هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم


هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

از اعلام جزئیات اندروید 12 تا معرفی قابلیت‌های جدید برای گوگل اسیستنت و اخبار بیشتر درباره‌ی تراشه‌ی مرموز وایت‌چپل؛ کنفرانس Google I/O 2021 میزبان چه اتفاقاتی خواهد بود؟

سال گذشته‌ی میلادی، گوگل به‌‌علت دنیاگیری ویروس کرونا تصمیم گرفت مراسم توسعه‌دهندگان خود موسوم به Google I/O را لغو کند؛ اما این کنفرانس امسال آنلاین بازمی‌گردد. به‌نوشته‌ی اندروید سنترال، کنفرانس گوگل I/O در سال ۲۰۲۱ کاملا رایگان و مجازی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این شرکت برخی از سرویس‌هایی را به‌نمایش بگذارد که در یک سال اخیر روی آن‌ها کار کرده است.

کنفرانس Google I/O بر توسعه‌دهندگان متمرکز است؛ به‌همین‌دلیل، بخش اعظم آن جذابیت چندانی برای کاربران عادی ندارد. بااین‌همه، گوگل همواره سرویس‌ها و محصولاتی را در کنفرانس توسعه‌دهندگان نمایش می‌دهد که مستقیما کاربران عادی را هدف می‌گیرند.

سرویس‌ها و قابلیت‌هایی که گوگل در کنفرانس Google I/O معرفی می‌کند، پس از مدت نه‌چندان طولانی در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی و اسپیکرهای هوشمند به‌کار برده می‌شوند؛ ازاین‌رو، هر سال تعداد زیادی از کاربران نیم‌نگاهی به کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل می‌اندازند.

رویداد سه‌روزه‌ی گوگل میزبان چند کنفرانس مطبوعاتی، جلسه‌ی فنی، کارگاه و جلسه‌های پرسش‌و‌پاسخ خواهد بود. برای شرکت در جلسه‌ها، حتما باید ازطریق وب‌سایت رسمی Google I/O برای مراسم امسال ثبت‌نام کنید.

براساس اطلاعات رسمی، کنفرانس Google I/O 2021 از ۱۸ می ۲۰۲۱ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز می‌شود و در ۲۰ می ۲۰۲۱ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) به‌پایان می‌رسد. این یعنی هنوز تا آغاز مراسم زمان باقی است؛ اما از همین حالا می‌توانیم پیش‌بینی‌هایمان از Google I/O 2021 را مطرح کنیم.

اندروید 12

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی اندروید 12 در چند وقت اخیر دردسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته و در اولین نسخه‌ی آن، ده‌‌ها قابلیت پنهان جدید پیدا شده است؛ ازجمله ویجت‌های جدید مکالمه، نوار ابزار گیمینگ، سیستم هپتیک به‌روزرسانی‌شده و حتی نوعی سیستم تم بومی. قطعا تغییرات دیگری نیز در سیستم‌عامل موبایلی جدید گوگل اعمال می‌شود و اندروید 12 قابلیت‌های بیشتری در حوزه‌ی امنیت و حریم خصوصی خواهد داشت.

در‌حال‌حاضر، نمی‌دانیم کدام‌یک از این قابلیت‌ها در نسخه‌ی نهایی اندروید 12 نیز حضور پیدا می‌کنند. انتظار داریم Google I/O جزئیات بیشتری درباره‌ی اندروید 12 دراختیارمان قرار دهد؛ چون این کنفرانس حول‌و‌حوش زمان انتشار نخستین بتای عمومی این سیستم‌عامل برگزار می‌شود. احتمالا در همان دوران، فهرست دستگاه‌های اندرویدی واجدشرایط دریافت اندروید 12 نیز اعلام می‌شود.

گوگل اسیستنت و محصولات نست

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

یکی از قابلیت‌های جدید و مهم دستیار صوتی گوگل در چند سال اخیر Google Duplex است که به گوگل اسیستنت امکان می‌دهد به‌جای شما به تماس‌ها پاسخ دهد و قرار ملاقات تنظیم کند. فعلا نمی‌دانیم گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال قابلیت جدیدی به گوگل اسیستنت اضافه می‌‌کند که تا این حد مهم و کاربردی باشد یا خیر. بااین‌همه، شکی نداریم اهالی مانتین ویو ویژگی‌های جدید متعددی برای دستیار صوتی‌اش معرفی می‌کنند.

بنابر برخی شایعه‌ها، گوگل مشغول کار روی قابلیت جدید Memory است که تمامی کالکشن‌هایتان را در مکانی واحد جمع‌آوری و سامان‌دهی می‌کند و اطلاعات متناسب متنی را از آن‌ها بیرون می‌کشد. پیش‌تر، کارکرد این قابلیت به‌نوعی مشاهده شده است؛ به‌همین‌دلیل، شاید به‌زودی جزئیات بیشتری درباره‌ی آن کسب کنیم.

انتظار نداریم گوگل در مراسم Google I/O 2021 محصولات زیادی از خانواده‌ی نست را معرفی کند؛ خصوصا با درنظرگرفتن عرضه‌ی دستگاه‌هایی نظیر اسپیکر Nest Audio و نسل دوم Nest Hub در چند وقت اخیر. احتمال دارد گوگل تیزر و اطلاعاتی از زنگ درِ Nest Hello را منتشر کند که اخیرا در کد منبع اپلیکیشن Google Home دیده شده است. انتظار می‌رود نسل جدید زنگ درِ نست بدنه‌ی طویل‌تر و به‌جای درگاه منسوخ میکرو USB، درگاه کاربردی USB-C داشته باشد.

اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

به‌احتمال زیاد، گوگل در کنفرانس Google I/O 2021 قابلیت‌های جدید متعددی برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی معرفی می‌کند که دردسترس میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا قرار می‌دهد. چند هفته پیش، بازطراحی محسوس گوگل‌پی را شاهد بودیم؛ اما این سرویس همچنان به کشورهای انگشت‌شماری محدود است. احتمال می‌رود گوگل در I/O امسال اعلام کند سرویس گوگل‌پی برای کشورهای بیشتری ارائه می‌شود. گوگل‌فوتوز و گوگل‌مپس نیز منظم قابلیت‌های جدیدی مثل ویرایشگر ویدئویی و حالت تاریک دریافت کرده‌اند؛ بااین‌حال، گوگل ممکن است قابلیت‌های دیگری هم به این اپلیکیشن‌ها و برخی از سرویس‌های دیگرش بیاورد.

وایت‌چپل

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

طبق شایعه‌ها، گوگل در حال کار روی تراشه‌ای اختصاصی است که فعلا با کدنام وایت‌چپل (Whitechapel) شناخته می‌شود. بدین‌ترتیب، احتمالا گوگل قصد دارد استفاده از تراشه‌های کوالکام را کنار بگذارد و گوشی‌هایش را به سیستم-روی-چیپ اختصاصی مجهز کند. پیکسل‌های گوگل از سیستم‌عامل ساخت این شرکت استفاده می‌کنند و تراشه‌ی اختصاصی وایت‌چپل می‌تواند به بهینه‌شدن تجربه‌ی کاربری پیکسل‌ها منجر شود؛ دقیقا مشابه کاری که اپل سال‌ها است در آیفون انجام می‌دهد.

کمبود شدید تراشه در سطح دنیا باعث کاهش تولید تراشه‌های کوالکام نیز شده است و شاید این موضوع انگیزه‌‌های گوگل را برای تولید تراشه‌ی اختصاصی بیشتر کرده باشد. احتمالا تراشه‌ی وایت‌چپل گوگل ضعیف‌تر از پرچم‌دارانی مثل اسنپدراگون 888 کوالکام خواهد بود؛ اما به‌‌طورگسترده از یادگیری ماشین استفاده خواهد کرد تا قابلیت‌های متنوعی ارائه دهد. احتمال می‌دهیم گوگل بخواهد در مراسم Google I/O 2021 جزئیاتی از تراشه‌ی اختصاصی‌اش منتشر کند.

ور OS

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

احتمال زیادی وجود ندارد که گوگل بخواهد در مراسم I/O امسال قابلیت‌های مهم متعددی برای ور OS معرفی کند؛ ولی نگاهی به گذشته نشان می‌دهد گوگل همچنان خودش را به این پلتفرم متعهد می‌داند. مدتی پیش، اسنپدراگون ور 4100 کوالکام معرفی شد و گوگل به‌روزرسانی H-MR2 خود را برای ارائه‌ی عمر باتری بهتر و اعمال بهبودهای دیگر منتشر کرد.

همچنین، گوگل اخیرا تایل‌های ور OS را به‌روی توسعه‌دهندگان متفرقه باز کرده است و همین موضوع می‌تواند قابلیت‌های پلتفرم را گسترش محسوسی دهد. براساس شایعه‌ها، ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 سامسونگ به سیستم‌عامل ور OS مجهز است و شاید همین اتفاق گوگل را به اعمال تغییراتی محسوس در ور OS با هدف ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر ترغیب کند.

پیکسل بادز A

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

پیش‌تر، شایعه‌هایی مدعی شده‌اند گوگل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ هدفون توگوشی جدید سری گلکسی بادز را معرفی کند. پرونده‌ی ثبت‌شده در وب‌سایت کمیسیون فدرال ارتباطات نشان می‌دهد گلکسی بادز جدید قدرت صدای بیشتری دارد؛ اما نام محصول به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود تصور کنیم اهالی مانتین‌ویو می‌خواهند مدل ارزان‌تری از پیکسل بادز را رونمایی کنند. اگر شایعه‌ها حقیقت داشته باشند، پیکسل بادز A می‌تواند در بین بهترین هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم بازار قرار گیرد.

انتظارات دیگر

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

گوگل محصولات و سرویس‌های متنوعی دارد؛ اما تصور نمی‌کنیم در مراسم Google I/O 2021 به همه‌ی آن‌ها اشاره شود. البته بسیاری از اخبار رسمی و جلسه‌های فنی I/O ممکن است ویژگی‌هایی را پی‌ریزی کنند که به دیگر محصولات گوگل اضافه می‌شوند. کروم OS و گوگل استیدیا و مدل گوگل TV کروم کست جزو دیگر سرویس‌ها و محصولاتی هستند که احتمال دارد به آن‌ها در مراسم جدید گوگل اشاره شود.

در چند وقت اخیر، گوگل توجه ویژه‌تری به گوگل لنز نشان داده است و شاید I/O 2021 فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن مبتنی‌بر واقعیت افزوده باشد. انتظار می‌رود گوگل در ماه جاری میلادی زمان‌بندی کامل کنفرانس Google I/O 2021 را اعلام کند و احتمالا در آن موقع، بهتر خواهیم فهمید این شرکت چه برنامه‌هایی برای ۲۰۲۱ و سال‌های بعد در سر دارد.

چه انتظاراتی از Google I/O 2021 نداشته باشیم؟

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

تمرکز افشاگران به‌حدی روی گوشی پرچم‌دار بعدی گوگل معطوف شده بود که تقریبا فراموش کرده بودیم گوگل باید پیکسل 5a را هم عرضه کند. در سال‌های اخیر، گوشی‌های جدید گوگل شباهت‌های زیادی به‌هم داشته‌اند و رندرهای فاش‌شده نشان می‌دهد پیکسل 5a به پیکسل 5 و پیسکل 4a فایوجی بسیار شبیه است که سال گذشته‌ی میلادی عرضه شدند.

در ابتدا انتظار می‌رفت پیکسل 5a در مراسم I/O رونمایی شود؛ اما گوگل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این گوشی بعدها و در سال جاری میلادی در‌دسترس مشتریان قرار می‌گیرد (شاید هم‌زمان‌با پیکسل 6). طبق شایعه‌ها، به‌دلیل کمبود تراشه گوگل مجبور می‌شود پیکسل 5a را به‌طورمحدود عرضه کند.

شایعه‌های مربوط به پیکسل واچ باردیگر در رسانه‌ها مطرح شده‌اند؛ بااین‌حال طبق ادعای جان پراسر، افشاگر نام‌آشنا، انتظار نمی‌رود گوگل ساعت هوشمند اختصاصی‌اش را فعلا معرفی کند. احتمالا پیکسل واچ اواخر سال ۲۰۲۱ به‌همراه گوشی‌های جدید سری پیکسل از راه می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟