ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس


ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

مسلمانان کشورهای جهان درحالی به استقبال ماه مبارک رمضان امسال رفتند که موج جدید از ویروس کرونا جهان را درگیر کرده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مسلمانان سراسر جهان درحالی ماه مبارک رمضان را آغاز کردند که بیشتر مردم جهان با موج جدیدی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند. باوجود این اعمال محدویت ها بسیاری از مسلمانان امیددارند از این موج عبور کنند، اما نگرانی های بسیاری از موج دیگری وجود دارد که ممکن به بازگشت محدودیت ها منجر شود.

ماه رمضان، ماه روزه داری، عبادت و خیرات است. مردم معمولا برای دعا جمع می شوند و برای افطاری و تبادل دیدارها گردهم می آیند. اما امسال نیز مانند سال گذشته مسلمانان ماه رمضان متفاوتی را پشت سر خواهند گذاشت.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

دکتر«احمد المنظری» مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی خاورمیانه می گوید: پایبند نبودن در ماه مبارک رمضان گذشته به پروتکل های بهداشتی، تسریع در لغو مقررات تردد در آن زمان و بازگشایی مکان های تجمع منجر به عواقب جدی شد که ماه ها ادامه داشت.

المنظری می گوید: نگرانی های بسیاری از تکرار آنچه در ماه مبارک رمضان گذشته رخ داده است، وجود دارد. به خصوص که ماه رمضان با تعطیلی دیگر مهم یعنی عید پاک مصادف شده است. مسیحیان ارتدوکس عید پاک را در دوم ماه می جشن می گیرند.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

کشورهای مختلف ماه مبارک رمضان امسال را با محدودیت‌های مختلف خواهند گذراند. عربستان از برپایی تجمع های بزرگ ها در ماه مبارک رمضان جلوگیری می کند. همچنین دادن افطاری و سحری در مساجد نیز ممنوع است.

شماری از رهبران مذهبی مسلمان تلاش دارند تا نگرانی ها را درباره تزریق واکسن ویروس کرونا در ماه مبارک رمضان از بین ببرند، به همین دلیل می گویند که این اقدام به منزله شکستن روزه و افطار نیست.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

با افزایش مبتلایان جدید در هند، علمای مسلمان از جامعه خود خواستند از محدودیت های شدید پیروزی کنند و از اجتماعات و نشست های بزرگ خودداری کنند. این درحالی است که برخی از مسلمان داوطلب شدند تا از نیازمندان و افراد مسن مراقبت کنند.

اما در پاکستان، مقامات این کشور اجازه دادند که مساجد در طول ماه مبارک رمضان براساس قوانین قابل اجرا باز بمانند. براساس این قوانین ورود نمازگزاران بیش از 50 سال به مساجد تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در نتیجه نادیده گرفتن قوانین و دستورالعمل ها، پزشکان از دولت خواستار بستن مساجد شدند.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

دکتر «قیصر سجاد» دبیرکل اتحادیه پزشکان پاکستان می گوید: ما نسبت به برپایی تجمع ها بی نهایت نگران هستیم.

سجاد از دولت و علمای دینی پاکستان خواست تا برتامه بهتری را در طول ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طراحی کنند.

وی می گوید: باید از سال گذشته درس بگیریم. به همین دلیل، باید شهر لاهور شرقی به طور کامل تعطیل شود.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

مقامات افغانستان این مسئله را برعهده نمازگزاران گذاشته است تا مراقب یکدیگر باشند. درصورتی که احساس بیماری کنند، از مساجد دور شوند.

«سید محمد شیرزادی» رئیس بخش حج و امور دینی در کابل می گوید: نجات زندگی یک انسان واجب است. شما نمی توانید زندگی یک انسان را در معرض خطر قرار دهید.

اما مقامات مالزی محدودیت هایی را برای تردد در ماه مبارک رمضان وضع کردند و وضعیت فوق العاده به دلیل شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به این بیماری اعلام شد، به طوری که پارلمان را تا آگوست به حالت تعلیق درآوردند.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

در مصر نیز، «نوح العیساوی» معاون وزیر اوقاف در امور مساجد می گوید: اگر می خواهید مساجد باز بماند، باید به اقدامات احتیاطی و مقررات پایبند باشید.

مصر با فانوس های رمضانی بزرگ کوچه و خیابان ها را تزیین کردند. باوجود شیوع کرونا در این کشور، طعم و رنگ رمضان به دلیل تزیین شهرهای مختلف دیده می شود.

«سفره های رحمت» از جمله سنت های ماه مبارک رمضان در مصر است که همچنان دارد. مراسم سفره های رحمت، مراسم خیریه دسته جمعی است. این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

ماه رمضان مسلمانان جهان در سایه بحران کرونا + عکس

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟