نتایج یک پژوهش درباره گرایش نوجوانان به موسیقی و فیلم کره‌ای


نتایج یک پژوهش درباره گرایش نوجوانان به موسیقی و فیلم کره‌ای

گزارش «بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کره‌ای» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بهار سال 99 عبدالله بیچرانلو، عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران و ریحانه اقبالی، کارشناس ارتباطات، گزارش از پژوهشی درباره اقبال موسیقی و فیلم کره‌ای در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر کردند. نام این گزارش «بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کره‌ای» است.

آنها در این پژوهش ابتدا به بررسی تولد صنعت سرگرمی در کره پرداخته‌اند و سپس وجوه مختلف آن را به بوته بررسی گذاشته‌اند. براساس متن این گزارش اصلی‌ترین هدف کره‌جنوبی برای توسعه صنعت سرگرمی، کسب منافع اقتصادی در نظم اقتصادی جهان از راه سرگرمی است که براساس آمار، کره‌جنوبی در دسترسی به این هدف کامیابی‌های قابل توجهی نیز داشته است.
در بخش دوم این پژوهش به اقبال صنعت سرگرمی کره در ایران می‌پردازد و تاریخ پدید آمدن موج طرفداری از کی‌پاپ و کی‌دراما را پی‌ می‌گیرد. براساس متن این پژوهش پس از پخش سریال جواهری در قصر در نیمه دوم دهه80، هیأتی از سوی صدا و سیمای کشور به کره‌جنوبی رفتند و ضمن بازدید از محل ساخت فیلم جواهری در قصر به توسعه همکاری با شرکت‌های فیلمسازی کره‌ای در ایران پرداخت. حاصل این توسعه همکاری پخش سریال‌های بیشتر و بیشتر افسانه‌ای- تاریخی کره در صدا و سیما بوده است. سریال‌هایی از قبیل افسانه جومونگ، امپراتور دریاها، تاجر پوسان و....

نتایج یک پژوهش درباره گرایش نوجوانان به موسیقی و فیلم کره‌ای
براساس متن این گزارش در 15سال گذشته، فضای مجازی، ابزار جهشی بسیار بلندی در بازتاب سرگرمی کره‌ای در ایران و تقویت فرهنگ هواداری از کی‌پاپ در ایران شد. «موج سریال‌های کره‌ای در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و ماهواره‌ای، کارکرد ذائقه‌سازی در میان ایرانیان داشت و فضای مجازی، انبوهی از سریال‌های کره‌ای در سبک‌های متنوع به‌ویژه در سبک درام و اکشن، در اختیار مخاطبان قرار داد. نکته‌ای مهم که فضای مجازی و سریال‌ها را با کی‌پاپ پیوند می‌دهد، بازی بسیاری از ستارگان کی‌پاپ در نقش اول اغلب این سریال‌ها بوده است. بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی ابتدا برخی از این ستار‌ه‌ها را در سریال‌ها دیده و سپس در مورد آنها جست‌وجو کرده‌اند و این مسیر به آشنایی آنان با کی‌پاپ و هواداری از ستارگان کی‌پاپ منتهی شده است».


همچنین درمتن این گزارش از توسعه شتابان شبکه‌های اجتماعی مجازی از فیسبوک تا توییتر، مای‌اسپیس و اینستاگرام نیز به‌عنوان شتاب‌دهنده فراگیری کی‌پاپ در ایران یادشده است. «با شتاب توسعه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دهه 90قدرت، سرعت و شدت موج کی‌پاپ ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است تا آنجا که طرفداری از پاپ کره‌ای به موجی گسترده در میان جوانان و نوجوانان ایرانی تبدیل شود. تعداد بسیار زیاد شبکه‌های هواداری و صدها و چه‌بسا هزاران کانون هواداری پاپ از پیامدهای توسعه رسانه‌های اجتماعی در دهه90 بوده است.»


این پژوهش عامل دیگر توسعه کی‌پاپ را گروه‌های دوستی میان نوجوانان می‌داند.گروه‌های دوستی که علاوه بر احساس تعلق هویت خود را با طرفداری از ستارگان کره‌ای می‌یابند.


بیچرانلو و اقبالی همچنین اشاره‌ای به نقش‌آفرینی کی‌پاپ در سبک زندگی نوجوانان ایران داشته‌اند. «با توجه به رویکرد محتوایی کی‌پاپ به‌ویژه در ترانه‌های گروه بی.تی.اس که به نوعی بر پویایی، نشاط، امید، عشق و زندگی و هدف داشتن و تسلیم نشدن در برابر شکست‌ها و تلخی‌ها متمرکز است، برای نوجوانان ایرانی الهام‌بخش بوده و بر رویکردهای آنها در زندگی روزمره وتشخیص‌شان تأثیر گذاشته است. به نوعی می‌توان گفت الهام‌بخشی کی‌پاپ نوعی تلاش و پویایی را بر زندگی روزمره جوانان درپی داشته است.»

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی