همگانی، نسبت به طرح درخواست اقدام نمایند. بدیهی است فدراسیون ورزش های همگانی در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی موضوعات و چالش های این چنینی خواهد بود.

در پایان امید است رسانه محترم تابناک در انتشار محتواها و چنین گزارش هایی دقت بیشتری به خرج داده و محتوای مدنظر خود را از منابع دارای صحت و صلاحیت تهیه نماید.

بدیهی است رعایت اخلاق حرفه ای در نشر اطلاعات مربوط به نهادهایی که با مخاطب کثیری در ارتباط هستند باید مبنای کار رسانه مردمی باشد و بر اساس مستندات صحیح مبادرت به تهیه گزارش نماید.با آرزوی سر بلندی ایران اسلامی

انجمن ورزش یوگا
فدراسیون ورزش های همگانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)