50 واحد مسکونی محرومان در کردستان بهره‌برداری می‌شود


50 واحد مسکونی محرومان در کردستان بهره‌برداری می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 50 واحد مسکونی محرومان با 70 میلیارد ریال اعتبار در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، رضا قادری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: به همین مناسبت سه طرح هادی روستایی شامل روستای دورود سروآباد، علی‌آباد کرفتو در دیواندره و توبره‌ریز دهگلان با ۱۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال افتتاح می‌شود.

وی با شاره به حادثه خیز بودن استانهای زاگرس‌نشین گفت: در حال حاضر تنها ۴۰درصد واحدهای مسکونی استان مقاوم سازی شده است که بیشتر آن هم در روستاهای بزرگی بوده که بعدها تبدیل به شهر شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان افزود: مردم ساکن در مناطق غربی استان که خطر زلزله برای آنان به دلیل قرارگرفتن بر روی گسل مریوان- سیرجان بیشتر است، به دلیل شبهه مذهبی استفاده از تسهیلات بانکی را دارای مشکل می دانند و برای همین از تسهیلات مقاوم سازی مسکن کمترین استفاده را دارند.

وی با بیان اینکه طرح هادی در هزار و ۳۵۳ روستای استان تهیه و در ۱۷۷ روستا بازنگری این طرح انجام شده است، افزود: در حال حاضر این طرح در ۵۴۵ روستا اجرا شده است.

قادری اضافه کرد: از یک هزار و ۶۹۵ روستای استان، یک هزار و ۳۱۵ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارد که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مطالعه طرح هادی این تعداد به پایان می‌رسید که بیش از برنامه محول شده اجرایی شده است.

قادری افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۶۲ واحد مسکن شهری برای قشار کم‌درآمد، چهار هزار و ۵۱۱ واحد مسکونی مهر در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر جمعیت، ۴۶ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن روستایی اجرا شده است.

وی به احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومین استان در تمامی شهرستان‌ها با کمک سازمان برنامه و بودجه و استانداری کردستان اشاره کرد و گفت: این تعداد سال گذشته به اقشار کم‌درآمد واگذار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان به کمک‌رسانی بنیاد مسکن کردستان به مناطق حادثه دیده کشور ناشی از حوادث غیرمترقبه هم اشاره کرد و افزود: بازسازی ۱۱ هزار و ۵۰ واحد مسکن حادثه دیده و تعمیر ۱۴ هزار و ۴۳۶ واحد مسکونی در مناطق مختلف کشورتوسط بنیاد مسکن کردستان انجام شده است.

وی گفت: در استان هم ۶ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از بلایای طبیعی بازسازی و هشت هزار و ۳۷ واحد شهری و هشت هزار و ۳۷ واحد شهری هم تعمیر شده است و پنج هزار و ۲۶۴ واحد مسکونی روستایی هم بیمه شده است.

قادری به طرح اقدام ملی مسکن در کردستان هم اشاره کرد و افزود: عملیات احداث سه‌هزار واحد مسکن در قالب این طرح در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان، آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۲۴۴نفر در استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که سه هزار و ۱۷ نفر واریز وجه و برای ۹۵۳ متقاضی زمین تحویل داده شده و برای اخذ پروانه ساختمان به شهرداری‌ها معرفی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان با اشاره به کمبود زمین در استان به ویژه در شهرهای قروه و کامیاران برای اجرای این طرح اضافه کرد: برای ۲ هزار و ۱۰۳ متقاضی با مشکل زمین مواجه هستیم.

وی گفت: ۵۰ هزار متر مربع، طرح مختلف شامل مراکز علمی و دینی توسط بیناد مسکن در استان اجرایی شده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد سازندگی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله ۱۰ روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ اقدام به افتتاح حساب ۱۰۰ و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نمودند.

استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا بوده و از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها