ترک تازی قم به سمت قرمز شدن مجدد وضعیت کرونایی


ترک تازی قم به سمت قرمز شدن مجدد وضعیت کرونایی

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ظرفیت بیمارستان امیرالمؤمنین و کامکار تکمیل شده و باید به سراغ بیمارستان دیگری برویم و اگر همین آمار ادامه پیدا کند امکان تغییر رنگ استان به قرمز وجود دارد.

دکتر سیامک محبی در جلسه شورای اطلاع رسانی کرونای استان قم بیان کرد: تعداد بیماران بستری شده طی چند روز گذشته بسیار افزایش یافته که سبب تکمیل ظرفیت بیمارستان امیرالمؤمنین و کامکار شده و امروز یکی از بیمارستان‌های فرقانی و شهید بهشتی برای پذیرش بیماران کرونایی انتخاب می‌شود.
وی افزود: در روز گذشته آمار بیماران بستری شده ۲۵۷ نفر بوده که این تعداد بسیار قابل توجه است؛ همچنین در حال حاضر تعداد تست کرونای روزانه به بالای هزار و ۳۰۰ رسیده است که این تعداد در ماه‌های گذشته حداکثر ۱۳۰ نفر بوده است. تعداد بیماران بدحال نیز ۴۰ نفر می‌باشد که متأسفانه نشان‌ از عزادار شدن عزیزان دیگری در آینده می‌دهد.
دکتر محبی ادامه داد: بر خلاف انتظار ما با افزایش تعداد تست‌ها میزان مثبت بودن نیز افزایش پیدا کرده است به طوری که در بهمن ماه نتیجه تست ۱۰ درصد از افراد مثبت بود اما در حال حاضر این آمار به ۵۰ درصد رسیده است که این نشان دهنده سرعت بسیار بالای چرخش این ویروس می‌باشد و کادر درمان را دچار مشکل می‌کند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: مراکز درمان سرپایی که از سال ۹۸ راه‌اندازی شد در بهمن ماه سال گذشته هفته‌ای ۷۰۰ الی ۷۵۰ نفر مراجعه و درمان داشتند اما در حال حاضر در یکی از مرکزها طی یک روز این تعداد به ۵۰۰ نفر رسیده است و پزشکان آن مرکز را دچار مشکل کرده است.
دکتر محبی در ادامه گفت: شلوغی‌های اجتناب ناپذیر پایان سال، سفرها و دید و بازدیدهایی که سال قبل کنسل شده بود و امسال انجام گرفت سبب تغییر رنگ استان به نارنجی شد وضعیت استان و با توجه به روند موجود تغییر به رنگ قرمز نیز دور از ذهن نیست بنابراین برای برگرداندن استان به وضع قبل نیازمند همکاری مسئولین و مشارکت مردم بیش از پیش هستیم.
وی از تعداد کم مسافران نوروزی به استان قم نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه علی‌رغم جایگاه خاص قم در سفرهای نوروزی تعداد مسافران نسبت به گذشته بسیار کم بود اما ۱۳ فروردین یا روز طبیعت مشکلاتی را به وجود آورد زیرا وقتی به سراغ خانواده فرد مثبت می‌رفتیم اکثر موارد در منزل نبودند و پس از تماس تلفنی متوجه می‌شدیم به همراه سایر بستگان به گشت و گذار و در نتیجه پخش این ویروس رفته‌اند.
معاون علوم پزشکی استان قم تأکید کرد: روزهای سختی در انتظارمان است. رعایت چند نکته در این روزها حائز اهمیت است؛ اول اینکه با توجه به نارنجی بودن استان محدودیت‌های مطابق با این وضعیت باید هر چه سریع‌تر اعمال شود.
وی ادامه داد: نکته دوم مراجعه افراد به محض مشاهده علائم این ویروس است زیرا بسیاری از موارد مرگ و میر بر اثر دیر مراجعه کردن اتفاق می‌افتد و اینگونه جان اطرافیان فرد بیمار نیز در خطر است؛ همچنین تحرکات اجتماعی باید به حداقل برسد خصوصا برای افرادی که به تازگی از سفر بازگشته‌اند.
دکتر محبی نقش رسانه‌ها در این شرایط را بسیار مهم دانست و گفت: رسانه‌ها باید وخامت شرایط را به گوش مردم برسانند و در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها فرهنگ‌سازی کنند زیرا حتی استفاده از ماسک هم کاهش و سرعت انتقال ویروس به شدت افزایش یافته است.
وی در خصوص وضعیت واکسیناسیون استان توضیح داد: طبق سند ملی واکسیناسیون پرسنل بیمارستانی که در مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی بودند، جانبازان بالای ۵۰ درصد، مراقبان سالمندان، برخی پاکبانان و بیماران خاص معرفی شده واکسینه شدند اما میزان واکسیناسیون آنقدر زیاد نیست که توانایی ایجاد ایمنی در جامعه را داشته باشد؛ زمانی می‌توانیم ادعای مؤثر واقع شدن واکسن را بکنیم که حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم هر استان واکسینه شده باشند.
دکتر محبی تصریح کرد: تاکنون سه نوع واکسن در کشور تزریق شده و هیچ مورد عوارض جدی گزارش نشده است اما علی رغم این وضعیت و با توجه به تبلیغات رسانه‌های معاند استقبال از واکسن توسط برخی گروه‌های در اولویت مانند پاکبانان بسیار کم است. در این مورد نیز رسانه‌ها فراخوان دهند و عدم عوارض جدی و نبودن جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص واکسن را اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل