ایمن‌سازی هفت هزار دام‌ سنگین اراک علیه بیماری لمپی اسکین آغاز شد


ایمن‌سازی هفت هزار دام‌ سنگین اراک علیه بیماری لمپی اسکین آغاز شد

اراک - ایرنا - رئیس اداره دامپزشکی اراک گفت: ایمن‌سازی هفت‌هزار دام‌ سنگین روستایی و سنتی این شهرستان علیه بیماری لمپی اسکین از روز چهارشنبه آغاز شد.

دکتر«ابوالفضل حمزه‌لوئیان »در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری لمپی اسکین در بین دام‌های روستایی و سنتی و بروز خسارت‌های اقتصادی به مدت یک ماه آینده ادامه می‌یابد و ۱۲ گروه واکسیناسیون خصوصی و دولتی در این طرح مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا در دام سنگین ( گاو، گوساله و گاومیش) است گفت: که عامل اصلی انتشار این بیماری حشرات ( پشه ها و مگس های خونخوار ) هستند و شیوع آن خسارات اقتصادی به همراه دارد.

رئیس اداره دامپزشکی اراک خاطرنشان کرد: گروه‌های واکسیناسیون خصوصی و دولتی متشکل از ۲۴ نفر دامپزشک و کارشناس دامپزشکی به صورت رایگان واکسن لمپی‌اسکین را در اختیار دامداران قرار می‌دهند اما تزریق آن بهادار است.

حمزه لوئیان ضد عفونی، سم پاشی دامداری ها و اماکن دام، واکسیناسیون، رعایت مسایل بهداشتی را از جمله راه های مقابله با حشرات و انتقال بیماری لمپی اسکین عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری با تب شدید، بی حالی دام، علایم پوستی شامل تورم و برجستگی‌های شدید در بدن دام مشاهده می‌شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

کلانشهر اراک با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت از سه بخش مرکزی و ساروق و معصومیه تشکیل شده است.




نقش انتخابات در استحکام پایه‌های استقلال کشور