همدستی آفریقای جنوبی با آمریکا و انگلیس علیه مردم یمن


همدستی آفریقای جنوبی با آمریکا و انگلیس علیه مردم یمن

آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی است که با تشویق کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس تعهد خود را در قبال حقوق بشر کنار گذاشته است.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: آمریکا و انگلیس به راحتی بزرگترین تامین کنندگان سلاح برای روشن نگه داشتن آتش جنگ در یمن بوده اند.بین سالهای 2015 و 2018 آمریکادر راس لیست فروشندگان سلاح به ائتلاف عربی قرار گرفت و به ترتیب حدود 10 میلیارد و 3 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات تحویل داد و این مقدار تنها حدود 10 درصد از پیشنهادات تسلیحاتی ارائه شده به عربستان سعودی و امارات در این مدت را تشکیل می دهد.

در ماه مه 2019 ، دولت «دونالدترامپ»، سه لایحه دو حزبی را که می توانست فروش سلاح های آمریکایی به عربستان را مسدود کند ، وتو کرد؛ با استناد به مقررات قوانین کنترل تسلیحات آمریکا از مصوبات کنگره سرپیچی کرد و فروش میلیاردها دلار اسلحه به متحدان خاورمیانه ای را مجاز دانست.

انگلیس نیز به نوبه خود تقریبا به تنهایی نیروی هوایی عربستان را تامین کرد و امکان و انجام یک عملیات بی وقفه شش ساله بمباران هوایی در یمن را به آنها داد و به همین شرکت انگلیسی «BAE Systems» بین سالهای 2015 تا 2019 حدود 15 میلیارد پوند (20.5 میلیارد دلار) درآمد حاصل از تسلیحات از عربستان سعودی دریافت کرد.

این در حالی است که به دلیل شواهد موجود مرتبط با جنایات های جنگی و فاجعه انسانی در یمن ، تلاش هایی از سوی گروه های حقوق بشری در هر دو کشور برای محدود کردن یا پایان دادن به فروش سلاح انجام گرفت اما هیچ یک از این تلاش ها تا کنون منجر به کم شدن طمع این دولت ها نسبت به فروش سلاح نشده است.

طمع استعمار برای سود بردن از بازار گرم فروش تسلیحات به بهای ریخته شدن خون های افراد بی گناه و بی دفاع دیگر کشورها را نیز تشویق به ورود به این کارزار کرده است.

آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی است که با تشویق کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس تعهد خود را در قبال حقوق بشر برای سود بردن از معاملات اسلحه کنار گذاشته و با این کار جنایات های جنگی یمن شریک شده است.

اما نکته اینجاست که طمع به کسب درآمدهای ناشی از سلاح که دولت های استعماری از جمله آمریکا و انگلیس الهام بخش آن بوده اند آنقدر زیاد بوده که کشوری مانند آفریقای جنوبی که خود را پس از آپارتاید متعهد به تحقق حقوق بشر مردم این کشور می داند را نیز وارد این کارزار کرده است.

دولت آفریقای جنوبی حالا در مواجهه با بدترین بحران انسان دوستانه معاصر جهان در یمن این تعهد خود در قبال حقوق بشر را در ازای فرصت کسب سود از معاملات تسلیحاتی رها کرده است.

به این ترتیب یمن که از سال 2015 کانون یک جنگ منطقه ای پیچیده شده است است هر روز وضعیت انسانی بدتری پیدا می کند.

طبق گزارش های سازمان ملل متحد ، غیرنظامیان در این کشور برخلاف قوانین بین المللی عمدادر این درگیری ها هدف قرار می گیرند؛ بمباران هوایی و زمینی زیرساخت های حیاتی و همچنین ممنوعیت ورود کالا و کمک های انسانی منجر به عدم دسترسی کافی 16 میلیون یمنی به غذا و 18 میلیون نفر به آب سالم شده است.

در این میان نقش عربستان و امارات را نیز نباید نادیده گرفت که با پول فراوانی که برای خرید سلاح به منظور ریختن خون یمنی های بی گناه می دهد این بازار را گرن نگه داشته اند.

در حالی که همه طرف های درگیر در نقض بی شمار حقوق بشربین المللی نقش دارند ، اما شواهد نشان می دهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی بارها با حمله هوایی و زمینی غیرنظامیان را هدف قرار داده اند.

سازمان ملل حتی ابراز نگرانی کرده است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از گرسنگی مردم به عنوان یک تاکتیک در جنگ استفاده می کند و این نقض آشکار قوانین بین المللی است.

در میان همه این تاریکی ها که نتیجه مستقیم حرص و طمع کشورهای استعمارگر به درآمدهای تسلیحاتی و همراه کردن دیگر کشورها با خود در این مسیر است،قربانی اصلی انسان هایی هستند که خونشان در پیش چشم جهانیان ریخته می شود بدون اینکه تلاشی قاطعانه از سوی نهادهای بین المللی برای ایجاد کوچکرتین روزنه امید برای آنها صورت بگیرد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !