4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار


4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

توسعه فضای داخلی دفتر کار موضوع بسیار مهمی است و از سویی دیگر دکوراسیون داخلی علاوه بر ایجاد اثرات مثبت در میان همکاران و کارمندان شما، اثربخشی زیادی در ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری شما نیز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از راه‌های ایجاد تنوع در محل کار تغییر دکوراسیون اداری است. این امر تا حدود زیادی در تغییر روحیه و افزایش میزان بهره‌وری کارکنان نیز تأثیرگذار است. از این‌ رو توسعه فضای داخلی دفتر کار موضوع بسیار مهمی است. از سویی دیگر دکوراسیون داخلی علاوه بر ایجاد اثرات مثبت در میان همکاران و کارمندان شما، اثربخشی زیادی در ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری شما نیز دارد. نحوه چیدمان و سبک دکوراسیون اداری محل کار، به‌ نوعی می‌تواند منعکس کننده ارزش‌ها و مأموریت‌های شرکت باشد. محیط کار سازمان نیافته آشفته و نامنظم، موجب خستگی کارمندان می‌شود و حس بدی به آنان و حتی افرادی که روزانه به آنجا رفت ‌و آمد دارند القا می‌کند. در این مقاله به عوامل مهمی که باید در طراحی دکوراسیون اداری محل کار به آن توجه داشت، اشاره کرده‌ایم. با تغییراتی اندک در هرکدام از این عوامل، می‌توانید محیطی پویا و سرشار از حس خوب و آرامش برای خود و همکارانتان به ارمغان بیاورید. در ادامه با ما همراه باشید.

عوامل مهم در تغییر دکوراسیون اداری

تغییرات دکوراسیون اداری لزوماً به معنای صرف هزینه‌های گزاف نیست و گاهی حتی با بودجه کمتر نیز می‌توانید تغییرات مثبتی را ایجاد کنید. تغییر رنگ دیوار‌ها، مبلمان، پرده و یا موارد این‌ چنینی می‌تواند تغییرات چشم‌گیری در فضا ایجاد کند.

در ادامه 4 عامل مهم که برای تغییر دکوراسیون اداری باید بدانید را باهم بررسی خواهیم کرد.

نور

محیط کار با نور طبیعی یکی از شرایط ایده‌ال است. معمولاً افرادی که در معرض نور طبیعی کار می‌کنند، انرژی و احساس بهتری دارند. نور خوب در داخل دفتر کار، علاوه بر تأثیر بر عملکرد و انگیزه کارکنان موجب تأثیرات مثبتی در طراحی فضای اداری نیز می‌شود. در کل ترکیب نور طبیعی با نورپردازی مناسب محیطی، انرژی بیشتری به محیط اضافه می‌کند. در کل بهتر است نورپردازی به ‌گونه‌ای باشد که نور محیطی در تمام فضا یکسان باشد و همچنین نور چراغ‌ها، چشم کارکنان را آزار ندهد.

نورپردازی برخی فضاها مانند فضاهای استراحت، اتاق جلسات، محل پذیرایی اهمیت بسیاری دارند. نور کم در طراحی دکوراسیون اداری محل کار موجب مشکلاتی نظیر کاهش انرژی، خستگی چشم، سردرد می‌شود که در نهایت کاهش راندمان کاری کارمندان را در پی خواهد داشت. نورپردازی در طراحی دکوراسیون اداری به چندین صورت انجام می‌گیرد:

نورپردازی عمومی: در جهت روشن نمودن محیط انجام می‌شود. نورپردازی تزئینی: به‌ منظور زیباسازی محیط به کار گرفته می‌شود. نورپردازی تأکیدی: برای جلب ‌توجه و یا تأکید در بخشی از محل یا دفتر کار استفاده می‌شود. نورپردازی وظیفه‌ای: این نوع نورپردازی مخصوص روشن کردن سطوح کار است.

4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

رنگ

اهمیت استفاده از رنگ‌ها در طراحی داخلی بر کسی پوشیده نیست. رنگ‌ها به‌ عنوان یکی از ارکان اساسی طراحی نقش مهم و تأثیرگذاری در شکل‌گیری فضای اداری دارند. در طراحی داخلی می‌‌توان از رنگ برای تأکید بر ویژگی‌های معماری خاص و یا ایجاد جلوه‌های بصری استفاده کرد. رنگ‌های محیط تأثیر عمیقی بر روحیه و عملکرد مغز افراد دارند و بر طبق مطالعات دانشمندان دانشگاه تگزاس، کارکنان شاغل در محیط‌‌هایی با رنگ سفید و آبی، عملکرد و رضایت شغلی بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.

برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون اداری محل کار، گاهی حتی با رنگ کردن یک دیوار می‌توان فضای محیط را تغییر داد. هماهنگی رنگ فضا با مبلمان اداری نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که در ایجاد فضایی زیبا و مدرن نقش مهمی دارد.

4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

مبلمان اداری

انتخاب مبلمان مناسب اداری، علاوه بر تأثیرات زیباسازی محیط با سلامت کارکنان نیز در ارتباط است. از آنجایی‌ که کارکنان ساعت‌های طولانی در محل کار حضور دارند و در معرض آسیب‌هایی چون دیسک کمر، گردن درد، زانودرد، کمردرد هستند. انتخاب مبلمان اداری ارگونومیک اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مبلمان اداری مناسب که بر اساس آناتومی بدن انسان ساخته می‌شوند، آسیب کمتری به بدن افراد وارد می‌کنند و از بروز مشکلات و آسیب‌های فیزیکی پیش‌گیری می‌کنند. در هنگام خرید مبلمان اداری به‌ خصوص صندلی‌های کارکنان، توجه به مواردی چون راحتی و قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انتخاب مبلمان اداری مناسب، باید فضای موجود برای حرکات راحت و سریع کارکنان را نیز در نظر داشته باشید.

4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

ساماندهی فضا

ساماندهی رمز ایجاد فضایی کار‌آمد است. فضایی کاری منظم و به ‌دوراز شلوغی در افزایش میزان بهره‌وری افراد تأثیر زیادی دارد. در هنگام طراحی دکوراسیون اداری به این نکته توجه داشته باشید که فضایی برای وسایل شخصی کارمندان در نظر بگیرید. همچنین وجود فضایی برای نگهداری اسناد محرمانه نیز نباید فراموش شود. برای این منظور می‌توانید از انواع قفسه‌بندی، کمدهایی با درب‌های کشویی و فایل‌های اداری استفاده کنید. وجود یک گاوصندوق برای نگهداری از اسناد مهم، چک و یا پول نقد بسیار لازم و ضروری است.

عوامل جانبی برای ایجاد تغییرات در طراحی محیط اداری

علاوه بر موارد بالا، نکات و موارد دیگری نیز وجود دارد که به ایجاد تغییرات و زیبا سازی محیط کار کمک می‌کند. برخی از این عوامل به شرح زیر است.

استفاده از گیاهان:

استفاده از گیاهان، روشی کم ‌هزینه برای ایجاد تغییرات در محیط کاری است. وجود گیاهان، محیطی شاداب و با طراوات ایجاد می‌کند که در افزایش روحیه کارکنان نیز تأثیر خواهد داشت. گیاهانی چون درخت اژدها یا دراسنا، بامبو، پیتوس و انواع کاکتوس به دلیل عدم نیاز به آبیاری زیاد و سازگاری با نور کم و همچنین تصفیه هوا مناسب محیط‌های اداری هستند.

4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

استفاده از آثار هنری:

وجود المان‌ها هنری در دفتر کار، علاوه بر ایجاد فضایی مدرن در به وجود آوردن محیطی مولد و کارا نقش مهمی دارد. وجود تابلوهایی که نشان ‌دهنده فعالیت شرکت باشد و یا آثار هنری مرتبط حال و هوای دکوراسیون اداری شما را دگرگون می‌کند.

4 عامل مهم در دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار

سخن پایانی:

شما و همکارانتان بخش زیادی از روز را در محل کار می‌گذرانید. ایجاد تنوع و تغییرات در دکوراسیون اداری محل کار باعث افزایش انرژی کارمندان و بهبود راندمان کاری آنان می‌شود. بر اساس آنچه گفته شد، رعایت مواردی چون اصول ارگونومیک، ایجاد محیطی آرام با نور مناسب و فضایی بکر و خلاقانه از جمله عوامل مهم در طراحی دکوراسیون اداری به شمار می‌رود. همچنین ایجاد محیطی پویا و سرزنده تأثیر زیادی بر مشتریان و ارباب‌ رجوع‌ها نیز خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان