یکه‌تازی کرونا در بوشهر


یکه‌تازی کرونا در بوشهر

با یکه‌تازی ویروس کرونا در بوشهر طوفانی از ویروس به راه افتاده که هیچ چیزی جلودار آن نیست و موج سنگین ابتلا، شلوغی بیمارستان‌ها و شرایط بحرانی را رقم زده است.

روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام موج سنگین ابتلا به کرونا در اغلب استان های کشور و شلوغی بیمارستان‌ها، از شیب بسیار تند کرونا در ۱۲ استان کشور خبر داد که بوشهر یکی از آنها بود. استان بوشهر با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی موارد فوت و ابتلا در حال تجربه شیب بسیار تند بیماری است و نیاز به مراقبت بیشتر برای کاهش تلفات و خسارات دارد.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت همچنین با ارائه آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها گفت: «در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده است که بسیار عدد پایینی است.» در این شرایط که اکثر نقاط کشور وضعیت قرمز و بحرانی کرونا را تجربه می‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و مردم گویی خسته از تحمل روزهای قرنطینه و کرونا و محدودیت‌های گاه و بیگاه به سیم آخر زده‌اند.

در حالی که به گفته‌ی رئیسی «در این مرحله از اپیدمی مهم‌ترین کار این است که از حضور در جمع پرهیز کنیم، محل سربسته و فاقد تهویه مناسب احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد. رستوران‌هایی که افراد در آن غذا می‌خورند جای بسیار مهمی در انتقال بیماری هستند. اکنون در اطرافیان‌مان هم دیده‌ایم که اگر یک نفر در یک خانواده مبتلا شود همه اطرافیان را هم درگیر کرده و یا یک نفر با علائم خفیف وارد مهمانی شده و بیش از ۲۰ نفر را به کرونا مبتلا کرده است.»

وی افزود: «امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها از میزان خسارت، ابتلا و مرگ و میر بکاهیم. این تجربه را در آذرماه داشتیم که با تعطیلی سراسری بر اساس مدیریت هوشمند توانستیم بیماری را کنترل کنیم. اکنون موج جدید در حال درگیر کردن کشورها است و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها سلامتی را برای خانواده‌ها حفظ کنیم.»

در هفته اول فروردین ماه امسال، ۷۰۱ بیمار و در هفته دوم با جهش ۱۴۲ درصدی ۱۶۹۵ بیمار جدید و در هفته سوم نیز با رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به هفته دوم فروردین ۳۵۴۵ بیمار جدید به آمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر اضافه شده است. با رشد انفجاری کرونا و سیر صعودی موارد ابتلا و افزایش دو برابری مرگ‌ومیر، تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۳۲۱ نفر رسیده که به گواه آمار این روند افزایشی شیوع ویروس کرونا که از یک ماه گذشته در استان بوشهر شدت گرفته، همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، میزان انتقال و سرایت ویروس بسیار بالا رفته است و افزون بر این ویروس جهش یافته انگلیسی نیز باعث گسترش ویروس در کشور شده تا جایی که مطابق الگو و مدل درگیری استان‌ها با بیماری، سوش غالب بیماری در ایران از نوع کرونای انگلیسی است. سفرهای آزاد، دید و بازدید، رفتن به کافه و رستوران، تعدد مراسم پر تراکم مثل عروسی، ختم، تولد و دورهمی‌ها از عوامل شکل‌گیری موج بیماری در تعطیلات نوروز و اسفندماه به شمار می‌رود.

با این وجود همانطور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: «کاهش روند ابتلا به بیماری تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم امکان پذیر نیست، مدیران دستگاه‌های اجرایی و سایر سازمان‌ها نیز باید با اجرای کامل ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و رعایت دقیق ضوابط دورکاری زمینه کاهش حضور کارکنان را فراهم نموده و با استفاده تمامی ظرفیت‌های خود نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری اقدام نمایند و زمینه ساز کاهش روند ابتلا به بیماری در جامعه باشند.»

لذا نیاز است همه آحاد جامعه، از مسئولان و مردم تا کارمندان و دیگر مشاغل از جمله اصناف و... با در نظر گرفتن شرایط بحرانی کشور و استان بوشهر و اهمیت کنترل اپیدمی و سلامت مردم، بیش از پیش به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟